مهناز افشار چه کاره است این وسط؟

بعد از آن که یک طلبه همدانی با شلیک دو گلوله به قتل رسید، یکی از عوامل این قتل، توییت مهناز افشار معرفی شد که یک توییت جعلی را در صفحه خود بازنشر کرده بود؛ اقدامی که باعث شد برخی کاربران درخواست محاکمه او را مطرح کنند.

کد خبر : 98484
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 - 6:54

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، سرنشین یک خودروی سواری ۲۰۶، حدود ۷ روز پیش در محله «آخوند» همدان با شلیک دو گلوله به سمت یک روحانی ۴۶ ساله، او را به قتل رساند. ضارب پس از به قتل رساندن این روحانی ۴۶ ساله با سرعت از محل حادثه متواری شد، اما در نهایت پس از درگیری با پلیس کشته شد.

در پی بروز پاره‌ای شواهد و ادعاها، برخی کاربران معتقد بودند اینستاگرام و فضای مجازی باعث شده این قتل شکل بگیرد. گروهی دیگر هم معتقدند دوقطبی ایجاد شده در جامعه درکنار غفلت نهاد‌های مسئول در برخورد با قاتل که پیش از عمل قتل نیز بار‌ها رفتار‌های تهدیدآمیز داشته، زمینه‌ساز این قتل بوده است.

در این میان، برخی از کاربران فضای مجازی، مهناز افشار را هم از مسببان قتل طلبه همدانی می‌دانند.

*ماجرا از کجا آغاز شد؟

مهناز افشار توییت یک کاربر تقلبی توییتری که در لباس روحانیت خانم‌ها را به وصلت با نیرو‌های حشدالشعبی دعوت کرده بود، «کوت» کرده و از این توییت و روحانی منتشرکننده آن انتقاداتی کرده بود. با این حال، وی پس از مدتی متوجه شد این کاربری جعلی است و ضمن پاک کردن توییت خود، از سایر کاربران نیز به دلیل اشتباهش عذرخواهی کرد.

این اتفاق باعث حمله برخی از کاربران به او شد؛ چرا که آن‌ها این توییت مهناز افشار را زمینه‌ساز شکل‌گیری قتل طلبه همدانی دانستند. برخی دیگر از کاربران نیز توییت وی را مصداق نشر اکاذیب دانسته و نهایتاً همه با هم در اقدامی هماهنگ خواستار محاکمه مهناز افشار شدند؛ مسئله‌ای که با شکایت یک طلبه مازندرانی روند قضایی نیز پیدا کرد.

*توییت‌های پر لایک کاربران در فضای مجازی

برخی از چهره‌های رسانه‌ای یا سیاسی با گرایش‌های مختلف در این رابطه موضع‌گیری کردند. علی‌اکبر رائفی‌پور در توییتی که بیش از ۲۴۰۰ بار لایک خورده، از مسئولان امنیتی کشور انتقاد کرده است که چرا حواسشان به مهناز افشار نیست. از سوی دیگر، ضیا نبوی در توییتی با بیش از ۲۳۰۰ لایک قتل طلبه همدانی را بی‌ارتباط با مواضع مهناز افشار توصیف کرده است. پرلایک‌ترین توییت منتشر شده پیرامون مهناز افشار نیز در همین راستا بوده است و کاربری دیگر در توییتی که نزدیک به ۵۰۰۰ لایک داشته گفته است:

«الان اینو برای جلوگیری از ناامنی فضای باز درست کردن؟! مهناز افشار چه کاره است این وسط؟»

*مسبب قتل طلبه همدانی

اطلاعات به‌دست آمده از داده‌کاوی در توییتر نشان می‌دهد برخی کاربران با گرایش انقلابی به دنبال محاکمه مهناز افشار هستند و او را مسبب قتل طلبه همدانی می‌دانند و زمینه رسانه‌ای لازم برای طرح شکایت و دعوی علیه مهناز افشار را فراهم کردند.

این در حالی است که کاربران برانداز توییتری به اقدام مهناز افشار واکنش چندانی نداشتند و همین امر باعث شده تا حجم توییت‌ها علیه مهناز افشار زیاد شود، که در این میان، حدود ۵۰ درصد از محتوای منتشر شده و لایک‌های توییتری در میان توییت‌های پرلایک علیه مهناز افشار بوده است. در این توییت‌ها ۳۱ درصد از کاربران انقلابی، مهناز افشار را مقصر قتل طلبه همدانی می‌دانستند و خواستار محاکمه او بودند که با ۴ درصد استقبال مواجه شده است. این کاربران تنها به انتشار توییت اکتفا نکرده‌اند و اقدام به پوسترسازی‌هایی نیز علیه مهناز افشار نیز کرده‌اند. در یکی از این پوسترها، مهناز افشار و شبکه اجتماعی اینستاگرام، مقصر قتل طلبه همدانی معرفی شده‌اند.

همچنین ۱۴ درصد از کاربران فضای مجازی مهناز افشار را در ناامنی فضای مجازی و قتل طلبه همدانی مقصر می‌دانند که این مضمون ۲۰ درصد استقبال داشته است.

در نتیجه این داده‌کاوی می‌توان گفت، توییت‌های انتقادی از مهناز افشار توسط کاربران انقلابی و درخواست محاکمه وی در فضای مجازی بیشتر منتشر شده است. با این حال، برخی ناظرین معتقدند این توییت‌ها با هدف دیگری، چون ترساندن سلبریتی‌ها طراحی شده است و مهناز افشار و سایر سلبریتی‌ها در شکل‌گیری ناامنی در فضای مجازی بی‌تقصیرند

*بررسی حمله‌های برخی از کاربران توییتری به مهناز افشار به‌عنوان مقصر ناامنی فضای مجازی

از سوی دیگر، برخی کاربران فضای مجازی، این قبیل رفتار‌ها را غیرمنطقی تلقی کرده‌‎اند. حدود ۲۵ درصد از محتوای تولید شده و حدود ۳۰ درصد از لایک‌ها نیز به‌نوعی از مهناز افشار حمایت کرده بودند که در این میان ۱۷ درصد از کاربران عمدتاً اصلاح‌طلب، مسئله ناامنی در فضای مجازی و قتل طلبه همدانی را بی‌ارتباط با مواضع مهناز افشار دانسته بودند که با استقبال ۲۴ درصدی مواجه شد.

همچنین ۱۴ درصد از کاربران فضای مجازی مهناز افشار را در ناامنی فضای مجازی و قتل طلبه همدانی مقصر می‌دانند که این مضمون ۲۰ درصد استقبال داشته است.

در نتیجه این داده‌کاوی می‌توان گفت، توییت‌های انتقادی از مهناز افشار توسط کاربران انقلابی و درخواست محاکمه وی در فضای مجازی بیشتر منتشر شده است. با این حال، برخی ناظرین معتقدند این توییت‌ها با هدف دیگری، چون ترساندن سلبریتی‌ها طراحی شده است و مهناز افشار و سایر سلبریتی‌ها در شکل‌گیری ناامنی در فضای مجازی بی‌تقصیرند

 


 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.