مقام طالبان: افغانستان با پاکستان مرز رسمی ندارد

سرپرست وزارت مرزها، اقوام و قبایل طالبان هنگام بازدید از گذرگاه تورخم، گفت: افغانستان مرز مشخصی با پاکستان ندارد.

کد خبر : 1216540
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 9:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، نورالله نوری در این سفر خاطر نشان کرد کابل و اسلام‌آباد خطوط فرضی دارند و هنوز هم مرزی میان این دو کشور مشخص نیست.

سرپرست وزارت مرزها، اقوام و قبایل افغانستان افزود: به شکل مشخص ما با پاکستان مرز رسمی نداریم. نقطه صفر مرزی هم نداریم و تنها میان ما یک خط فرضی وجود دارد.

نوری در این سفر ‌افزود: طالبان تلاش دارد تنش‌هایی را که هر از گاه در امتداد خطوط فرضی میان افغانستان و پاکستان به‌وجود می‌آید، حل و فصل کند.

نثار احمد شیزی کارشناس مسایل نظامی افغانستان در این باره گفت: حل این چالش بزرگ نیازمند آن است که افغانستان یک حکومت مقتدر با مسوولیت ملی و بین‌المللی داشته باشدتا بتواند از طریق سازمان ملل موضوع را حل و فصل کند.

شاکر حیات یکی دیگر از آگاهان مسایل سیاسی افغانستان گفت: در هنگام عبور از مرز تورخم قطعا به پاسپورت نیاز است. این یعنی مرز پذیرفته شده است. عدم پذیرش مرز ممکن است دلایل سیاسی داشته باشد اما دلایل حقوقی وجود ندارد.

پیش از سفر سرپرست وزارت مرزها، اقوام و قبایل طالبان به ولایت ننگرهار، همه گذرگاه‌های مشترک میان افغانستان و پاکستان به مدت یازده روز به‌روی وسایل نقلیه مسدود بود که به گفته منابع محلی، این امر زیان‌های هنگفتی به بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغان وارد کرد.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.