مکزیک روابط دیپلماتیک خود با اکوادور را تعلیق کرد

پلیس اکوادور به منظور بازداشت معاون رئیس‌جمهوری سابق این کشور به سفارت مکزیک در کیتو یورش برد و دولت مکزیک در واکنش به این «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» علیه حاکمیت این کشور، از قطع روابط دیپلماتیک خبر داد.

کد خبر : 1351966
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1403 - 10:06

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، پلیس اکوادور شامگاه جمعه به سفارت مکزیک یورش برد تا خورخه گلاس (Jorge Glas) معاون رئیس‌جمهوری سابق که از دولت مکزیک درخواست پناهندگی کرده بود را دستگیر کند.

دولت اکوادور گزارش داد، گلاس که توسط نظام قضایی این کشور به حبس محکوم شده است، بازداشت شد. دولت اکوادور اعلام کرد که «بر خلاف چارچوب قانونی متعارف» به وی پناهندگی دیپلماتیک اعطا شده است.

آلیسیا بارسنا وزیر امور خارجه مکزیک در واکنش به این اقدام اعلام کرد: دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور(رئیس‌جمهوری مکزیک) به دلیل نقض فاحش کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک و آسیب‌های وارده به کارکنان دیپلماتیک مکزیک در اکوادور، قطع فوری روابط دیپلماتیک با اکوادور را اعلام کرد.

گروهی از خبرنگاران سی‌ان‌ان شاهد عبور پلیس از یکی از دیوارهای مقر دیپلماتیک مکزیک برای ورود به آن بودند و سپس مشاهده کردند که ون‌های سیاه رنگ از سفارت خارج شدند.

دادستانی اکوادور معاون سابق رئیس‌جمهوری را به اختلاس متهم کرده است.

گلاس در ماه دسامبر (آذر- دی) به عنوان مهمان وارد سفارت مکزیک در کیتو شد. در آن زمان، نماینده حقوقی وی گفت که این مقام سابق قربانی آزار و اذیت شده است.

تنش‌ها میان دو کشور از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد؛ زمانی که رئیس‌جمهوری مکزیک درباره ترور فرناندو ویاویسنسیو نامزد ریاست جمهوری اکوادور اظهار نظر و این ترور را با خشونت‌های اخیر مکزیک در آستانه انتخابات ماه ژوئن (خرداد- تیر) این کشور مقایسه کرد.

دولت اکوادور در واکنش به این اظهارنظرها، سفیر مکزیک در کیتو را عنصر نامطلوب خواند و دستور اخراج وی را صادر کرد.

 


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.