هفت دانستنی جالب درباره کتابخانه آکسفورد

کتابخانه‎های آکسفورد از جمله شناخته ‌‏شده‌‏ترین کتابخانه‎های دنیا هستند؛ نه فقط به دلیل مجموعه‎های منحصر به‌فرد کتاب و نسخ خطی، بلکه از لحاظ معماری و بناهایی که برخی از قرون وسطی تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‎اند.

کد خبر : 46359
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1396 - 12:45

 

کتابخانه آکسفورد

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، در ابتدا کل ۱۴۰۰ کتاب‌های کتابخانه دانشگاه آکسفورد در یک قفسه کتاب جا می‌شد اما امروز پرینتر سه‌بعدی این کتابخانه می‌تواند استخوان جناغ یک پرنده را چاپ کند.

کتابخانه آکسفورد به عنوان یکی از بهترین کتابخانه‌های دنیا نکات جالب توجهی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • اگر کتاب‌خوان‌ترین فرد بخواهد کل کتاب‌های کتاب‌خانه آکسفورد را بخواند (هر روز یک کتاب را بخوانید)، ۶۰۰ زندگی طول می‌کشد تا تنها کتابخانه بادلین، کتابخانه اصلی دانشگاه آکسفورد انگلستان، را بخواند. یک کتاب‌خوان به طور متوسط ۲۰۰ کتاب در عمرش می‌خواند، بنابراین باید ۵۹۹۹۹ بار دیگر هم به دنیا بیاید تا بتواند بقیه کتاب‌ها را مطالعه کند.
  • وقتی عضو کتابخانه بادلین شوید، باید به زبان مادری خود قسم بخورید که هرگز کاری نمی‌کنید که کتابخانه به آتش کشیده شود.
  • کتابخانه علوم رادکلیف برای دانش‌آموزان و کارکنان اسکن و پرینت سه‌بعدی فراهم می‌کند. از سال ۲۰۱۵ کتابخانه رادکلیف با ۱۱۶۰ قلم برای دانش‌آموزان و کارکنان پرینت کرده است. مسئولان این کتابخانه برای سگ‌های اتیوپی قلاده مجهز به جی‌پی‌اس و برای افراد قطع عضو در سیرالئون دست مصنوعی ساختند. همچنین این کتابخانه یک گالری کامل از مجسمه‌های کلاسیک مینیاتوری، طیف وسیعی از ابزار آموزشی و اشیای مفید دیگر دارد که همگی با پرینتر سه‌بعدی ساخته‌ شده‌اند.

پایگاه خبر ججین

  • تعداد خوانندگان در کتابخانه بادلین ۱۰۰ برابر بیشتر از ۱۹۴۵ است. در سال ۱۶۰۲، بادلین تنها ۲۴۸ خواننده داشت. در سال ۱۹۴۵ این عدد به ۷۰۰ رسید و تا سال ۲۰۱۴ تعداد خوانندگان به ۶۴۲۴۲ نفر افزایش یافت.

پایگاه خبر ججین

  • روی دروازه‌ای که در کتابخانه جدید و ستون قرار دارد، نوشته‌ای با این مضمون «اگر آدم خوبی هستید، وارد شوید. اگر آدم شروری هستید، هرگز در این محل قدم نگذارید» حکاکی شده است.

پایگاه خبر ججین

  • دانشکده الهیات در کتابخانه بادلین، قدیمی‌ترین اتاق در دانشگاه آکسفورد است. این ساختمان قرون وسطایی در ۱۴۰۰ برای ایراد سخنرانی و امتحانات شفاهی در باب الهیات ساخته شد.

پایگاه خبر ججین

  • کتابخانه زیرزمینی لینک گلداستون به افتخار یکی از نخست‌وزیران بریتانایی، ویلیام گلداستون، نام‌گذاری شده است؛ وی که یکی از فارغ‌التحصیلان آکسفورد بود، طراح قفسه‌های غلتان کتابخانه این دانشگاه بوده است.

دانستنی جالب؛ شاید پنجره‌های سرتاسری بلند (از سقف تا کف) این کتابخانه را در فیلم‌های هری پاتر، ایکس من، قطب‌نمای طلایی یا پسران تاریخ دیده باشید. کتابخانه آکسفورد در محبوب‌ترین فیلم‌های سینمایی نیز نقش داشته است.

مترجم: هانا حیدری

 

 

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.