نقد بازی Civilization 6

Civilization 6

سازنده: Firaxis Games

ناشر: Take-Two Interactive

سبک: استراتژی نوبتی

سال انتشار: ۲۰۱۶

کد خبر : 33946
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1396 - 10:20

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، بسیاری از بازیکنان حرفه ای که مشغول خواندن این نقد می شوند اولین سوالی که به ذهنشان می رسد این است:

آیا بازی تمدن ۶ از تمدن ۵ و تمام افزونه هایش بهتر است؟

پاسخ من مثبت است. این قسمت، به لطف ایده های جدید و بازگشت بسیاری از سازوکارهای قدیمی، برای این مجموعه یک ارتقاء قابل توجه است. آیا ویژگی هایی از قسمت قبلی کنار گذاشته شده است؟ بله، ولی هیچ کدام آن قدر مهم نیستند که بازی کردن شماره ششم تمدن را تحت شعاع خود قرار دهند. تمدن ۶ فوق العاده است.

بزرگ ترین تغییر، مشاهده راحت تر تصاویر و ویدئوهاست. در تمدن ۶ فضاهای خارجی شهرها هم افزایش یافته است. تا پیش از این، هر شهر فضا و ناحیه تاثیرگذار مشخصی از نقشه را اشغال می کرد، و این فضا  به تدریج افزایش می یافت. حال، مرکز شهر خود، یک فضای مشخص است و تمام پیشرفت ها و گسترش های بعدی در درون ناحیه تاثیرگذار صورت می گیرد. این مساله شامل پیشرفت ها، عجایب جهان و مناطق تازه هم می شود.

در شماره های قبلی تمدن، هر کدام از بناهایی که می ساختید بر روی جنبه های مشخصی از قدرت تولیدشهر اثر می گذاشت: بازار برای تولید طلا، بنای تاریخی برای تولید فرهنگ، مکان مقدس برای ایجاد ایمان و … . حال، هرکدام از این بناها دارای مناطق جداگانه ای هستند، بنابراین شما می توانید یک ناحیه از مرز شهرتان را انتخاب کرده و شروع به ساخت و ساز کنید. هر منطقه از مزایای زمینی که در آن واقع شده، و هم چنین زمین های مجاور بهره مند می شود. پردیس، بخش توسعه دانش بازی است و از مزایای بودن در جوار کوهستان ها یا جنگل های بارانی بهره مند است. در هر ناحیه ای می توانید هر منطقه ای که مدنظرتان است بسازید، ولی تمدن ۶ از شما می خواهد که برای کسب امتیاز بیش تر با سیستم خودش عمل کنید. این مساله در مورد شگفتی های جهان کمی مشکل ایجاد می کند، چرا که برای ساخت بسیاری از آن ها باید نواحی ویژه ای داشته باشید.

به لطف روش های جدید، در مقایسه با قسمت های قبلی، جایگیری شهرها در این قسمت اهمیت بیش تری دارد. در تمدن های قبلی، شما با در نظر گرفتن نواحی داخل مرزهای شهرتان، تصمیم می گرفتید شهرتان را جایی بگذارید که به نهایت تولید و غذا دست پیدا کنید. در تمدن ۶، جایگیری شهرتان می تواند محصولات نهایی شهرتان را تعیین کند. اگر شهر خود را نزدیک ساحل بسازید، باید به فکر ساخت بندر هم باشید، ابن کار باعث می شود شهر شما به یک قطب تجاری تبدیل شود. اگر شهرتان نزدیک یک فضای کوهستانی باشد، می توانید با ساخت یک پردیس یا مکان مقدس از مزایای چنین مکان هایی بهره مند شوید.

با گسترش شهرها یک لایه استراتژی سیستم جایگیری شهرها اضافه می شود، از این نظر شبیه کاری است که بازی افسانه بی پایان در سال ۲۰۱۴ انجام داد و به همان اندازه هم لذت بخش است. تفاوت در این است که سیستم شهر و مناطق به کار رفته در افسانه بی پایان به هیچ وجه سیالی و روانی بازی تمدن ۶ را ندارد. در تمدن ۶ فضای بیش تری برای کار با فرآیند شکل دهی شهر وجود دارد.

