هجمه به دولت با طعم تحریف

تحریف اظهارات مسوولان اجرایی، یکی از روش های مخالفان برای جریان سازی و هجمه علیه دولت است؛ روشی که ناکارآمدی آن به واسطه گستردگی ارتباطات جمعی و آگاهی افکار عمومی اثبات شده است.

کد خبر : 67045
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1396 - 7:59

 

 

به گزارش پایگاه خبری  “ججین” ، حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی، با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه اقتصادی، انکار این دستاوردها و مخالفان دولت را که به منظور تضعیف دولت به جامعه ناامیدی تزریق می کنند،مورد انتقاد جدی قرار داد.
رییس جمهوری در این نشست گفت: ما امروز به تورم تک رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم. بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند، این دستاورد صدمه ببیند؛ البته این از روی کم‌عقلی است. کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است.مخالفت با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت؛ ضربه زدن به امید یک ملت و ضربه زدن به اعتماد مردم است.
این اظهارات دکتر روحانی از سوی بسیاری به عنوان توهین علنی به مخالفان و منتقدان او تعبیر شد، در این زمینه چند نکته لازم به یادآوری است:
نخست آنکه مخالفان دوآتشه دولت که از هر دستاویزی برای هجمه و حمله به دستگاه اجرایی و سکاندار آن استفاده می کنند، گویا این بار هم بهانه ای مناسب برای حملات خود یافته اند؛ عبارت «کم عقل» که از زبان رییس جمهوری برای توصیف ضایع کنندگان منافع ملی بیان شد، به عنوان بهانه ای برای مخالفان دولت قرار گرفت تا با تحریف سخنان روحانی به او و دولتش بتازند.
اظهارات رییس جمهوری در انتساب صفت «کم عقل» به اقدام کنندگان علیه امید، اعتماد مردم و منافع ملی، چند روزی است که دستاویزی برای حمله به روحانی قرار گرفته است. روحانی در سخنان خود کم عقلی را به اقدام کنندگان علیه امید و آینده ملت، اعتماد مردم و منافع ملی نسبت داد، جالب آنکه برخی با تحریف سخن رییس جمهوری «کم عقلی» را به مخالفان دولت نسبت می دهند، گویا این مخالفان، سوی اشاره را رها کرده اند و به انگشت اشاره چسبیده اند.
این اقدام منتقدان البته مسبوق به سابقه است. پیش از این هم مخالفان دولت بارها با تحریف، وارونه نمایی و تقطیع بخش هایی از سخنان رییس جمهوری و مسوولان اجرایی تلاش کرده اند، تصویری غیر واقعی و غیرمردمی از آنان ارایه دهند؛ تلاش های مذبوحانه ای که بارها و بارها به واسطه گسترش ارتباطات و شبکه های اجتماعی، به نتیجه مطلوب مخالفان دولت منتج نشده است.
دوم آنکه ویژگی هایی که روحانی برای این دسته از مخالفان بر می شمارد، نشان می دهد مقصود رییس جمهوری تنها دسته ای از مخالفان است که به دنبال صدمه زدن به دستاوردهای دولت بوده و با دولت و دستاوردهای آن (که در راستای منافع ملی است) مبارزه می کنند. به حتم تلاش برای دستیابی به منافع ملی عینی، آن هم منافع اقتصادی که تفسیرپذیر و تعبیرپذیر هم نیست، در چارچوب عقلانیت جای می گیرد و بی تردید تلاش برای صدمه زدن به منافع ملی کنشی عاری از خرد و دانایی است.
نمی توان همه مخالفان و منتقدان دولت را در یک ردیف قرار داد. بخش قابل توجهی از مخالفان دولت، منتقدان دلسوز از جناح ها و گروه های مختلف سیاسی هستند که به جای تخریب دولت، با انتقاد سازنده و اصولی خود، به دنبال ارتقای کیفی عملکرد دستگاه اجرایی در حوزه های داخلی و خارجی و ارایه راهکارهای بدیل و کارآمد برای تامین بیشینه منافع ملی است.
رویکرد دولت در برابر این مخالفان معقول و منتقدان دلسوز، همواره بر مدار احترام و تواضع بوده است. روحانی، معاون اول او و دیگر مسوولان اجرایی بارها از مردم، گروه ها و جریان های سیاسی خواسته اند دولت را مورد انتقاد قرار دهند.
این در حالی است که مخالفان دوآتشه دولت که از هر مساله ای برای تخریب و تضعیف دولت استفاده می کنند، خود را منتقدان دلسوزی معرفی می کنند که دغدغه منافع ملی دارند. سوال اینجاست آیا بهبود شاخص های اقتصادی، از جمله «کاهش نرخ تورم» جزو منافع ملی نیست؟
این دسته از مخالفان روحانی، برای تضعیف دولت او به هر ابزاری متوسل می شوند، حتی ضربه زدن به منافع ملی. روحانی در سخنرانی روز یکشنبه خود به صراحت کسانی را مخاطب قرار داد که به مبارزه با دولت کمر بسته اند و به عنوان نمونه تلاش می کنند به نرخ تورم تک رقمی آسیب برسانند.
نکته دیگر آنکه بهره گیری از عبارت «کم عقل» در کلام رییس جمهوری هرچند برای توصیف کسانی که با دولت مبارزه می کنند و به دستاوردهای بدیهی آن آسیب می رسانند به کار رفت و به حتم به مخالفان و منتقدان دلسوز دولت و دوستداران هیچ اشاره ای نداشت، ولی به نظر می رسد یکی از مهمترین مطالبات مردم از رییس جمهوری تداوم به کارگیری زبانی وزین و در شان ریاست جمهوری ایران اسلامی باشد.
مردم یک بار در سال ۱۳۹۲ و بار دیگر در سال ۱۳۹۶ با انتخاب خود، به ادبیاتی «نه» گفتند که سال ها از سوی دولت های قبل در مجامع داخلی و بین المللی به کار گرفته می شد و مطلوب مردم ایران نبود. به حتم در کنار ده ها دلیل دیگر، نحوه سخن گفتن و رفتار دکتر روحانی یکی از مهمترین دلایل انتخاب او از سوی مردم در راس هرم قدرت اجرایی کشور بود از این رو انتظار می رود برای جلوگیری از چنین بهانه جویی هایی، ادبیات شایسته و مبتنی بر مدارا به ویژه در باره مخالفان دوآتشه دولت به کار رود.

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.