مناسبت های شمسی (۴ تیر ۱۳۹۷)

انتقال امام خمینی(ره) به پادگان عشرت آباد (۱۳۴۲ش)
روز ملی شدن شرکت‏های بیمه (۱۳۵۸ ش)
آغاز عملیات محدود قدس ۲ (۱۳۶۴ ش)
سقوط کوشک، طلائیه، خیبر و جزایر مجنون (۱۳۶۷ش)
اجلاس بین ‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم (۱۳۹۰ش)
وفات «معلمی» شاعر ای لشکر صاحب زمان (۱۳۹۲ ش)

کد خبر : 18386
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1397 - 11:06
پایگاه خبری ججین
انتقال امام خمینی(ره) به پادگان عشرت آباد توسط ساواک (۱۳۴۲ش)
امام خمینی روز چهارم تیر به پادگان عشرت آباد منتقل شدند و در این مکان به مدت چهل روز ماندند. امام در این مدت افزون بر عبادات روزانه و قرائت قرآن و دعا به مطالعه کتاب هایی پیرامون انقلاب مشروطیت، استقلال هند، استقلال اندونزی و … نیز ‌پرداختند. در همین مدت تنی چند از علما و روحانیون، از جمله برادر بزرگ امام توانستند با ایشان ملاقات کنند. در این دیدار بود که امام غیر مستقیم در جریان مهاجرت علمای شهرستان ها به تهران قرار گرفتند و پس از اطلاع از تعطیلی بازار و دروس حوزه، ‌دستور بازگشایی بازار و شروع دروس را دادند.

روز ملی شدن شرکت‏های بیمه (۱۳۵۸ ش)


صنعت بیمه، یکی از اجزای نظام اقتصادی هر جامعه را تشکیل می‏دهد. امروزه، این صنعت از رشد و اعتبار زیادی برخوردار است و همانند موتور محرکه‏ای، برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی عمل می‏کند. متاسفانه در ایران، جامعه از نقش و اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی، حمایت از سرمایه‏های انسانی، گسترش فرهنگ تعاون و تقویت روحیه امیدواری به کار و زندگی، آگاهی کامل ندارد و در مجموع، صنعت بیمه به طور فراگیر مورد استفاده عموم قرار نگرفته است. در ایران دو نوع بیمه خصوصی وجود دارد: بیمه اجباری نظیر بیمه خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی و… و بیمه اختیاری، که در اختیار شرکت‏های بیمه قرار دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت‏های بیمه، ملی شدند که این عمل اقدام شایسته‏ای برای حفظ سرمایه ملی بود. این شرکت‏ها در ظاهر مستقل از هم هستند، اما تمام آن‏ها در زیر چتر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و دارای دستور العمل‏های واحدی می‏باشند.

آغاز عملیات محدود قدس ۲ (۱۳۶۴ ش)


آغاز عملیات محدود قدس ۲ در منطقه هورالهویزه توسط سپاه (۱۳۶۴ ش)

سقوط کوشک، طلائیه، خیبر و جزایر مجنون (۱۳۶۷ش)


سقوط مناطق کوشک، طلائیه، خیبر و جزایر مجنون در حمله ارتش بعثی به این مناطق(۱۳۶۷ش)
ارسال پیشرفته‏ترین تسلیحات نظامی از کشورهای حامی حزب بعث به کشور عراق، در اواخر جنگ نمودی بسیار برجسته داشت به طوری که سیل این کمک‏ها قطع نمی‏شد. در این شرایط که نیروهای جان بر کف ارتش، بسیج و سپاه اسلام، علی رغم محاصره اقتصادی – نظامی و عدم دسترسی به سلاح‏های جدید، به مقاومتی جانانه مشغول بودند، رژیم عراق از به کار بردن انواع بمب‏های ممنوعه و شیمیایی ابایی نداشت. همچنین حمایت و سکوت مجامع بین المللی، این رژیم را در انجام هر جنایتی جَری ساخته بود. در این اوضاع و احوال، سقوط منطقه شلمچه و تداوم حملات دشمن در سایر مناطق و احتمال حمله به جزایر مجنون به عنوان آخرین منطقه‏ای که در جبهه‏های جنوبی همچنان در اختیار قوای نظامی ایران قرار داشت، جنگ را وارد مرحله‏ای حساس و حیاتی نمود. با نزدیک شدن روزهای پایانی خرداد ماه ۱۳۶۷، عراق بر حجم تحرکات خود افزود و نیروهایش را در مناطق جزایر مجنون تقویت کرد. نکته قابل ملاحظه در تحرکات عراق، اجتناب از حفاظت و غافل‏گیری بود. به نظر می‏رسید دشمن قصد داشت تحرکات خود را نشان دهد تا با ایجاد رعب در نیروهای ایرانی، ضریب موفقتیش را افزایش دهد. تا این که درچهارم تیرماه ۱۳۶۷، تهاجم نیروهای عراق به جزایر مجنون آغاز شد که این حمله، اوج اقتدار و قدرت ارتش عراق بود. در این میان بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گسترش یافته بود، باعث عقب‏نشینی نیروهای خود می‏گردید، تا این که جزایز مجنون پس از جانفشانی‏های زیاد قوای اسلام، به اشغال ارتش رژیم بعث درآمد. عراق در این حمله که به لحاظ تاکتیکی، پیشرفته بود، قصد گرفتن اسیر داشت که توانست در ظرف مدت کوتاهی، هفده هزار اسیر بگیرد. در این وضعیت ایجاد شده و نیز سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری ایران در دوازدهم تیر آن سال توسط ناو آمریکایی مستقر در خلیج فارس، بنا به ملاحظات جدید و همچنین تشدید فشارهای بین‏المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) با یک تصمیم مهم، اوضاع را به نفع ایران تغییر دادند و قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را پذیرفتند.

