نیازمندان آفریقایی، قربانی هوس کارکنان آکسفام

بحث سوء استفاده کارکنان سازمان خیریه«آکسفام» از وضعیت بد نیازمندان در مناطق مختلف جهان برای رسیدن به اهداف غیر اخلاقیشان و همچنین رفتار نادرست برخی ازآنان با همکارانشان، طی روزهای اخیر بحث روز رسانه های جهان شده و انتقاد های زیادی از این سازمان را در پی داشته است.

کد خبر : 62874
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1396 - 6:30

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ،  سازمان آکسفام (Oxfam) چهارمین سازمان بزرگ خیریه در انگلیس از میان ۱۰۰موسسه خیریه در این کشور، سال ۱۹۴۲ به هدف کاهش فقر در جهان تاسیس شد و در سال ۱۹۴۸ نخستین فروشگاه های خود را در انگلیس افتتاح کرد.گفته می شود اکنون ۲۳هزار داوطلب بدون دریافت هرگونه حقوقی با جدیت در ۶۵۰ فروشگاه این سازمان انگلیسی فعالیت می کنند.

 

 

این سازمان سالانه مقادیر زیادی لباس های نو و مستعمل برای فروش به اهداف خیریه از مردم دریافت می کند و غذا و آب آشامیدنی سالم در اختیار نیازمندان قرار می دهد و در زمینه آموزش و پرورش و ساخت مدارس نیز فعال است اما طی مدت اخیر گزارش هایی در مورد رفتار ناشایست برخی از کارکنان این سازمان با همکاران خود و همچنین نیازمندان در کشورهای دیگر مانند چاد،هائیتی و سودان جنوبی و دیگر مناطق منتشر شد که سرو صدای زیادی ایجاد کرد و باعث شد اعمال خیریه آن تحت الشعاع قرار گیرد.
بر اساس نظر سنجی های انجام شده از ۱۲۰ تن از کارکنان این سازمان در سه کشور مختلف،۱۱ تا ۱۴درصد کارکنان می گویند شاهد آزار جنسی بوده یا خود در معرض آن قرار گرفته اند.
نتایج یک نظر سنجی از کارکنان آکسفام نیز نشان می دهد هفت درصد تیم کاری فعال در سودان جنوبی، شاهد تجاوز جنسی بوده یا خود در معرض تلاش برای تجاوز قرار گرفته اند یا مشاهده کرده اند تلاش شده به همکارانشان تجاوز صورت گیرد.

 

 

روزنامه «تایمز» هفته گذشته گزارش داد که مسئولان این سازمان در جریان امداد رسانی به زلزله‌زدگان هائیتی در سال ۲۰۱۰ ، با زنان فقیر رابطه غیراخلاقی داشته‌اند.
تحقیقات به ‌عمل‌آمده همچنین نشان می‌دهد که شماری از کارکنان آکسفام، کودکان فقیر را در این کشور مورد اذیت جنسی قرار داده‌اند.
«جووینیل مویس» رئیس جمهوری هائیتی سه شنبه گفت، هیچ عملی شرم آور تر و توهین آمیزتر از این نیست که کارکنان یک موسسه فعال در زمینه کمک های بشردوستانه، از افراد نیازمند، بهره برداری کنند.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که رسوایی اخلاقی مسئولان آکسفام در دفتر چاد هم وجود داشته است.
در میان رسوایی های جنسی سازمان آکسفام، یک کارمند سابق آن از تلاش برای تجاوز کارکنان این سازمان به برخی زنان در سودان جنوبی و آزارهای جنسی برخی داوطلبان نابالغ پرده برداشت.

 

 

وی با بیان اطلاعات جدیدی، برخی کارکنان آکسفام را در جنوب سودان متهم به تجاوز کرد .
گفته می شود در سودان جنوبی چهار نفر قربانی تجاوز جنسی کارکنان آکسفام بوده اند یا کارکنان آکسفام سعی کرده اند به آن ها تجاوز کنند.
خانم «مگان نوبرت» که سال ۲۰۱۵میلادی مورد تجاوز یکی از همکاران خود در سودان جنوبی قرار گرفت، گفت، خشونت جنسی در دفاتر کمک های بشردوستانه شایع بود.
«هلن ایوانز» مدیر پیشگیری داخلی آکسفام طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز از وجود آزار جنسی در برخی دفاتر این سازمان خبر داده و گفته بود، تجاوزها یا تلاش برای تجاوز جنسی به مردم در سودان جنوبی صورت گرفت و افراد نابالغ داوطلب کار در فروشگاه های این سازمان غیر دولتی در انگلیس نیز مورد آزارهای جنسی قرار گرفته اند.

