نگاهی به نقاشی شماره پنج

نقاشی شماره پنج، ۱۹۴۸ – No. 5, 1948

نقاش: جکسون پولاک – Jackson Pollock

نوع: رنگ روغن روی ورقه فیبر

سال: ۱۹۴۸

کد خبر : 69073
تاریخ انتشار : جمعه 3 فروردین 1397 - 18:08

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، بارها در طول تاریخ هنر، شیوه های هنری خلاقانه به جریان و مسیر اصلی دنیای هنر تبدیل می شوند. مردم مسیرهای طولانی را تجربه کرده اند و احساساتشان را نسبت به یک تابلو یا هرگونه اثر هنری دیگری بیان می کنند. مردم بسیار علاقه مند به تاریخ و سبک های هنرمندان مختلف هستند. هزاران نقاش در سراسر دنیا داریم که با آثار و ذوق هنریشان به دنیای هنر تنوع بخشیده اند. یکی از این دست آثار هنری مشهور، نقاشی شماره پنج اثر جکسون پولاک است که توانست معنای کاملا نویی به اکسپرسیونیسم انتزاعی ببخشد.

جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی دقیقا پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. این جنبش آمریکایی توانست تاثیری در سطح جهانی ایجاد کند. جنبشی شد که شهر نیویورک را به عنوان مرکز جهان هنر شناساند. نام این جنبش آمریکایی از ادغام خود انکاری  و شدت احساسات اکسپرسیونیست های آلمانی گرفته شده است. جنبش اکیسپرسیونیست انتزاعی همچنین جنبه و تصویری از آنارشیست بودن، سرکش و همچنین نهلیست بودن را هم با خود دارد.

جکسون پولاک به عنوان یکی از پیشگامان این جنبش شناخته شده است. او توانست در سال ۱۹۴۸ با کشیدن نقاشی شماره پنج روشنایی کاملی به صحنه هنر بتاباند. نقاشی شماره پنج به گران قیمت ترین و مشهور ترین اثر هنری پولاک تبدیل شد. این نقاشی همچنین به عنوان خلاصه ای از کل جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی مدنظر قرار می گیرد.

این نقاشی روی صفحه فیبری به ابعاد ۲۴۰ در ۱۲۰ سانتی متر کشیده شد. سبکی که پولاک در این کار هنری اش به کار گرفت استفاده از رنگ مایع بود. او می خواست سبک سنتی استفاده از رنگ ها روی بوم را کنار بگذارد. در نقاشی شماره پنج مقادیر زیادی رنگ زرد و قهوه ای دیده می شود که روی صفحه پاشیده شده اند. احساسات خود پولاک بود که الهام بخش کشیدن این نقاشی شدند. او سبک استفاده سنتی از رنگ های مایع را کنار زد.

طرح نقاشی، شکلی آشیانه مانند به نظر می رسد و در کسانی که نقاشی را می دیدند احساسات متفاوتی را ایجاد می کرد. این پیچیدگی و مرموزی اثر بود که این نقاشی را به راس آثار هنری رساند. استفاده از نقاشی اطواری (نقاشی اکشن) یا پاشیدن خودجوش و نامنظم رنگ ها و پاشیدن رنگ مایع  سبک اصلی بود که پولاک در کشیدن این نقاشی به کار برد. پولاک همچنین می خواست چشم انداز و دیدگاه کاملا جدیدی را در هنر نقاشی ایجاد کند. او می خواست با سبک غیرمتعارف مختص به خودش اوج احساسات هنرمند را از طریق این نقاشی اش منعکس کند.

همان طور که گفته شد طراحی این نقاشی به نظر می آید که الگویی شبیه به یک آشیانه یا خطوطی انبوه و متراکم را ایجاد کرده باشد، خطوطی که به صورتی نا منظم در هم تنیده شده اند. به هر حال یک معما در ذهن بیننده شکل می گیرد که چرا نمی تواند از این اثر خوشش نیاید. الگوی نقاشی، ضربه های قلموی محکم و زرد رنگ، خطوط متراکم قهوه ای و همچنین قلموهای خاکستری، همه این ها در این اثر، باعث شده اند اثری دوست داشتنی، رمزآلود و هنری انتزاعی را خلق کنند، اثری که هیچ گاه کهنه نمی شود و فرقی ندارد اولین بار است این اثر را می بینید یا صدمین بار. این نقاشی شما را مبهوت خود می کند، شاید این جادوی نقاشی پولاک با پاشیدن رنگ بوده است که توجه عاشقان هنر را به خود جلب کرده است. همچنین ابعاد بزرگ نقاشی هم باعث می شود که تاثیرگذاری بیشتری رو بیننده داشته باشد. در این نقاشی سادگی ساختار اثر، سبکی غیر مرسوم و در کل کاری مسحور کننده و منحصر به فرد می بینیم که شاید همین ویژگی هایش عامل معروفیت و شهرت آن شده باشند.

نقاشی شماره پنج تاثیری کاملا جدید روی اکسپرسیونیسم انتزاعی ایجاد کرد. پولاک در نام گذاری این اثر به جای اسم از یک عدد استفاده کرد و توانست جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی را یک گام به پیش ببرد. او توانست تاثیر تازه ای روی بینندگان آثار هنری اش ایجاد کند. او می خواست که مردم روی نقاشی اش تمرکز کنند و آن چه را که نقاشی برایشان منعکس می کند را احساس کنند. شماره پنج به عنوان اثر هنری ارزشمندی در جهان شناخته می شود و توانست پولاک را به سطح بزرگترین هنرمندان امریکا برساند.

منبع:  Totally History / Art Painting Artist

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.