تغییر عمده دیگر مربوط به جدا شدن درخت فناوری است. در تمدن ۶، دو درخت جدا وجود دارد، یکی مخصوص فناوری و دیگری مخصوص مدنیت. درخت فناوری همچنان همان جایی است که در آن به تحقیق در مورد واحد های تازه، پیشرفت ها و توانایی ها می پردازید. مسائل مربوط به حکومت و مذهب به درخت مدنیت منتقل شده است.

همه فناوری های مربوط به نمایش، شعر، فلسفه و فناوری تمدن ۵ در این قسمت به درخت مدنیت منتقل شده است. در بازی های پیشین، تمرکز بر روی این فناوری موجب دستیابی به فناوری جدی تری مثل ساخت و ساز، آهنگری و آموزش می شد. دست یابی به یک پیروزی فرهنگی کار بسیار سختی بود، چرا که دانش در نهایت بر روی فرهنگ پیشی گرفتن تمرکز می کرد. این تغییر باعث شده است بازیکنان در عین حال که زیرساخت های خود را توسعه می دهند، به فکر تغییرات مورد نظر خود در زمینه حکومت و مذهب هم باشند.

تمدن ۶ از نظر عرصه نسخه اصلی، از قسمت های قبلی خود بهتر عمل می کند. نسخه عرضه شده بازی دارای ۲۰ رهبر از ۱۹ تمدن مختلف است، از این نظر دو رهبر از تمدن ۵ بیش تر دارد. تعداد انتخاب های در اختیار شما بسیار جالب است. مثلا می توانید ترکیبی از کاترین مدیچی فرانسه، ملکه گورگو یونان یا تروجان روم ایجاد کنید. هر رهبر امتیاز ویژه خود را دارد، با هر تمدن مجزا هم به توانایی، واحد و بنای ویژه ای دست پیدا می کنید.

در بخش شکل برنامه های هر رهبر یک “ویژگی تازه” اضافه شده است. هر رهبر دو هدف مدون دارد. ویژگی تازه را در نقل قول قرار دادم، چرا که در تمدن های قبلی هر رهبر؛ برنامه و سبک بازی خودش را داشت. ولی این تمایزها به این وضوحی که در تمدن ۶ می بینیم، نبود. در این بازی رهبران از طریق این برنامه ها چیزهای زیادی یاد می گیرند. نحوه بازی شما تا حد زیادی واکنشی است به رهبر مخالفتان. پادشاه پدرو دوم اسپانیا عاشق گسترش مذهب خود است، به همین دلیل به مرزهای شما نزدیک می شود و شما باید به فکر یه پیروزی مذهبی باشید، او خیلی سریع با شما وارد نبرد می شود. به همین ترتیب، کین شی هوان از چین از تمدن هایی که عجایب زیادی ایجاد می کنند، متنفر است.

اکثر پیروزی های تمدن ۶ سود آور هستند و در تمام جنبه ها از جمله دانش، تسلط، مذهب، فرهنگ و امتیاز به مزایایی دست پیدا می کنید. مذهب جای پیروزی دیپلماتیک تمدن ۵ را گرفته است، این کار باعث شده یکی از بزرگ ترین بخش های آن بازی کنار گذاشته شود: کنگره جهانی. داد و ستد، جاسوسی و دیپلماسی هم چنان در جای خود حضور دارند. ولی به نظر می رسد سازندگان بازی از نحوه عملکرد کنگره جهانی چندان راضی نبوده اند. شخصا معتقدم پیروزی فرهنگی در مقایسه با پیروزی علمی یا سلطه طلبانه تاثیر کم تری دارد. البته این مسائل از قسمت قبلی به جای مانده است و در این قسمت چیز جدیدی اضافه نشده است.

آیا تمدن جدید مشکلات دیگری هم دارد؟ بله، ولی بقیه مشکلات جزئی هستند. اسم شهرها را هیچ وقت نمی توانید عوض کنید، این مشکل البته تا حدی بامزه است. هم چنان دلم برای تبادل فرهنگی تنگ می شود. چرا که به بازیکنان اجازه می دهداز طریق تولید فرهنگ شهرهای مختلف را به یک دیگر متصل کنند. اقدامی که از زمان تمدن ۴ تا به حال غایب بود. هر بار دور یا Turn در این قسمت کمی بیش از حد معمول طول می کشد، و البته بستگی به کاری دارد که هوش مصنوعی می خواهد انجام دهد.

