مناسبتهای تاریخی امروزجمعه ۱۲خرداد

مناسبت های ۱۲ خرداد

وفات آیهالله العظمی سیدمحسن حکیم (۱۳۴۹ ش)
به قتل رسیدن سرهنگ آمریکایی (۱۳۵۲ ش)
آیهالله رفسنجانی جانشین فرماندهی کل قوا شد (۱۳۶۷ ش)
وفات حجهالإسلام ابوترابی (۱۳۷۹ ش)

کد خبر : 14516
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 خرداد 1396 - 19:04

وفات آیهالله العظمی سیدمحسن حکیم (۱۳۴۹ ش)

تاریخ وقوع: ۱۲ خرداد


رحلت آیت‏ اللَّه العظمی "سیدمحسن حکیم" زعیم حوزه علمیه نجف اشرف (1349 ش)رحلت آیت‏ اللَّه العظمی «سیدمحسن حکیم» زعیم حوزه علمیه نجف اشرف (۱۳۴۹ ش)
حضرت آیت‏اللَّه العظمی سیدمحسن طباطبایی حکیم در سال ۱۲۶۷ ش (۱۳۰۶ ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطوح حوزه، در ۲۰ سالگی به درس خارج آیات عظام آخوند خراسانی، آقا ضیاء عراقی و میرزای نایینی وارد شد و به اجتهاد رسید. آیت‏اللَّه حکیم پس از رحلت آیت‏اللَّه بروجردی به عنوان یکی از مراجع مطرح و برجسته مطرح گردید و بسیاری از مردم عراق و شیعیان مناطق اطراف از ایشان تقلید می‏کردند. ایشان با تمام جریاناتی که در جهت مخالفت با اسلام شکل می‏گرفت به مبارزه بر می‏خاست و از خود مسامحه‏ای نشان نمی‏داد. فتوای معروف ایشان درباره الحادی بودن کمونیسم، تحول بزرگی در عراق به وجود آورد. همچنین فتوای جهاد علیه اسرائیل و تقویت نیروهای مبارز ضدرژیم صهیونیستی از ایشان صادر گردید. ساخت و تأسیس کتابخانه‏ها، مدارس، حسینیه‏ها و مکان‏های فرهنگی و تألیف کتبی از قبیل مُستمسِک عروهالوثقی، نهج الفقاهه و شرح تبصره و… از جمله خدمات این مرجع بزرگ به حوزه نجف و عالم تشیع است. سرانجام این عالم ربانی در حالی که اهانت‏های فراوان و آزارهای بسیاری از رژیم بعث عراق متحمل شده بود، در دوازدهم خرداد ۱۳۴۹ برابر با ۲۷ ربیع‏الاول ۱۳۹۰ ق در ۹۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پس از تشییعی با شکوه، در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

به قتل رسیدن سرهنگ آمریکایی (۱۳۵۲ ش)

تاریخ وقوع: ۱۲ خرداد


بامداد امروز سرهنگ هاوکینز آمریکایی از افسران ارشد هیئت مستشاری امریکا در ایران در عباس آباد خیابان مینا توسط دو موتور سوار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسید(1352ش)سرهنگ هاوکینز آمریکایی از افسران ارشد هیئت مستشاری امریکا در ایران در عباس آباد خیابان مینا توسط دو موتور سوار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسید.

آیهالله رفسنجانی جانشین فرماندهی کل قوا شد (۱۳۶۷ ش)

تاریخ وقوع: ۱۲ خرداد


انتصاب آیت ‏اللَّه "هاشمی رفسنجانی" به جانشینی فرماندهی کل قوا (1367 ش)انتصاب آیت ‏اللَّه «هاشمی رفسنجانی» به جانشینی فرماندهی کل قوا (۱۳۶۷ ش)
در اواخر جنگ و پس از سقوط شلمچه، جمهوری اسلامی ایران دست به اقداماتی زد که افزایش فعالیت‏های سیاسی برای جابجایی در بندهای قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت و اعزام نیروهای بیشتر به جبهه ‏های جنگ از آن جمله است. همچنین اقدام برجسته ‏ای که ایران در این زمان انجام داد، انتصاب آیت ‏اللَّه هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا در دوازدهم خرداد ۱۳۶۷ بود. زمینه‏ های انتصاب آقای هاشمی به مسؤولیت جدید، اساساً پس از سقوط فاو ایجاد شد و بدین ترتیب بود که سپاه، ایشان را برای این عنوان به امام پیشنهاد کرد. از اینرو، امام پس از سقوط شلمچه، طی حکمی، آقای هاشمی را به این سمت تعیین نموده و در آن حکم، به ایجاد ستاد فرماندهی کل، هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی سعی در استفاده هر چه بهتر از امکانات و نیروها و بهره‏ برداری صحیح از کمک‏های مردمی اشاره کردند.

وفات حجهالإسلام ابوترابی (۱۳۷۹ ش)

تاریخ وقوع: ۱۲ خرداد


درگذشت حجه الاسلام سید علی اکبر ابوترابی 1379 شدرگذشت حجه الاسلام سید علی اکبر ابوترابی ۱۳۷۹ ش
سیدعلى‌اکبر ابوترابی، سال ۱۳۱۸ هجرى شمسى در شهر قم متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم به تحصیل دروس دینى در مشهد پرداخت.سیدعلى‌اکبر ابوترابی در تظاهرات مردم قم در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲حضورى فعال داشت و در پى تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف، وی نیز به نجف رفت و مشغول تحصیل در محضر امام (ره) شد.پس از حدود شش سال تحصیل در نجف، در مرز خسروى بازداشت شد و ساواک وی را به زندان کمیته مشترک و پس از آن به زندان اوین منتقل کرد.
ابوترابی پس از آزادى از زندان، به همراه شهید سیدعلى اندرزگو به سازماندهى جهاد مسلحانه همت گماشتند و بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفتند. وی پس از پیروزى انقلاب اسلامی، به عنوان رئیس کمیته انقلاب اسلامى قزوین مشغول به فعالیت و پس از آن با رأى مردم، به عضویت شوراى شهر قزوین انتخاب و رئیس شورا شد.
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، در کنار شهید دکتر مصطفى چمران در ستاد جنگ‌هاى نامنظم به سازماندهى نیروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز ۲۶ آذر ماه سال ۱۳۵۹ در یکی از مأموریت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد.
حجت‌الاسلام ابوترابى در اردوگاه‌هاى عنبر، موصل ۱، ۳، ۴ و رمادیه و تکریت ۵، ۱۷، ۱۸، و نیز سلول‌هاى زندان‌هاى بغداد، اسیر بود. پس از ده سال اسارت سرانجام در سال ۱۳۶۹ به میهن بازگشت و در تاریخ هفتم مهر ۱۳۶۹ با حکم مقام معظم رهبری در جایگاه نماینده ولى‌فقیه در امور آزادگان قرار گرفت.
وی در دوره‌هاى چهارم و پنجم مجلس شوراى اسلامی، به مجلس راه یافت.
حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی سرانجام در تاریخ دوازدهم خرداد ۱۳۷۹در حالى که همراه پدرش عازم مشهد بود براثر تصادف درگذشت.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.