نقاشی که هرگز فرشته نکشید

«گوستاو کوربه»، نقاش فرانسوی یکی از پرنفوذترین شخصیت های دنیای هنر و رهبر جنبش رئالیسم یا

کد خبر : 53645
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1396 - 11:38

پایگاه خبر ججین

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، واقع گرایی در نقاشی  قرن نوزدهم بود. او در سال ۱۸۱۹ میلادی در خانواده ای روستایی در فرانسه به دنیا آمد. «کوربه» اعتقادی به تعلیم هنر نداشت. در سال ۱۸۴۱ به پاریس رفت و در موزه لوور به بررسی و رونگاری آثار استادان پیشین به ویژه «ولاسکوئز» و «رامبراند» پرداخت.  به نظر «کوربه» هنر نقاشی فقط می‌توانست شامل شبیه سازی از اشیای مرئی و ملموس باشد. جمله‌ مشهور او «من هرگز فرشته نمی‌کِشم؛ چون فرشته‌ای ندیده‌ام» نشان‌دهنده گرایش این نقاش به واقع‌گرایی است. با بالارفتن تجربیاتش در هنر نقاشی آثارش را برای نمایش به «سالن رسمی پاریس» فرستاد که در نهایت چندین بار مردود شد. اما هیچ گاه ناامید نشد و در سال ۱۸۵۵ نمایشگاهی مستقل از آثارش برپا کرد. این کار بدعتی در هنر محسوب می شد. بعدها امپرسیونیست ها این اقدام بی سابقه «کوربه» را سرمشق خود قرار دادند. تلاش های وی بالاخره به ثمر نشست؛ در سال ۱۸۷۱ به سرپرستی امور هنری و اداره موزه ها منصوب شد.

 

 

پایگاه خبر ججین

 

آن چه نام «کوربه» را در تاریخ هنر برای همیشه جاودان کرد، این بود که وی آرمان های نئوکلاسی سیسم و رمانتیسم را مردود شمرد و فکر رئالیسم را پیش نهاد. او معتقد بود که هنرمند باید فقط چیزهای مرئی و ملموس را نقاشی کند.روش نقاشی او در نـــظــــــر معاصرانش به طرز تحمل ناپذیری خام بود، چرا که « کوربه » به عمد در جست وجوی ساده ترین و صریح ترین روش های بیان بود و از لحاظ ترکیب بندی و روش کار، هنرمندی ابتدایی پنداشته می شد.
«کوربه» بر پایه دستاوردهای فکری عصر خود، آثاری جسورانه آفرید و حدود ۳۰ تابلوی منحصر به فرد دارد که در آن ها شناختی تازه از مفهوم واقعیت مطرح شده است.  او سال های آخر عمرش به دلیل نداشتن هزینه پرداخت غرامت سنگین  به زندانی در سوئیس افتاد و در ۳۱ دسامبر ۱۸۷۷ در همان زندان از دنیا رفت.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.