هشت محصول روسی که بخشی از خاطرات ایرانیان شده اند

این روزها سرعت بالای رشد فناوری باعث تغییراتی چشمگیر در زندگی افراد در زمانی کوتاه و خاطره انگیزی کالاهای چند دهه پیش شده، چنان که انگار قرنها از ساختشان می گذرد. این گونه است که برخی از محصولات روسیه یا اتحاد پیشین جماهیر شوروی مانند سماور یا دوربین لوبیتل نیز به اشیایی واقع در حومه اتاق خاطرات ایرانیان بدل شده اند.

کد خبر : 65030
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 5:52

 

 

به گزارش پایگاه خبری  “ججین”  ، نخستین سماورهای روسی در دوره قاجار وارد ایران شدند اما تولید این محصول در ایران بقدری گسترده شد که اکنون باور نمی کنیم سماور یک محصول ایرانی نیست! واژه سماور از ترکیب ‘ساما’ + ‘وار’ در زبان روسی ساخته شده که به معنی خودجوش است.
**دوربین عکاسی لوبیتل
دوربین عکاسی دولنزی بازتابی تولید شده در روسیه در واحد اوپتیکی-مکانیکی که بین سال های دهه پنجاه تا هفتاد میلادی تولید می شد و بسیاری، خاطراتشان را با آن ثبت کرده اند.
**دوربین عکاسی زنیت
دوربینی با سایز کوچک و لنز بازتابی که بیشتر مخصوص عکاسان حرفه ای بود و در دهه ۵۰ میلادی در شوروی تولید می شد.
این دوربین هنوز هم دستگاه مورد علاقه برخی عکاس هاست.

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

 

 

 

 

**موتورسیکلت ایژ
در ایران آنقدر از موتورهای ایژ استقبال شد که شاید در خود شوروی چنین نبود! شاید دلیل اصلی آن قیمت مناسب و بارکشی زیاد این موتورهای روسی بود که در ایژوسک، مرکز جمهوری اودمورتیا تولید می شدند.
**موتورسیکلت اورال
شرکت روسی اورال حدود هفتاد سال است که موتورهای سه چرخ تولید تولید می کند و محصولاتش در دوران شوروی، مشتری های زیادی در داخل ایران هم داشتند.
**خودروی لادا
هنوز هم می توان برخی از مدل های قدیمی خودروی لادا را در خیابان های ایران دید، محصولی که در شهر تولیانی در کرانه رود ولگا تولید می شد.
**کارتون خرگوش و گرگ (وایستا ببینم)
عنوان اصلی این کارتون محبوب در واقع ‘ای خرگوش، خدمتت می رسم!’ بود که در دهه ۶۰ از تلویزیون ایران پخش می شد.
**کارتون ملکه برفی
کارتونی با سبک فانتزی که در سال ۱۹۵۷ در شوروی تولید شد و در ایران هم همچون بسیاری از کشورهای دیگر مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.