هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول

هشتمین اجلاس “سازمان کشورهای ترک” در استانبول برگزار شد. سران چهار کشور آسیای مرکزی، ترکیه، آذربایجان و مجارستان در این نشست شرکت کردند. این نخستین نشست حضوری سران این کشورها در دوران پاندمی کروناست.

کد خبر : 134155
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 10:20

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، در نشست “سازمان کشورهای ترک” که صبح روز جمعه ۲۱ آبان در استانبول  برگزار شد، رهبران هفت کشور شرکت کردند. موضوع اصلی این نشست “فناوری‌های سبز و شهرهای هوشمند در عصر دیجیتال” بود، اما شرکت کنندگان در باره اوضاع افغانستان، آزادی قره‌باغ و پاندمی کرونا نیز گفتگو کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایحان، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، صدر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان به عنوان اعضای اصلی و قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان و ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان به عنوان اعضای ناظر در این نشست شرکت کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز جمعه در هشتمین اجلاس سران «شورای ترک» در جزیره دموکراسی و آزادی استانبول اظهار داشت: کشورهای عضو شورای ترک باید همکاری‌ها در زمینه تجارت زمینی، دریای و هوایی را تقویت کنند.

هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول

اردوغان با تاکید بر افزایش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها گفت: در خصوص ادامه مبارزه با تروریسم به‌ویژه گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک/ی.پ.گ، داعش و فتو اراده قاطع داریم. همکاری خود در این زمینه را باید افزایش دهیم. همچنین برای مبارزه با جریانات ویرانگر مانند اسلام‌هراسی و بیگانه‌ستیزی به‌عنوان وبای عصر جدید باید هماهنگ اقدام کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: ما باید پروژه‌های مشترک برای رشد سبز را با هم انجام دهیم. امروز کشورهای جهان ترک دارای چشم‌انداز مشترک هستند که باید بر سر پایه‌های مستحکم استوار شود.

اردوغان به شورای کشورهای ترک پیشنهاد تاسیس سیستم دفاع غیرنظامی برای مقابله یا حوادث طبیعی ارائه کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تصریح کرد: جشنواره هوا و فضانوردی و فناوری «تکنوفست» را که چهار سال است با موفقیت در کشورمان برگزار می‌شود، سال آینده در جمهوری آذربایجان برپا خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه به حمایت ارزشمند کشورهای عضو جهت کاهش انزوا و تحریم ترک‌های قبرس که بخشی جدایی‌ناپذیر جهان ترک هستند، اعتماد دارم، گفت: از صمیم قلب آرزو داریم در دوره آینده، جمهوری ترک قبرس شمالی را نیز در میان خود ببینیم تا تصویر خانوادگی ما بیش از پیش غنی‌تر و زیباتر شود.

رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی هشتمین اجلاس سران «شورای تُرک» اعلام کرد: با نام و ساختار جدید خود تحت عنوان «سازمان دولت‌های ترک» از این به بعد سریعتر ریشه دوانده، رشد کرده و شکوفا خواهیم شد.

رئیس‌جمهور ترکیه متذکر شد: امروز با انتشار بیانیه استانبول بار دیگر تاکید کردیم که درخصوص گشترش بیشتر همبستگی سیاسی، همکاری اقتصادی و روابط تجاری، فرهنگی، انسانی و اجتماعی خود مصمم هستیم.

وی تصریح کرد: پیروزی آذربایجان به‌رهبری برادر عزیزم الهام علی‌اف مایه افتخار برای تمام جهان ترک بوده است. امیدوارم با پیروزی قره‌باغ درهای عصر جدیدی که برای قفقاز با صلح، ثبات و همکاری همراه خواهد بود، باز شود.

اردوغان یادآور شد: مبارزه مشترک سازمات دولت‌های ترک و مجارستان (عضو ناظر) در برابر همه‌گیری کرونا نیز داستان موفقیت دیگری است. با به اشتراک گذاشتن امکانات‌مان در طول همه‌گیری، بار دیگر نشان دادیم که جهان ترک متحد و کنار یکدیگر است.

وی همچنین افزود: به نمایندگی از شورای ترک ۲.۵ میلیون دوز و از همچنین از جانب خود ۲ میلیون واکسن به آفریقا اهدا خواهیم کرد.

اردوغان خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز سال ۲۰۴۰ جهان تُرک را هم در این اجلاس به تصویب رساندیم. جغرافیای ترکستان به‌عنوان مهد تمدن دوباره به یک مرکز جذب و روشنگری برای تمام بشریت تبدیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: نباید کسی از سازمان دولت‌های تُرک ناراحت باشد، بلکه باید تلاش کند تا بخشی از این ساختار مبتنی بر تاریخ کهن و روابط انسانی باشد.

پس از پایان این سخنرانی، اردوغان «نشان عالی جهان تُرک» را به مناسبت پیروزی قره‌باغ به نمایندگی از شورای ترک به الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان تقدیم کرد.

هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول

رئیس جمهور ترکیه خطاب به علی‌اف اظهار داشت: به فرماندهی برادر عزیزم مظفر علی فرمانده کل قوا الهام علی‌اف، اشغال قره باغ پس از حدود ۳۰ سال، ظرف مدت کوتاه ۴۴ روز پایان یافت. این نه تنها برای خواهران و برادران آذربایجانی، بلکه برای جهان ترک نیز اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در جنگ برای وطن، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پس از سال‌ها، اجرا شد. به این ترتیب آذربایجان پیام عدالت را در حافظه جامعه جهانی حک کرد. احیای تمامیت ارضی آذربایجان باعث تقویت وحدت و همبستگی جهان ترکیه شده است.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در هشتمین اجلاس سران «شورای تُرک» با محوریت «فناوری‌های سبز و شهرهای هوشمند در عصر دیجیتال» که در جزیره دموکراسی و آزادی استانبول برگزار شد، سخنرانی کرد.

هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول

رئیس‌جمهور آذربایجان طی سخنانی در این اجلاس به همبستگی ترکیه با باکو از آغاز تا پایان جنگ دوم قره‌باغ اشاره کرده و گفت: این همبستگی به ما قدرت بخشید. برادرم (رئیس‌جمهور اردوغان) نشان داد که آذربایجان در جهان تنها نیست و ترکیه همواره در کنارش خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان تُرک زبان، دین، ارزش و منافع مشترک دارند، تصریح کرد: امروز میان کشورهای جهان تُرک یک چشم‌انداز مشترک وجود دارد. باید این چشم‌انداز مشترک بر پایه‌های بسیار محکمی بنا شود.

علی‌اف با اشاره به ادامه فعالیت‌های بازسازی منطقه پس از جنگ دوم قره‌باغ اظهار داشت: با افتتاح گذرگاه زنگه‌زور، برای تمام منطقه در زمینه حمل‌ونقل و تدارکات امکانات بسیار بزرگ فراهم خواهد شد. گذرگاه زنگه‌زور جهان تُرک را به یک دیگر و ما را نیز به اروپا متصل خواهد کرد.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.