 

 

ایوانز گفته بود این، نتایج تحقیقات در مورد تجاوز کارکنان این سازمان به همکاران دیگر خود است اما تحقیقی در مورد کسانی که در این کشورها به آن ها کمک شده ، در این خصوص صورت نگرفته است اما این نتایح نگران کننده است.
خانم ایوانز همچنین در خصوص آزار جنسی کودکان داوطلب کار در آکسفام در هزاران فروشگاه این سازمان هشدار داد و مدیران ارشد آکسفام را در خصوص تصمیم گیری در این مورد شکست خورده دانست و مدیر اجرایی این سازمان را در این خصوص بسیار سرزنش کرد.
گفته می شود طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴میلادی هفت مورد رفتار ناشایست با کودکان و نوجوانان داوطلب کار در فروشگاه های آکسفام روی داد که یک مورد آن تجاوز یک نفر به نوجوانی ۱۴ ساله بود .

 

 

ایوانز گفته است طی عهده داری مسئولیتش در یک روز ماه فوریه سال ۲۰۱۵میلادی، گزارشی مبنی بر اینکه زنی برای دریافت کمک های انسانی ناچار به تن دادن به رابطه جنسی شده بود، دریافت کرد.
وی افزود: یکی از کارکنان آکسفام ، یک زن را مجبور کرد در مقابل دریافت کمک های بشردوستانه به رابطه غیر اخلاقی با او تن در دهد و علاوه بر این موارد دیگری در مورد دریافت کمک زنان در قبال رابطه جنسی گزارش شده است.
در پی رسوایی اخیر «پنی لارنس» معاون سازمان خیریه آکسفام دوشنبه گذشته ضمن پذیرش مسئولیت پنهان کاری رسوایی اخلاقی کارکنان این سازمان در هائیتی و چاد از مقام خود کناره‌گیری کرد.

 

 

خانم لارنس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موسسه اقدامات لازم و به‌موقع را برای جلوگیری از گسترش رسوایی اخلاقی کارکنانش انجام نداده است.
علاوه بر وی، تاکنون شماری از مسئولان آکسفام از جمله «رولان فان هوورمیرن» مدیر این سازمان در هائیتی از مقام خود کناره‌گیری کرده و چهار تن اخراج شده‌اند.
آکسفام پیش از این، پنهانکاری رسوایی اخلاقی مسئولینش را تکذیب کرده بود؛ بااین‌حال خانم لارنس روز دوشنبه اعلام کرد، این اتهامات ( رابطه غیراخلاقی رئیس دفتر چاد و کارکنانش با زنان فقیر) مطرح است .وی به‌ عنوان مدیر وقت برنامه آکسفام، ابراز شرمساری کرد و مسئولیت کامل آن را بر عهده گرفت.
پیش ‌از این «پنی موردانت» وزیر توسعه بین‌الملل انگلیس نیز آکسفام را به‌دروغ گویی متهم کرده و گفته بود که این موسسه، جزئیات تحقیقات خود را در اختیار دولت این کشور قرار نمی‌دهد.

 

وی رفتار مسئولان آکسفام را نفرت‌انگیز خوانده و تهدید کرده بود درصورتی‌که این موسسه پاسخ سئوالات دولت را ندهد کمک‌هزینه‌اش قطع خواهد شد.
این رسوایی باعث خشم گسترده در انگلیس شده است زیرا آکسفام در سال ۲۰۱۷ میلادی مبالغی معادل ۴۳.۸میلیون دلار کمک از دولت انگلیس دریافت کرد .
بنی لورانس معاون رئیس آکسفام یکشنبه گذشته با تایید چنین رفتارهای ناشایستی گفت:به عنوان مدیر برنامه ها، به دلیل روی دادن چنین اتفاقاتی طی مدت مسئولیت خود، احساس شرمساری می کنم و مسئولیت آن را می پذیرم.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.