مقام روس: دست امریکا دربرابر ایران خالی شده است

«ایگور کوروتچنکو» عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه دست امریکا در برابر ایران خالی شده است، گفت: مقامات کاخ سفید با خروج از برجام مرتکب اشتباه استراتژیک شده‌اند و نمی‌توانند شرایط را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فراهم کنند.

کد خبر : 116089
تاریخ انتشار : شنبه 20 اردیبهشت 1399 - 8:01

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، کوروتچنکو که همزمان سردبیر ماهنامه‌ روسی «دفاع ملی» است امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آمریکا شش ماه مانده به پایان تحریم تسلیحاتی ایران، برای فراهم آوردن شرایط تمدید آن برای دوره‌ای دیگر به تکاپو افتاده است.

عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه آمریکا دو سال پس از خروج از برجام به نتیجه‌ای برای واداشتن ایران به تغییر سیاست‌های خود دست نیافته است، اظهار کرد: در حالی که چند ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری امریکا نمانده است، جمهوری‌خواهان و در راس آنها ترامپ نتوانسته اند به موفقیتی در مورد ایران دست یابند و دست‌های آنها خالی است.

کوروتچنکو ادامه داد: آمریکا که از برجام خارج شده است نمی‌تواند به بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ استناد کند.

وی تصریح کرد: اختیار آمریکا در قطعنامه ۲۲۳۱ برای استفاده از مکانیسم ماشه یا دیگر سازوکارهای مندرج در برجام ازبین رفته است و واشنگتن حق اخلاقی یا سیاسی برای استفاده از برجام به منظور نیل به اهداف سیاسی خود ندارد.

مقام روس معتقد است که اصرار آمریکا برای استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پس از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ نوعی زورگویی سیاسی است که وجاهت قانونی ندارد.

عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه در ادامه گفت که این چنین تعبیر و تفسیر خودسرانه از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در حمایت از این توافق بین‌المللی صادر شده است حتی سبب حیرت متحدان نزدیک آمریکا ازجمله آلمان و فرانسه شده است.

کارشناس روس معتقد است که ترامپ دو سال پیش هنگامی که از برجام خارج شد پیامدهای این اقدام را نسنجید و در زمان حاضر هیچ اجازه و اختیاری برای تاثیرگذاری بر این وضعیت ندارد زیرا که واشنگتن عضو برجام محسوب نمی‌شود.

کوروتچنکو گفت: ترامپ وعده توافق بهتری به جای برجام داده بود اما در طول دو سال نتوانست موافقت حتی یک کشور برای مشارکت در عقد توافقنامه جدید با ایران را به دست آورد و همینک نیز گرفتار وضعیتی شده که خود در ایجاد آن نقش اساسی داشته است.

وی خاطرنشان کرد که تا زمانی که امریکا به اجرای سیاست‌های ناسنجیده و بویژه ماجراجویانه متوسل می‌شود، نمی‌توان با این کشور همکاری سازنده داشت و این مساله فقط مربوط به تنش‌های امریکا با ایران نیست و در موارد دیگر ازجمله ونزوئلا و روسیه نیز صدق می‌کند.

مقام روس گفت: امریکا شریک مطمئنی نیست و سران این کشور به صلاحدید خود در هر شرایطی از توافقها با کشورهای دیگر ازجمله توافق‌های بین‌المللی خارج می‌شوند و این چنین رفتاری از سوی دولتمردان واشنگتن مذاکره با این کشور را بی‌معنی کرده است.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.