نگاهی به عکس کتابخانه سینسیناتی قدیم قبل از تخریب

کتابخانه سینسیناتی قدیم قبل از تخریب – The Old Cincinnati Librery before bieng

کد خبر : 99737
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 خرداد 1398 - 7:13

پایگاه خبر ججین

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، کتابخانه سینسیناتی قدیم در سال ۱۸۷۴ در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو در زمینی احداث شد که برای ساخت یک خانه اپرا در نظر گرفته شده بود. این بنا کتابخانه حیرت انگیزی بود و پنج طبقه قفسه آهنی برای کتاب ها داشت. راهرویی بسیار زیبا، کف زمین شطرنجی و مرمری و میان تالاری که روشنایی آن از نور خورشیدی که از سقف به داخل می تابید تامین می شد. فضا و محیط کتابخانه فوق العاده و چشم گیر بود. متاسفانه این بنای چشم نواز اکنون به طور کامل از بین رفته است.

مراجعین از خیابان واین از زیر تندیس های ویلیام شکسپیر، جان میلتون و بنجامین فرانکلین گذر می کردند وارد کتابخانه می شدند. پس از عبور از بالکن به سالن اصلی ساختمان می رسیدند که شبیه به سالن های کلیسایی بود، ساختمانی چهار طبقه که روی سقف نورگیر سنگینی قرار داشت. کف زمین هم شطرنجی و با سنگ مرمر سنگ فرش شده بود. پنج طبقه قفسه کتاب، دیوارها را کامل پوشانده بود. نور خورشید به درون پنجره ها می تابید تا نورکافی برای محیط کتابخانه تامین شود. سالن اصلی بسیار زیبا و چشم نواز بود. فضای داخلی بین ستون ها با نور تابیده شده از سقفی هلالی که شیشه هایی منشوری بین نرده های آهنی  آن قرار گرفته بودند روشن می شد. زیبایی داخلی بنا هر بیننده ای را متحیر می کرد و بخشی از زیبایی آن مربوط به هماهنگی و تطابق طراحی بنا با کاربرد آن بود.

ارزش این ساختمان ۳۸۳٫۵۹۴ دلار بود یعنی معادل ۷.۷میلیون دلار امروزی. این کتابخانه عمومی دارای ۶۰ هزار جلد کتاب بود و ظرفیت تقریبی ۳۰۰ هزار جلد کتاب داشت. بنابراین چرا این کتابخانه تخریب شد؟ صحبت ها برای ساخت کتابخانه جدید از سی سال پیش شروع شده بود وقتی که حجم کتاب ها رو به افزایش بود و داشت بیشتر از ظرفیت کتابخانه می شد. کتاب ها روی هم انباشته شده بودند و دسترسی به آنها مشکل شده بود. تهویه هوای ساختمان هم ضعیف بود و رنگ دیوار ها هم کم رنگ شده بودند.

در ژانویه سال ۱۹۵۵ یک کتابخانه جدید در خیابان واین افتتاح شد. ساختمان قدیمی به قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار امروزی به لیمان کورپ فروخته شد و ژوئن همان سال این کتابخانه زیبا تخریب شد. زمین آن اکنون به یک پارکینگ تبدیل شده شده است.

تندیس سه آدم مشهوری که زمانی جلوی ورودی کتابخانه قدیمی قرار داشت تنها شاخصه اصلی این بنا بود که حفظ شد و بعدا در باغ ساختمان جدید قرار گرفت.
منبع:Rare Historical Photos

 

پایگاه خبر ججین


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.