مقاومت را از امام آموخته‌ایم/ نباید با نگاه سیاسی به مشکلاتی مانند تورم دل مردم را خالی کرد

رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم امام راحل اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان لازم است شخصیت امام و انقلاب شکوهمندی که بنیانگذارش بود را بشناسیم و راه او و کلام و سیره‌اش را بازشناسی کنیم.

کد خبر : 637230
تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1402 - 19:01

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی افزود: با اینکه سال‌ها از رحلت امام گذشته است احساس می‌کنیم او زنده است چرا که میراث او که انقلاب است، زنده است.

وی ادامه داد: امام حیات دارد چرا که راه او زنده است و بیش از همه مواقع در عالم رونق دارد و کلام او در مجامع علمی مورد بحث قرار می‌گیرد. میراث امام هم که انقلاب باشد حیات دارد و اصالت انقلاب اسلامی به نام مبارک اوست. نباید اجازه داد در جامعه نام امام کمرنگ شود.

رئیسی افزود: نباید اجازه داد از انقلاب امام هویت زدایی کنند، می‌خواهند از خط امام و راه او انحراف و تحریف ایجاد کنند نباید اجازه داد چنین شود. خط و راه امام نورانی است و نباید اجازه داد در این راه روشن و نورانی که همه ما را به سعادت می‌خواند کسی تحریف و انحراف ایجاد کند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امام اهل تحول بود. همواره باید به وضع موجود توجه کنیم و فاصله بین آن با وضع مطلوب را کم کنیم و نقاط قوت تقویت شده و نقاط ضعف زدوده شود. همه باید در زندگی فردی و اجتماعی این مسیر را پیش برویم.

وی افزود: امام نگاه تحولی به دین و کارکردهای دینی داشت و معتقد بود دین می‌تواند به عنوان یک دستور زندگی، برای اداره جامعه هم استفاده شود و نظام‌سازی و تمدن‌سازی کند.

رئیسی با بیان اینکه فقیه کسی است که فقه در جان او نشسته باشد، اظهار کرد: امام فقیه بود. یعنی دین را خوب فهمیده بود و باهمه وجود به دنبال اجرای دین در جامعه بود. امام نسبت به کارکرد فقه در متن زندگی مردم تحول ایجاد کرد و نشان داد دین می‌تواند زندگی انسان معاصر را اداره کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سفر به آفریقای جنوبی یک حقوقدان که دوستدار آقای ماندلا بود به من گفت وقتی خواستم برای کشورم قانون اساسی بنویسم به متن قانون اساسی شما هم رجوع کردم و دیدم مترقی‌ترین قانون اساسی دنیاست چرا که پیوند با معنویت و سیاست دارد.

وی تاکید کرد: امام راحل بین معنویت و سیاست پیوند ایجاد کرد. همان چیزی که در بسیاری از سیاستمداران دنیا وجود ندارد و ریشه بسیاری از جنگ‌هاست. امام راحل تمام معادلات سیاسی را با انقلاب اسلامی بهم ریخت و معادلات جدیدی در عالم شکل داد. اگر از نظم جدید جهانی می‌گوییم یکی از عوامل اصلی آن انقلاب اسلامی است.

رئیسی اظهار کرد: اگر شاخصه‌های قدرت آمریکا رو به افول است و قدرت‌های نوظهور در عالم شکل می‌گیرند، حتماً یک پای این نظم جدید، انقلاب اسلامی ایران است که به نفع مقاومت در عالم شرایط را تغییر داد. هیچ زمان از تاریخ هفتاد ساله رژیم صهیونسیتی شرایط برایشان به این بدی نبوده است و این همان نظم جدید است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت عدالت در حکومت‌داری یادآور شد: این بدان معناست که کسی باشد که در کشور وجود او جز خدا حکم نکند و تمام رفتارش براساس عدالت باشد. امام فقط عادل نبود بلکه عدالت‌خواه هم بود و دعوتش هم به خدا و هم به اجرای عدالت بود. او با همه وجود دنبال اجرای عدالت در همه حوزه‌ها در جامعه بود.

وی گفت: مردم در چهره امام یک خودساختگی می‌دیدند و به سخن او لبیک می‌گفتند. بسیاری هم در این سال‌ها تلاش کردند او را بشناسند هم از متفکران و اندیشمندان، هم پژوهشگران و شرق‌شناسان.

رئیسی با بیان اینکه هر تجلیلی اگر با تحلیل همراه باشد قیمت و ارزش بیشتری دارد، ادامه داد: باید تحلیل درستی از شخصیت و جامعیت امام داشته باشیم که الگوی ما در حال و آینده خواهد بود. نام و یاد امام روح و کالبد جمهوری اسلامی ایران است. امروز امام و خط امام و راه او هدایت‌گر همه ما و مردمی است که می‌خواهند آزاد، مستقل و مسلمان زندگی کنند.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: مردمی‌ترین انقلاب را امام رقم زد و این قدرت نرم‌افزاری جمهوری اسلامی قابل‌رجوع و بررسی برای همه پژوهشگران است. امام تحولی در مردمی ایجاد کرد که احساس حقارت دربرابر قدرت‌های جهانی داشتند و آن تحول این بود که احساس عزت و اعتماد به نفس در برابر قدرت‌های جهانی یافتند و اتکال به خدا و اعتماد به نفس به ملت ما رسید و احساس ضعف برابر قدرت‌های شیطانی از میان رفت.

