هافینگتون پست: بن‌سلمان! از سرنوشت صدام عبرت بگیر /ایران تو و آل‌سعود را از صفحه روزگار محو می‌کند

صدام در آن زمان برای کار خود دلایل مذهبی می‌تراشید و خود را به عنوان پرچمدار سنی‌ها و حیثیت‌شان در برابر شیعیان معرفی می‌کرد. این امر هم اصلاً اتفاقی نبود که او خود را «سردار قادسیه» می‌خواند.»

کد خبر : 46940
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آذر 1396 - 7:25

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، نشریه آمریکایی «هافینگتون‌پست» در یادداشتی در نسخه فرانسوی خود به ماجراجویی‌های منطقه‌ای «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد جوان و خام عربستان پرداخته و نوشته، او باید از سرنوشت صدام دیکتاتور معدوم عراق درس بگیرد… اگر ایران با این کشور وارد جنگ شود، آن را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.

 

«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی که حالا دیگر باید وی را حاکم و همه کاره عربستان نامید، قمار خطرناکی را در غرب آسیا شروع کرده است که به باور بسیاری از کارشناسان این قمار ممکن است به محو این رژیم و کشور عربستان از نقشه جغرافیا منتهی شود.  شکست در پرونده‌‌های مهم منطقه‌ای مثل سوریه و یمن همزمان شروع بازداشت شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد، و در این میان تهدید ایران به رویارویی مستقیم وضعیتی را در عربستان ایجاد کرده است که کمتر امیدی می‌رود که بن سلمان از این گرد و غباری که راه انداخته جان سالم به در ببرد.

 

اخیرا «محمد ایوب»، نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل در دانشگاه میشیگان نیز محمد بن سلمان را «یزید جدید منطقه خاورمیانه» توصیف و اقدامات و سیاست‌های او را یک قمار بزرگ خواند. وی حتی هشدار داد بن سلمان به سرنوشت یزید دچار خواهد شد. نشریه آمریکایی هافینگتون پست نیز به تازگی در یادداشتی با هشدار به محمد بن سلمان در مورد تبعات سیاست هایش در مورد ایران، سرنوشت صدام را به وی یادآور شده و نوشته: «محمد بن سلمان نباید فراموش کند همان کسانی صدام را به زیر کشیدند که زمانی او را به جنگ با ایران تشویق می‌کردند.» هافینگتون پست در یادداشت خود همچنین آورده: «آنچه ولیعهد سعودی این روزها انجام می‌دهد و جنگی که می‌خواهد علیه ایران به راه بیندازد، شبیه کاری است که صدام حسین در طی جنگ ایران و عراق انجام داد.

 

صدام در آن زمان برای کار خود دلایل مذهبی می‌تراشید و خود را به عنوان پرچمدار سنی‌ها و حیثیت‌شان در برابر شیعیان معرفی می‌کرد. این امر هم اصلاً اتفاقی نبود که او خود را «سردار قادسیه» می‌خواند.»
به گزارش فارس در ادامه این یادداشت نیز می‌خوانیم: «این آمریکایی‌ها بودند که صدام را برای حمله به جمهوری اسلامی جوان (تنها یک سال پس از انقلاب اسلامی) تشجیع کردند. آن روزها دولت در دست «رونالد ریگان» و بوش پدر، معاونش بود. شاه‌نشین‌های (حاشیه) خلیج (فارس) هم پول این نبرد را می‌دادند. امروز هم این ترامپ و اسرائیل هستند که محمد بن سلمان را برای مقابله با ایران، جلو می‌اندازند.اما بن سلمان یا نمی‌داند یا فراموش کرده که صدام را همان کسانی از تخت به زیر کشیدند که برای جنگ با ایران، به وی قوت قلب می‌دادند؛ این‌ها کسانی نبودند جز دار و دسته رامسفلد، دیک چنی و ولفوویتز. از بن‌سلمان هم استفاده خواهند کرد و پس از استفاده، مثل یک جوراب کهنه دورش می‌اندازند.»

 

ایران عربستان را محو می‌کند
هافینگتون پست در ادامه با هشدار به سعودی‌ها در مورد جنگ با ایران می‌افزاید: «بن‌سلمان نمی‌داند که جنگ با ایران می‌تواند باعث ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه شود، هرج و مرجی که به محو شدن عربستان سعودی می‌انجامد. او همچنین نمی‌داند که آمریکایی‌هایی که امروز وی را برای جنگ تشویق می‌کنند، می‌توانند مانند پرونده عراق، باز هم کنترل اوضاع را از دست بدهند و آن روز، کل شبه جزیره عربستان بر روی طبقی دیگر از طلا، به ایران پیشکش خواهد شد.»
و بالاخره این یادداشت خواندنی اینگونه پایان می‌یابد که «متأسفانه کشورهای عربی از تاریخ درس نمی‌گیرند و همیشه از خشونت، وحشیگری و نفرت فرمان می‌گیرند. آنها هیچ‌یک از الزامات کار سیاسی را ندارند؛ الزاماتی همچون نکته‌بینی، مهارت، ظرافت و حتی رفتار ماکیاولیستی. سیاست برای آنها بیش از حد پیچیده است. آنها همیشه قربانی می‌شوند و همیشه قربانی خواهند شد.»

 

 

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.