مناسبتهای تاریخی پانزدهم خرداد

سالگرد قیام خونین و بازداشت امام خمینی (۱۳۴۲ ش)
روز جهانى محیط زیست (۱۳۵۱ ش)
تظاهرات دانشجویان مسلمان (۱۳۵۶ ش)
وفات آیهاللَّه «عبدالستار اسلامی» (۱۳۷۸ ش)
مرگ «طارق عزیز» (۱۳۹۴ ش)

کد خبر : 14914
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 خرداد 1397 - 19:01

سالگرد قیام خونین و بازداشت امام خمینی (۱۳۴۲ ش)

 

بازداشت امام خمینی(ره) توسط رژیم طاغوت و قیام خونین مردم مسلمان ایران (۱۳۴۲ ش)
در پی طرح لایحه انجمن‏های ایالتی و ولایتی در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۴۱ شمسی، امام خمینی (ره) با دستگاه جبّار پهلوی به مبارزه پرداخت. اوج این مرحله از نهضت، یورش ناجوانمردانه ایادی رژیم به مدرسه فیضیه و ضرب و شتم و کشتار طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ شمسی بود. در واکنش به اعمال ننگین رژیم پهلوی، حضرت امام در عاشورای سال ۴۲، سخنرانی کوبنده ‏ای علیه نظام شاهنشاهی ایراد نموده و از شاه و اسرائیل به شدت انتقاد کردند. به دنبال این سخنرانی افشاگرانه، آن حضرت دستگیر و زندانی گردید. خبر دستگیری مرجع تقلید مردم، به سرعت در قم و سپس در تهران و سایر شهرها انتشار یافت.
مردم قم به خیابان‏ها ریختند و با تقبیح عمل دولت در دستگیری امام به راهپیمایی اعتراض ‏آمیز پرداختند. شاه که در برابر قیام قهرآلود ملت، تاج و تخت خود و سلطه آمریکا را در حالِ زوال و سقوط می‏دید، با رگبار مسلسل به جنگ ملت آمد و توسط نیروهای جهنمی و خون آشام خود تظاهرات کنندگان را با وضع فجیعی قتل عام کرد و تهران را در پانزده خرداد ۱۳۴۲، به کشتارگاه مخوف و حمام خون مبدل ساخت. همزمان با قتل عام مردم مبارز در تهران، کشتارهای فجیعی در قم، شیراز، مشهد، تبریز و دیگر شهرستان‏ها توسط دژخیمان رژیم به وقوع پیوست. از تعداد مقتولین ۱۵ خرداد آمار صحیحی در دست نیست ولی تعداد شهدا را بین ۵ تا ۱۵ هزار نفر تخمین زده ‏اند.
در این میان علی‏رغم سانسور شدید خبری، اخبار مربوط به دستگیری رهبر نهضت اسلامی ایران و قیام پانزدهم خرداد و کشتارهای آن، در مدت کوتاهی در سراسر کشور پخش شد و موجی از نفرت و خشم علیه شاه به راه افتاد. سرانجام حضرت امام پس از ده ماه بازداشت، در هجدهم فروردین ۱۳۴۳ از زندان آزاد شدند و پس از آزادی نیز همان مسیر قبلی را ادامه دادند. قیام ۱۵ خرداد، نقطه عطفی بود در تاریخ مبارزات ملت قهرمان ایران که حضرت امام، آفریننده و شکل دهنده آن قیام الهی بود. روحانیان انقلابی در تداوم این حرکت عظیم و پرخروش امت مسلمان ایران، طی یک دوره پانزده ساله، نقشی اساسی داشتند و در این مدت، سالروز قیام ۱۵ خرداد، هیچ‏گاه در سکوت و خاموشی سپری نشد؛ زیرا که ۱۵ خرداد، برای امت قهرمان و شهیدپرور ایران از اهمیت و اعتبار ویژه ‏ای برخوردار بوده و همواره خواهد بود.