اجلاس بین ‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم (۱۳۹۰ش)

تاریخ وقوع: ۴ تیر


اولین اجلاس بین ‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم (۱۳۹۰ش)
اجلاس بین‌المللی «مبارزه جهانی با تروریسم» از روز شنبه، چهارم تیر به مدت دو روز با حضور مقامات بیش از ۶۰کشور جهان در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران برگزار شد. در این اجلاس روسای جمهور پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، سودان، عراق و سایر کشورهای دعوت‌شده در سطح نخست‌وزیر یا وزرای امورخارجه حضور داشتند. قرائت پیام کتبی مقام معظم رهبری، دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزای، جلال طالبانی و زرداری روسای جمهور ایران، افغانستان، عراق و پاکستان و صالحی، وزیر امور خارجه از جمله برنامه‌های روز اول این همایش بود. در حاشیه‌ اولین اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم، نمایشگاهی در ارتباط با تروریسم برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه، عکس تعدادی از قربانیان و شهدای ترور نصب شده است که از جمله این قربانیان سالیان اخیر تروریسم، دکتر علی‌محمدی است و در کنار عکسی که از او نصب شده، ماشین وی نیز که هنگام سوار شدن مورد حمله تروریستی قرار گرفت به نمایش گذاشته شده است. همچنین در حاشیه این نمایشگاه، نمایشگاه کتابی درباره مبارزه با تروریسم برگزار شده و کتاب‌هایی در ارتباط با این مقوله به نمایش گذاشته شده است.
در این نمایشگاه برخی اقدامات گروه‌های تروریستی نیز در قالب دفترچه‌ها و همچنین تابلوهایی به نمایش گذاشته شده که از جمله این گروه‌های تروریستی می‌توان به گروه تروریستی منافقان، جندالله، طالبان، القاعده، گروه‌های تندرو و افراطی وهابی اشاره کرد. در حاشیه این همایش همچنین نشست سه‌جانبه ایران، افغانستان و پاکستان برگزار شد که در پایان این نشست با انتشار بیانیه مشترکی بر تعهد عمیق سه کشور به منظور تلاش بر حذف افراط‌گرایی، نظامی‌گری، تروریسم و نفی مداخلات خارجی و مقابله با قاچاق مواد مخدر تاکید کردند. اما محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم با تاکید بر اینکه موضوع تروریسم دغدغه مشترک امروز همه کشورهاست، گفت: بدون تردید تروریسم ناشی از انحراف فکری و انحطاط اخلاقی و میل به سلطه بر دیگران و نمودی از جهل و خودخواهی و خروج از دایره عدالت و ارزش‌های انسانی است.
احمدی‌نژاد گفت: امروز به وضوح مشاهده می‌شود که شکست‌خوردگان برابر منطق انسانی و عدالت و پاکی به تروریسم متوسل می‌شوند تا با ایجاد ناامنی و در هم شکستن اتحاد و اقتدار ملت‌ها مانع از رشد و پیشرفت ملت‌ها شده و بر منابع و سرنوشت آنان مسلط شوند. احمدی‌نژاد با بیان اینکه از مهم‌ترین اشکال تروریسم در شکل سازمان‌یافته تحمیل دولت جعلی و اشغالگر صهیونیستی است، تصریح کرد: سازمان و شبکه صهیونیسم بین‌الملل هرجا که ضرورت بداند از ترور استفاده می‌کند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه به لحاظ نحوه برخورد و بهره‌برداری، حادثه ۱۱ سپتامبر بسیار شبیه ماجرای هولوکاست است، تصریح کرد: برخی معتقدند هدف از ماجرای ۱۱سپتامبر ایجاد فضای تنفس برای رژیم صهیونیستی و تقویت ناامنی در کشورهای منطقه و انحراف افکار عمومی مردم آمریکا از اوضاع نابسامان اقتصادی و البته پرکردن جیب سرمایه‌داران‌جنگ‌طلب و بی‌فرهنگ بوده است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر جعبه‌سیاه هولوکاست و ۱۱سپتامبر گشوده شود خیلی از حقایق روشن خواهد شد.

وفات «معلمی» شاعر ای لشکر صاحب زمان (۱۳۹۲ ش)

 


درگذشت حبیب‌الله معلمی شاعر ای لشکر صاحب زمان (1392ش)درگذشت حبیب‌الله معلمی شاعر ای لشکر صاحب زمان (۱۳۹۲ش)
حبیب الله معلمی فرزند نصیر سال ۱۳۰۵ شمسی در شهرستان رامهرمز دیده به جهان گشود. دروس ابتدایی را در مکتب‌خانه گذراند و ادامه‌ آن را تا سیکل قدیم پی‌گرفت و پدرش که معلم قرآن بود او را با این کتاب آسمانی آشنا کرد. ذوق و قریحه‌ شاعری از اوان جوانی در وجود وی بود ولی تشویق‌های یکی از دوستان پدرش که خود شاعری توانا بود به ‌نام حاجی بابا اشتری لرکی زمینه را برای شکوفایی استعدادهای وی فراهم ساخت.
ایشان که نامش در کنار نام شهدا و ایثارگران، بر تارک تاریخ دفاع مقدس می‌درخشد و همواره ما را به یاد اشعار مخلصانه و زیبای مردی می‌اندازد صبح روز ۴ تیر به علت مشکلات ریوی درگذشت.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.