نفت ونزوئلا بازار را شوکه می‌کند؛ طلای سیاه ایران همچنان در اغما

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: مشکل صنعت نفت ایران را صرفا برجام حل نخواهد کرد باید سایه تحریم از نفت و کل اقتصاد ایران حذف شود تا سرمایه خارجی بتواند وارد اقتصاد کشور شوند، اتفاقی که در دولت روحانی افتاد این بود که فقط برجام به تصویب رسید اما هر لحظه این امکان وجود داشت که این شمشیر داموکلس بر سر اقتصاد ایران بیفتد

کد خبر : 221126
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 7:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا شنبه ادعا کرد که اجازه عرضه نفت از ونزوئلا به بازار آمریکا داده شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این باره مدعی شد: دولت آمریکا به شرکت «شورون» (Chevron) اجازه استخراج نفت و تولید فرآورده‌های نفتی در ونزوئلا و ارسال آنها به ایالات متحده را داده است و این امر باعث کاهش تحریم‌ها علیه این کشور آمریکای لاتین شده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده است: ایالات متحده تحریم عرضه نفت ونزوئلا را در واکنش به توافقات بین مقامات این کشور و مخالفان لغو کرده است.

تولید این غول نفتی آمریکای جنوبی که دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت خام جهان بوده و حدود ۱۸.۲ درصد از نفت جهان را در اختیار دارد؛ با ادامه تحریم‌های آمریکا به کمترین مقدار در ۷۵ سال اخیر کاهش یافت. به طوری که این تحریم‌ها سبب عقب‌نشینی بیشتر خریداران نفت این کشور و به حداکثر رسیدن ذخیره‌سازی نفت ونزوئلا شد و این مسئله به تعطیلی میدان‌های نفتی این کشور انجامید. طبق برخی برآوردها تولید نفت ونزوئلا ۵۷ درصد کمتر از مقدار تولید برنامه‌ریزی‌شده این کشور است. اما اکنون  تاحدی ورق به نفع ونزوئلایی‌ها برگشته جنگ روسیه و اوکراین، تحریم نفت روس‌ها، زمستان سخت اروپا، افزایش تقاضای نفت و قیمت جهانی آن همگی دست به دست هم دادند که این کشور از بند تحریم رها شده تا شاید اقتصاد بحران‌زده خود را ترمیم کند، به طوری که گفته می‌شود ونزوئلا در نظر دارد از «اقتصاد ونزوئلایی» خارج شود و امروز شاهدیم که به دنبال افزایش جهانی قیمت انرژی، واشنگتن تخفیفاتی را برای شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت نفت ونزوئلا در نظر گرفته و صادرات نفت این کشور رشد قابل‌توجهی داشته است.

مرتضی بهروزی‌فر در ارزیابی لغو تحریم نفتی ونزوئلا از سوی ایالات متحده امریکا اظهار داشت: از مواردی که از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت که می‌تواند در شرایط کنونی به افزایش تولید و کاهش قیمت نفت کمک کند لغو تحریم ونزوئلا و توافق در برجام ایران بوده است، به دلایل مختلف برجام به جایی نرسید اما ونزوئلا از موقعیت استفاده کرد که عملا می‌تواند برای توسعه اقتصادی این کشور راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه لغو تحریم نفتی ونزوئلا با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر زمستان سخت اروپا تا حدی به بازار کمک خواهد کرد، افزود: اگرچه حجم زیادی نفت وارد بازار نمی‌شود اما به لحاظ روانی تاثیر مثبت خواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه در مقایسه شرایط صنعت نفت ایران بعد از لغو تحریم احتمالی و شرایط ونزوئلا که به محض اعلام این اخبار شرکت‌هایی مثل شورون برای سرمایه‌گذاری به این کشور ورود می‌کنند، توضیح داد: تحریم‌های ایران مربوط به امروز و دیروز نیست تحریم ما ۴۰ سال قدمت دارد یعنی بعد از اشغال سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۵۸ تحریم‌ها علیه ایران استارت خورد و ممنوعیت واردات نفت ایران از سوی امریکا اعلام شد و اکنون به جایی رسیده که تمام زوایای صنعت نفت کشور تحریم است.

وی تاکید کرد: اولا قدمت تحریم نفت ایران زیاد است و قبل از تحریم روسیه بیشترین حجم تحریم را ایران و در واقع صنعت نفت ما متحمل شده است و از سوی دیگر بعد از برجام یا شرکت‌های خارجی به ایران نیامدند و اگر هم آمدند با اکراه بوده است، دلیل آن نیز این بود که تحریم‌ها نه لغو بلکه معلق شده بود و عملا همچنان به قوت خود باقی بود.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشیم مشکل صنعت نفت ایران را صرفا برجام حل نخواهد کرد باید سایه تحریم از نفت و کل اقتصاد ایران حذف شود تا سرمایه خارجی بتواند وارد اقتصاد کشور شود، اتفاقی که در دولت روحانی افتاد این بود که فقط برجام به تصویب رسید اما هر لحظه این امکان وجود داشت که این شمشیر داموکلس بر سر اقتصاد ایران بیفتد و این در مورد ونزوئلا متفاوت بوده است، از سوی دیگر این موضوع را نیز  در نظر داشته باشیم که تا چند سال گذشته ونزوئلا یکی از تامین‌کنندگان نفت امریکا بوده است، ضمن اینکه در مورد مسائل تحریم عقلایی‌تر برخورد کرده است.

وی با اشاره به تاثیر لغو تحریم بر بازار و قیمت‌ها گفت: تاثیر لغو تحریم ونزوئلا و حتی ایران زیاد نیست زیرا بلافاصله افزایش تولید نخواهیم داشت، بیشتر تاثیر روانی دارد، اما بعد از مدتی که تولید بالا برود؛ می‌تواند بازار را تعدیل کند، در هر حال در شرایط امروز لغو تحریم ونزوئلا تاثیر روانی دارد تا زمانی که نفت فیزیکی این کشور وارد بازار شود.

بهروزی‌فر درباره جایگزینی نفت ونزوئلا با نفت روسیه اذعان کرد: صادرت نفت خام روسیه به اروپا حدود ۴ میلیون بشکه بوده مسلما میزان صادرات هر دو کشور ایران و ونزوئلا به این میزان نخواهد رسید، اما در نظر داشته باشیم ورود حتی ۵۰۰ هزار بشکه هم بخشی از فشار را کم می‌کند و از سوی دیگر اکنون مسئله روانی بیش از ورود فیزیکی نفت موثر خواهد بود.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.