روز جهانى محیط زیست (۱۳۵۱ ش)

 

آشنایی با روز جهانی محیط زیست

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ با تصویب ماده‌ای، ۵ ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد.
هدف از نامگذاری روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است.
به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران  ۱۵ تا ۲۱خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

روز جهانی محیط زیست

رشد روزافزون آلودگی و تخریب محیط زیست و بروز بحران‌های پی در پی زیست محیطی باعث شد دولت‌ها به طور جدی به تکاپو افتاده تا چاره‌ایی بیندیشند.عزم جهانی برای حفاظت محیط زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، در سال ۱۹۷۲در سوئد جنبه عینی پیدا کرد.
به طوری که حق برخورداری انسان از محیط زیست سالم همطراز با حقوق بشر شناخته شد.
در این میان ایران نیز به تعدادی از کنوانسیون‌ها و پروتکل ها پیوست و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ملی، اجرای اکثر آنها را بر عهده دارد.

تظاهرات دانشجویان مسلمان (۱۳۵۶ ش)

 

تظاهرات دانشجویان مسلمان در کوی دانشگاه تهران (۱۳۵۶ ش)
در چهاردهمین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد ۴۲، برابر با پانزدهم خردادماه ۱۳۵۶ و در اعتراض به جنایات مزدوران رژیم پهلوی، دانشجویان مسلمان در کوی دانشگاه تهران دست به تظاهرات زدند. این اولین باری بود که دانشجویان به طور گسترده این قیام را گرامی داشته و اعلام می‏دارند. این تظاهرات نشانگر گرایش دانشجویان به اسلام و روحانیت بود و تاثیر مثبتی بر روند حرکت انقلاب نهاد.

وفات آیهاللَّه «عبدالستار اسلامی» (۱۳۷۸ ش)

 

رحلت فقیه جلیل آیت‏ اللَّه «عبدالستار اسلامی» عالم شهیر خوزستان (۱۳۷۸ ش)
آیت‏ اللَّه شیخ عبدالستار اسلامی در سال ۱۲۸۴ ش (۱۳۲۳ ق) به دنیا آمد. وی در ۱۲ سالگی به همراه پدرش رهسپار نجف اشرف شد و از محضر حدود بیست تن از استادان آنجا کسب فیض کرد. آیت ‏اللَّه اسلامی در طی سالیان تحصیل از بسیاری از مراجع زمان از قبیل حضرات آیات سید شهاب الدین مرعشی نجفی، شیخ آقا بزرگ تهرانی و شیخ علی اکبر نهاوندی اجازات علمیه و حسبیه و اجازات روایتی دارد که در این اجازات، به مقام علمی و وثاقت ایشان تصریح شده است. آیت‏ اللَّه اسلامی پس از فوت پدرش بنا به درخواست آیت ‏اللَّه سید ابوالحسن اصفهانی، برای تنظیم و اداره امور شرعی، راهی منطقه ‏ای عشایرنشین در نزدیکی آبادان گردید ولی بر اثر ابتلا به بیماری‏های گوناگون، در آبادان ساکن شد و در آن‏جا به انجام امور دینی و اقامه جماعت مشغول گردید. این عالم خدمتگزار در طی سالیان حضور در خوزستان، منشأ آثار فراوانی بوده و در تاسیس و تجهیز مساجد، حسینیه‏ ها و اماکن مذهبی، جدیت فراوانی از خود نشان می‏داد. از آیت‏ اللَّه اسلامی کتب متعددی نیز برجای مانده که اربعین حدیث، کشکول اسلامی و نظریاتی بر کتب مطالعه شده از سنی و شیعه از آن جمله ‏اند. این مجتهد بزرگوار سرانجام در پانزدهم خرداد ۱۳۷۸ ش برابر با بیستم محرم ۱۴۲۰ق در ۹۴ سالگی چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت.

مرگ «طارق عزیز» (۱۳۹۴ ش)

 

طارق عزیز (۱۳۱۵-۱۳۹۴) معاون نخست وزیر سابق عراق بود. طارق عزیز یک مسیحی بعثی بود که بواسطه وفاداری اش به آرمانهای پان عربیسم و ناسیونالیسم عربی به مدارج عالی حکومتی و حزبی قابل توجهی دست یافت.
دادگاه عالی عراق در تاریخ ۴ آبان ۱۳۸۹، «طارق عزیز» معاون نخست وزیر سابق این کشور را به اتهام مشارکت در قتل‌عام شیعیان عراق در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) به مرگ محکوم کرد.، اما رییس جمهور عراق این حکم را امضا نکرد. وی سرانجام در روز ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ در هشتاد سالگی درگذشت.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.