ناآرامی‌ها در بنگلادش؛ اعتراضات مردمی و دستگیری دبیرکل حزب مخالف

بنگلادش در روزهای اخیر ناآرامی‌هایی را تجربه کرد؛ معترضان استعفای نخست وزیر این کشور و تشکیل دولت موقت را خواستار شدند و امروز دبیرکل حزب ملی‌گرای این کشور به عنوان مهم‌ترین مخالف دولت، دستگیر شد.

کد خبر : 981897
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 10:19

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، هفته گذشته دو قطار باری و مسافری نزدیک پایتخت بنگلادش برخورد کردند و این حادثه بیش از ۲۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت، این رویداد به شعله‌ور شدن آتش اعتراضات در داکا و دیگر شهرهای این کشور منجر شد.

روز گذشته شنبه ۲۸ اکتبر (۶ آبان) جمعیتی که حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد شدند، در داکا علیه «وضعیت اقتصادی در حال فروپاشی، سیاست خارجی و حضور دائمی شیخ حسینا نخست وزیر این کشور در جایگاه خود» اعتراض کردند. معترضان استعفای نخست وزیر را خواستار شدند که اعتراضاتشان به خشونت کشیده شد. در جریان این خشونت، یک افسر پلیس کشته شد و چندین نفر نیز زخمی بر جای ماند.

تظاهرات روز شنبه توسط حزب اصلی اپوزیسیون «حزب ملی‌گرای بنگلادش» (BNP) و بزرگ‌ترین حزب اسلام‌گرای این کشور «جماعت اسلامی بنگلادش»، بزرگ‌ترین تظاهرات در سال جاری خوانده شده است.

شیخ حسینا (دختر رهبر بنیانگذار کشور بنگلاش شیخ عبدالرحمن) از ۱۵ سال پیش بر سر قدرت است. در این دوره بنگلادش با پیشی گرفتن از همسایه خود هند در سرانه تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی پرشتابی را شاهد بوده است. شاخص توسعه انسانی این کشور بر اساس آخرین آمار وزارت کشور و وزارت اقتصاد بنگلادش در جایگاهی بهتر قرار گرفته اما از سوی دیگر تورم در این دوره افزایش یافته و دولت به فساد و نقض حقوق بشر نیز متهم است.

بنگلادش در حال آماده شدن برای انتخابات عمومی است که برای ژانویه (دی/ بهمن) ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. تارنمای تحلیلی فرست پست، در بررسی خود از روند اعتراضات و انتخابات بنگلادش، اعتراضات را یک برنامه ساماندهی شده از سوی دولت پاکستان خواند که می خواهد شیخ حسینا را به دلیل روابط نزدیک با هند، تضعیف کند.

این تارنما همچنین مدعی شد: پاکستان با هدف ایجاد تردید در دموکراسی انتخابات بنگلادش می خواهد برای این کشور را از سوی آمریکا و متحدانش تحت فشار بگذارد و مشروعیت دولت حاکم را برای برگزاری انتخابات زیر سوال ببرد. دولت‌های غربی نیز نسبت به فضای سیاسی بنگلادش ابراز نگرانی کرده‌اند و قدرت داشتن حزب عوامی لیگ (حزب شیخ حسینا) را در هنگام برگزاری انتخابات، نشانه بی اعتباری آن می دانند.

بر پایه این گزارش، نیروهای امنیتی بنگلادش در مورد بازداشت ده ها هزار فعال مخالف، کشتن صدها نفر در برخوردهای فراقانونی و ناپدید شدن صدها رهبر مخالف و حامیان اپوزیسیون متهم هستند. سخنگویان احزاب مخالف اعلام کرده اند که تنها در هفته گذشته بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از فعالان مخالف دستگیر شده اند.

فرست پست در گزارشی دیگر اشاره کرده است که احزاب مخالف حزب حاکم (عوامی لیگ بنگلادش) با ناامیدی از توانایی خود برای خدشه دار کردن دورنمای انتخاباتی شیخ حسینا، برای تأسیس دولت موقت تلاش می کنند که اقدامی برنامه ریزی شده به نظر می آید.

احزاب مخالف به ویژه اپوزیسیون ملی گرا به رهبری خالده ضیا که هم اکنون به دلیل فساد گسترده سیاسی و مالی در حبس خانگی است، اعلام کرد اگر شیخ حسینا داوطلبانه کناره گیری نکند، اعتراضات تهاجمی تری مانند اعتصاب و محاصره کاخ نخست وزیری را در برنامه قرار خواهد داد.

تلویزیون دهلی نو، صبح یکشنبه (۲۹ اکتبر، ۶ آبان) به نقل از بیانیه حزب ملی گرای بنگلادش اعلام کرد: میرزا فخرالاسلام عالمگیر، (دبیر کل این حزب) توسط پلیس بنگلادش دستگیر شده است.

این اتفاق می تواند بر گسترش اعتراضات تاثیرگذار باشد اما تا کنون هیچ یک از طرف های درگیر نسبت به این دستگیری واکنش نشان نداده اند.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.