نسبت گمشده سگ در زندگی انسان

در طول تاریخ نام سگ به عنوان نگهبان وفادار و بسیار سختکوش در کنار انسان ها شهره بوده است اما معلوم نیست چکار کرده ایم که این روزها در زندگی امروزین ما بویژه در شهرها سگ ها یا مزاحم هستند و دردسر یا همخواب و هم اتاقی.

کد خبر : 78466
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1397 - 5:59

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، هیچکدام از ما انسان ها طی این سال ها یک سوزن به خودمان نزدیم که چکار کرده ایم همه موجودات طبیعت را به جنگ با خودمان انداخته ایم، همیشه دنبال جوالدوز زدن به دیگران هستیم، حتی سگ ها.
وقتی تاریخ حیات سگ ها در زندگی ایرانیان را مرور می کنیم می بینیم این حیوانات هیچگاه در رختخواب با انسان ها زندگی نمی کرده اند، هیچوقت وان مخصوص حمام، شامپوها، هزینه های چندمیلیونی و اینهمه دنگ و فنگ برای نگهداری نداشته اند، بلکه در کنار انسان ها بوده اند، می زیسته اند، از اموال و جان انسان ها حفاظت می کرده اند و بسیار هم مورد اعتماد بوده اند.
حالا از هر طرف که نگاه می کنیم نسبت جایگاه سگ ها را در زندگی انسان ها سرجای خود نمی بینیم؛ از یک طرف باید شاهد گلایه های عده ای باشیم که چرا فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی بویژه سگ ها در منازل به شکل کنونی و غربی آن اینقدر گسترش پیدا کرده که برخی به دنبال پر کردن تنهایی ها و خلاء هایشان با حیوانات هستند و از سویی دیگر نیز باید نگران حضور و پرسه سگ های ولگرد و هار در شهرها و روستاها باشیم که دردسرهایی را برای شهروندان درست می کنند.
ازجمله شهرهایی که طی سال های گذشته هیچگاه از دردسر سگ های ولگرد خلاصی نداشته، شهرستان پردیس در حدود ۲۰ کیلومتری شرق پایتخت است که ساکنان از این معضل به نام یکی از مشکلات اجتماعی خود یاد می کنند.
پرسه سگ های سرگردان در ساعات مختلف بویژه شب ها در خیابان های اصلی، فرعی و مجتمع های مسکونی شهر پردیس خیلی وقت است که مشکل زا شده به طوری که مقام های این شهر تاکنون آمارهای مختلفی از زنده گیری یا معدوم سازی این حیوانات خبر داده اند.
ابتدا به دنبال گلایه شهروندان، متولیان پردیس این حیوانات را معدوم می کردند که با فراگیرشدن انتقادهای نهادهای مدافع حقوق حیوانات، اینک به زنده گیری و شیوه های دیگر رو آورده اند اما به نظر می رسد مشکل شهروندان هنوز حل نشده است.

** دو نگاه متفاوت 
وجود سگ ها اگرچه ازسوی بسیاری از شهروندان پردیس به عنوان دردسر و مشکل تلقی می شود اما برخی شهروندان هم هستند که خیلی ناراحت و عصبانی از حضور این سگ ها نیستند و می گویند ما انسان ها مسبب وضع کنونی زیست حیوانات هستیم و خودمان سبب این آزار و اذیت ها شده ایم.
این دسته از افراد حتی می گویند باید غذای موردنیاز و محل مناسب برای زیست این حیوانات فراهم آوریم.
ازسوی دیگر معترضان به پرسه سگ ها در پردیس می گویند رعب و وحشت حضور سگ ها بویژه شب ها برای ساکنان، صدای پارس آنها که شب ها و روزها آرامش و خواب را از مردم گرفته، شیوع بیماری های قابل انتقال نظیر هاری و …. ازجمله مشکلات موجود است.

** سگ گزیدگی و دردسرهایش 
گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در پردیس حاکیست که به دلیل اعتراض حامیان حیوانات، معدوم سازی سگ‌های سرگردان در این شهرستان متوقف شده و طبق شیوه نامه جدید، راهکاری پنج‌گانه شامل زنده‎گیری، واکسیناسیون، قرنطینه، عقیم‌سازی و رهاسازی جایگزین روش های قدیمی شده است اما این شیوه هم تاکنون مشکلات را حل نکرده است.
آمار شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس حکایت از ۲۵۰ مورد سگ گزیدگی در طی سال گذشته دارد و بنا به نظر متخصصان این مرکز، هزینه درمان سگ گزیدگی با هفت دوز دارویی برای هر فرد بالغ‌ در حدود یک میلیون تومان برآورد می شود.
برخی ساکنان پردیس که از این وضعیت گلایه دارند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفتند که از پرسه سگ های کثیف و بیمار در کوچه و خیابان های شهر کلافه شده اند.
یکی از ساکنان که خود را «مریم اصلانی» از مجتمع فاز۳ پردیس معرفی کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سگ‌های کثیف و بیمار در بیشتر ساعات روز و شب در مجتمع پرسه می‌زنند، از ترس انتقال بیماری یا سگ گزیدگی به فرزندانم اجازه نمی‌دهم بتنهایی در محوطه بازی کنند.
این گلایه شهروندان درحالیست که وقتی پای صحبت برخی دیگر از ساکنان می نشینیم شاهد نوع دیگری از زاویه دید آنها هستیم، «نادر زند» در پردیس مغازه پروتئین فروشی دارد و ضایعات گوشتی روزانه مغازه را برای سگ ها کنار می‎گذارد.
وی می گوید: ساخت شهر پردیس تغییرات زیست محیطی در منطقه ایجاد کرده که منجر به کمبود منابع غذایی برای این حیوانات شده است، سگ‌ها به دلیل گرسنگی به سمت شهر می‎آیند و درجست وجوی غذا در شهر سرگردان هستند.

