نمایش ۵۴ سنگ آسمانی ثبت جهانی درموزه نراق

شهردار نراق در استان مرکزی گفت: ۵۴ قطعه از شهاب سنگ های ثبت جهانی، در نخستین موزه شهاب سنگ دنیا در شهر نراق دلیجان به نمایش گذاشته شد.

کد خبر : 39831
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1396 - 11:42

 

 

پایگاه خبر ججین

به گزارش پایگاه خبری “ججین”   ، مهدی اسماعیلی گفت : این تعداد سنگ آسمانی ثبت شده جهانی متشکل از ۳۶ قطعه شهاب سنگ، ۱۶قطعه سنگ شیشه ای، یک قطعه سنگ حاوی الماس و یک قطعه شهاب سنگ دلیجان، جمع آوری شده از سراسر دنیاست که توسط پروفسور ایرج عشقی به موزه شهاب سنگ نراق به عنوان نخستین موزه شهاب سنگ دنیا تحویل داده شده است.
وی اظهارکرد: اجرام آسمانی از نمونه های کم نظیر عطارد، ماه و مریخ در محل برخورد شهاب سنگ نراق در مدرسه خیرساز دخترانه معصومی به نمایش گذاشته شده است.
وی اظهارکرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و برگزاری نشست هایی با استاد و پژوهشگر دانشگاه آخن آلمان سال آینده نخستین موزه دائمی شهاب سنگ دنیا به صورت رسمی در این مدرسه راه اندازی خواهد شد.
شهردار نراق افزود: اکنون تورهای گردشگری ، محققان زمین شناسی و کانی شناسان می توانند از اجرام آسمانی در این موزه دیدن کنند.
اسماعیلی درمورد مشخصات و سرنوشت شهاب سنگ فرود آمده در نراق اظهار کرد: سال ۵۳ یک سنگ آسمانی به وزن سه کیلو و ۲۰۰ گرم در نراق سقوط کرد و این نخستین سنگ آسمانی است که سقوط آن در یک منطقه مسکونی گزارش شده است.
وی ادامه داد: این سنگ بر روی دبیرستان نوساز معصومی نراق سقوط کرد و پس از سوراخ کردن سقف آزمایشگاه دبیرستان با پهنای ۳۰ سانتیمتر در کف آزمایشگاه فرود آمد.
وی گفت: به گفته کارشناسان شهاب سنگ نراق پس از جدا شدن از سنگ مادر، در حدود ۱۳.۷ میلیون سال سن تابش کیهانی و سرگردانی در فضا در شهر نراق فرود آمده است و این رویداد موجب شهرت جهانی شهر نراق از لحاظ علمی و تاریخی شد.
اسماعیلی ادامه داد: در بررسی میکروسکوپی شهاب سنگ نراق، این جرم آسمانی، سنگی بلورین و یکنواخت است که در آن کانی های فلزی از ترکیبات نیکل و آهن به صورت لکه های سیاه و بدون شکل هندسی ایجاد شده است.
شهردار نراق افزود: بر اساس اطلاعات موجود، شهاب سنگ نراق از جنس سیلیس است و میلیون ها سال پیش از سنگ مادر جدا شده و پس از سرگردانی درشهر نراق فرود آمده است.
اسماعیلی ادامه داد: نتایج تحقیقات صورت گرفته در خصوص سنگ نراق در مجلات معتبر از جمله ناسا و اخبار شهاب سنگ ها به اسم شهاب سنگ آسمانی نراق توسط محققان کشورهای بلژیک، آلمان، پرتغال و آمریکا چاپ و منتشر شده است.
شهرتاریخی نراق واقع در ۱۵ کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان دارای ۷۰ کیلومترمربع وسعت است که از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است.
این شهر در حوزه قطب گردشگری جنوب استان مرکزی واقع شده که از جمله ظرفیت های گردشگری آن آب انبارهای حاج مهدی نراقی، مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، کاروانسرا و پل دودهک، قلعه و غار کهک و غار نخجیر است.

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.