وی افزود: امتداد راهبردی این انقلاب در جای جای منطقه و دنیا هست. مردم یمن همان مردم صنعا و یمن قبلی بودند، اما چه شد که هشت سال با شکم گرسنه برابر ایادی استکبار ایستادگی کردند؟ این روح ایستادگی را چه کسی در آنها ایجاد کرد؟

رئیسی گفت: مگر مردم فلسطین پیش از این به میزهای مذاکره نگاه نمی‌کردند؟ اما امروز این رویکرد تغییر کرده و ابتکار عمل دست مجاهدان فلسطینی است نه میزهای مذاکره.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امام به ما نگاه به افق آینده و تشکیل تمدن اسلامی و شکل دادن به مدنیتی به نام دین را بخشید. امام به ما آموخت ابرقدرت‌ها ولو خود را بزرگ بپندارند اما به شدت آسیب‌پذیر هستند و قدرت واقعی از آنِ خداست. آسیب‌پذیری قدرت‌های بزرگ را امام به ما آموخت و همان کشورها امروز به قدرت جمهوری اسلامی اذعان دارند و امروز هیچ معادله‌ای در منطقه شکل نمی‌گیرد مگر با نقش جمهوری اسلامی ایران.

وی افزود: ما بارها اعلام کردیم هر کشوری بخواهد با ما تعامل کند حاضر هستیم اما در برابر کشورهایی که بخواهند مقابل ما ایستادگی کنند مقاوم خواهیم بود. این مقاومت و ایستادگی را ما از امام راحل یاد گرفته‌ایم.

رئیسی تاکید کرد: امروز غزه به کانون مقاومت برابر رژیم صهیونیستی بدل شده و این از آموخته‌های امام راحل است و امروز مقاومت به یک واژه برجسته در بین واژگان سیاسی بدل شده است. رمز هم آن است که راه، تسلیم شدن برابر دشمن نیست بلکه قوی‌شدن است. جامعه قوی در برابر توطئه و فتنه مقاومت می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: مردم ما امروز شجاع، نترس و امیدوارند و امام مردم را امیدوار کرد. شیاطین و دشمنان در این چهل و چند سال برای ناامید کردن مردم تلاش کردند، اما نتوانستند. بودند کسانی که در مردم ایجاد یأس کنند، اما این راهبرد جمهوری اسلامی نیست. راهبرد جمهوری اسلامی ایجاد امید است و کارها را باید جهادی و بدون وقفه پیش برد.

وی تصریح کرد: هرکس هرجا برای جمهوری اسلامی کار می‌کند بداند که راهبرد برای پیشبرد امور راهبرد تلاش شبانه‌روزی است، نه نق زدن یا یک‌جا نشستن و حرف زدن. در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی امروز در منطقه حرف اول را می‌زند و این از تولید قدرت چه در صنایع نظامی ما و چه در رشد تولید در کشور نشأت گرفته است. هردوی اینها در کنار هم اهمیت دارد. حضور مردم در روزهایی همچون ۲۲ بهمن، روز قدس و ۱۴ خرداد تولید قدرت می‌کند.

رئیسی اظهار کرد: امروز دستور کار ما در دولت و برای همه مردم عزیز ما همین است که پیام امام انسجام و وحدت و یکپارچگی است. هیچکس حق ندارد کسی را طرد کند. دلها باید بهم نزدیک باشند. کسانی که دل در گرو نظام و انقلاب دارند ولو با ما اختلاف نظر دارند، نباید طرد شوند.

رئیس‌جمهور افزود: نباید به مشکلاتی مثل تورم نگاه سیاسی کرد و دل مردم را خالی کرد. نباید نبش قبر کرد که در گذشته چه رخ داده و چه دولت‌هایی چه اقداماتی نکرده‌اند بلکه همه باید کمک کنیم و مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اذعان آمریکا به شکست تحریم‌های یکپارچه علیه ایران، اظهار کرد: آن کس که تحریم‌ها را شکست داد و خنثی کرد شما مردم بودید. ما اعلام کردیم تجارت در کشور رکورد زده است و این به دست مردم انجام شده است. به مردم می‌گویم شما در عرصه‌های مختلف دشمن را ناکام گذاشتید و نزد امام راحل سربلند هستید.

رئیسی در پایان اظهار کرد: یقین داریم آنان که می‌خواهند مردم را ناامید کنند کم‌هزینه‌ترین کار را می‌کنند؛ نیروهای حزب‌اللهی باید در میدان باشند و مشکلات را حل کنند تا نقشه‌های دشمن و جنگ روانی آنان هم نقش بر آب شود. امروز خون شهدا از جامعه جهل‌زدایی می‌کند و جامعه ما در حال کسب آگاهی بیشتر است.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.