مناسبتهای تاریخی هجدهم خرداد

مناسبتهای ۱۸ خرداد

کد خبر : 15351
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 خرداد 1397 - 18:33

مرگ «شاه اسماعیل دوم صفوی» (۹۸۵ ق)

 

 

تاریخ وقوع: ۱۳ رمضان

شاه اسماعیل دوم مردی عیاش و خونخوار و سفیه بود و چون در جوانی در هرات به دست معلمی سنی مذهب تربیت یافته بود، بر آن شد که چون به شاهی برسد، مذهب شیعه را براندازد و همین کار را کرد. وی پس از به دست گرفتن قدرت، تمام برادران خود را یکی پس از دیگری به قتل رسانید و سپس به کشتار شاهزادگانی که در اطراف پایتخت بودند، پرداخت. با این حال، حکومت پرجور او، بیش از یک سال به طول نیانجامید و بر اثر افراط در مصرف شراب و مسکرات و مواد افیون‏دار مُرد. مردم از مرگ این پادشاه، بسیار شادمان شدند.

وفات آیه‏اللَّه «سیدعلی سیستانی» (۱۳۴۰ ق)

 

 

تاریخ وقوع: ۱۳ رمضان

رحلت آیهاللَّه «سیدعلی سیستانی» عالم و فقیه بزرگوار شیعه (۱۳۴۰ ق)
آیت اللَّه سیدعلی سیستانی پس از اتمام تحصیلات دینی در نجف، در سال ۱۳۱۸ ق به ایران آمد و در مسجد گوهرشاد مشهد، به ارشاد مردم، تدریس فقه، اصول فقه و اقامه ‏ی نماز جمعه پرداخت. آیت اللَّه سیستانی، فقیه، مجتهد و عالم بزرگ اسلامی در زمان نهضت مشروطه به دلیل مبارزات ضد استبدادی، مدتی به زندان افتاد و سرانجام در سیزدهم رمضان ۱۳۴۰ ق دار فانی را وداع گفت.

هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۰ ش)

تاریخ وقوع: ۱۸ خرداد

در انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری، صلاحیت ده نفر جهت احراز این مقام به تأیید شورای نگهبان رسید که از این میان حجهالاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی برای بار دوم و با حدود ۲۲ میلیون رأی برای این پست مهم انتخاب گردید.
 
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.