قوم های وحشی حتی در مقایسه با تمدن ۴ هم بیش از همیشه حضور دارند و با هر عصر، ابعاد آن ها هم گسترش می یابد. یادم هست در دوران مدرن با یک کشتی جنگی از قوم وحشی ها درگیر شدم، درست بعد از آن که فکر می کردم دیگر خبری از این اقوام نخواهد بود. آن ها شبیه کبرا در مجموعه فیلم های جی آی جو هستند، چرا که قدرت ها و مصالح بی نهایت را از مناطق ناشناخته به دست می آورند. اگر با جستجوگران این اقوام مواجه شدید نباید اجازه بدهید به مسیر خود ادامه بدهند. باید آن ها را از بین ببرید، این جستجوگر بعدا به اردوگاه خود برمی گردد و برای حمله به شهرهای شما ارتشی آماده می کند.این که اقوام وحشی به بخشی همیشگی از جریان بازی تبدیل می شوند را دوست داشتم، ولی جایگاهی که برای آن ها در نظر گرفته شده است کمی بیش از حد تصورم بود. متاسفانه راهی برای کاهش یا افزایش آن ها وجود ندارد، باید یا باشند یا نباشند.

رابط کاربری در رزولوشن های مشخص کار نمی کند. مشخص است رابط کاربری برای رزلوشن ۱۰۸۰ تنظیم شده است. بنابراین در ابعادی بالاتر، متن ها بسیار کوچک هستند. مشکل دیگر رابط کاربری این است که اطلاعاتی را پنهان می کند که بسیار به کارتان می آید.

بیش تر از ۱۰۰۰ کلمه درباره این بازی صحبت کردم، ولی هنوز اشاره ای به فضای بصری آن نکرده ام. از این نظر کمی گیج شده ام. این تغییر باعث شده بعضی ها بازی را پس بزنند، چرا که به نظر آن ها تمدن ۴ واقع گرایی بیش تری داشت. ولی من از آن خوشم آمد. زمانی که به جلو زوم می کنید، جزئیات شهرها و پیشرفت های صورت گرفته به طرز حیرت آوری به نمایش در می آید. پرواز پرندگان، اهتزاز پرچم ها و حرکت حیوانات حامل سنگ های معدنی بسیار تماشایی هستند. بازی در حالت زوم کامل شبیه یک شهر فرنگ است. زمانی که از حالت زوم خارج می شوید، سیستم پیشرفته تازه شهر درباره این که هر شهر مشغول تولید چه چیزی است، ایده های جالبی به شما می دهد، بدون این که لازم باشد به منوها نگاه کنید.

صداهای بازی به ندرت شنیده می شود. شان بین، بازیگر هالیوودی تمام صداپیشگی ها را انجام داده است، البته بعضی از آن ها به خوبی صورت نگرفته اند. ولی صدای او به طور کلی جذابیت خاصی به بازی بخشیده است. موسیقی متن بازی فوق العاده است. موسیقی متن Sogno di Volare البته آن قدرت “بابا یتو” را ندارد، ولی هم چنان یک کار عالی است و در طول بازی به طور مداوم؛ احساسات بازی کننده را برمی انگیزد. هر تمدن تم موسیقی خاص خود را دارد، این تم در هنگام بازی شنیده می شود و با هر دوره، جزئیات بیش تری به آن اضافه می شود. هنگام مواجهه با تمدن های تازه موسیقی به شکل پویایی با سازهای آن تمدن آمیخته می شود، به همین دلیل از نظر شنیداری در هر دور بازی با تجربه متفاوتی مواجه می شوید.

تمدن ۶ یک دنباله شایسته است. سازندگان بازی زیرساختی محکم را به وجود آورده اند. به نظر من این قسمت، بهترین نسخه اصلی است که تا به حال ساخته شده است. بی صبرانه منتظرم ببینم تیم سازنده بازی در آینده چه افزونه هایی اضافه می کند، ولی در حال حاضر از شما می خواهم که با خیال راحت تمدن ۵ را حذف کرده و برای خرید نسخه ۶ اقدام کنید. این بازی بسیار اعتیاد آور است و شما را بارها مجبور به تکرار می کند.


 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خرید بک لیتک یکشنبه , ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۸:۴۴

تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو
بهترین سایت ها هستید.