** اقدام مسئولان شهر 
به نظر می رسد گلایه شهروندان، مسئولان را نیز به تکاپو برای حل مشکل انداخته است؛ شهردار پردیس با اشاره به اقدامات شهرداری در این زمینه گفت: یکی از مشکلات ما در مدیریت شهری پرسه زدن سگ‌های بی سرپرست در مناطق شهری است، واحد خدمات شهری ما طی دو سال گذشته حدود ۳ هزار قلاده سگ را زنده گیری کرده است.
«کوروش گلریز» ادامه داد: پس از دریافت ابلاغیه نسبت به تهیه محلی برای نگهداری این حیوانات، احداث مرکزی مجهز برای ساماندهی سگ های بی سرپرست، با تخصیص اعتباری معادل ۱۰ میلیارد ریال در شهر پردیس در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس شورای اسلامی شهر پردیس نیز با اشاره به درخواست‌های مکرر شهروندان برای ساماندهی سگ‌های بی سرپرست گفت: در ملاقات‎های مردمی مشکل سگ‌های بی سرپرست بارها از سوی شهروندان مطرح و اینک با توجه به مشکلات زیر ساختی موجود، ساماندهی حیوانات به طورموقت انجام شده است.

** راهکار اصولی چیست
«رضا یوسفی» متخصص بیماری‌های حیوانات فعال در یک دامپزشکی شهر پردیس البته اعتقادی به جمع‌آوری سگ‎های بی‌سرپرست ندارد و می گوید: از نظر علمی حذف حیوانات از سطح شهر غیر ممکن است، حیوانات در زمان حذف شدن از یک محدوده، قلمرو تعیین می‎کنند و با این کار حیوانات را از نقاط دیگر جلب و جایگزین می‌کنند.
وی ادامه می دهد: حذف کامل سگ‎ها از منطقه احتمال ورود حیوانات دیگری مانند روباه و گرگ را به شهر دارد و خطر آنها به مراتب بیشتر از سگ‎هاست.
این متخصص دامپزشکی معتقد است: درصد بسیار پایینی از سگ‌های بی سرپرست پرخاشگر هستند، حذف سگ‌های پرخاشگر، واکسیناسیون بموقع برای کنترل بیماری هاری و استفاده از قلاده های شبرنگ برای جلوگیری از تصادف حیوانات در شب ازجمله راهکارهای مناسب حل مشکل حضور سگ‎های بی صاحب در سطح شهر است.
از سوی دیگر حامیان سگ های سرگردان نیز بر این عقیده اند که طبق قوانین دینی و دستورات قضایی رفتارخشونت آمیز با حیوانات ممنوع و جرم است، طرح کشتار سگ ها نوعی آموزش خشونت و مصداق صریح نقض قانون و شرع به شمار می رود و این پرسش را طرح می کنند که چرا حیوانی را که خداوند به آن جان بخشیده از زندگی محروم کنیم؟
این نوع نگاه اما در همه اقشار مردم ساری و جاری نیست و مشکلات حضور سگ های بی صاحب دیگر جایی برای این نوع زاویه دید برایشان نگذاشته و سگ‌های بی سرپرست هنوز درگوشه و کنار شهر جولان می‎دهند؛ مردم پردیس عموما از این وضعیت ناراضی هستند و معتقدند که برنامه‎های در دست اقدام سازمان‌ها در بلندمدت بی فایده است و رضایت شهروندان زمانی محقق می‎شود که دیگر هیچ سگ بی سرپرستی را در خیابان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نبینند.
با این حال، نشست های متعددی نیز برای حل مشکل سگ‌های سرگردان توسط مسولان برگزار شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده؛ واقعیت اینکه جانمایی و ساخت مرکزمجهز برای نگهداری سگ های بی سرپرست پروژه ای بلندمدت و پرهزینه است، مگر اینکه متولیان این طرح را با جدیت بیشتری دنبال کنند.
به نظر می رسد هم باید قدری برای ترویج نوع نگاه و فرهنگ حفاظت از زندگی حیوانات تابع شرایط خاص منطبق با فرهنگ گذشته ، تلاش و هم با اقدامات اصولی زمینه کاهش شمار سگ های بیمار و مزاحم را فراهم کرد تا از مشکلات مردم نیز کاسته شود.
براساس گزارش ها پردیس بیش از یکصد هزارنفر جمعیت دارد که گفته شده با تکمیل همه فازهای مسکن مهر این شهرستان، جمعیت آن از ۶۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد؛ و این جمعیت خود گویای اهمیت راهبردی شهرستان و ضرورت توجه بیشتر به همه مقوله های اجتماعی و غیراجتماعی آن است.

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.