معرفی چند کتاب

پیشخوان کتابفروشی‌ها

کد خبر : 54174
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1396 - 11:48

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، «جان گابری یل بورکمن» نمایشنامه‌ای از هنریک ایبسن، نمایشنامه نویس بزرگ و کارگردان تئاتر، با برگردان ناصر ایرانی از سوی نشر نی منتشر شد. ایبسن این نمایشنامه را که یکی از برجسته‌ترین آثارش ارزیابی می‌شود، در سن شصت و هشت سالگی نوشت. او در این سن نه تنها پیر نبود بلکه از قدرت ذهنی و بدنی و خلاقیت فراوانی برخوردار بود که در این مرحله به اعتقاد صاحب نظران در سومین و آخرین قله نبوغ و آفرینش هنری‌اش قرار داشت. آنچه این نمایشنامه را تا حد یک شاهکار کم نظیر ارتقا داده قدرت تکنیک آن است. یک جنبه این قدرت تکنیک ساختار متداخل نمایشنامه است. هر پرده درست از جایی شروع می‌شود که پرده قبلی پایان یافته است.

 

«زوال» مجموعه شعری سروده علیرضا نوری است که از سوی انتشارات نصیرا به بازار آمد. زبان در شعر علیرضا نوری ساده است و به نثر نزدیک می‌شود اما آنچه این سروده‌ها را از ورطه درغلتیدن به نثر می‌رهاند فضا و تصاویر گاه بدیع گاه سوررئال است و مضمون شعر که در نگاه اول دم دستی به نظر می‌رسد اما وقتی از سر تأمل به شعر نگاه می‌کنید فرم و ساختار حساب شده‌ای دارد که درک معنای پنهان آ‌ن را سهل و ممتنع جلوه می‌دهد.

 

«فرشته آبی» رمانی نوشته هاینریش‌مان نویسنده برجسته آلمانی است که با ترجمه محمود حدادی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه تجدید چاپ شده است. فرشته آبی یکی از رمان‌های ماندگار هاینریش‌مان و تاریخ ادبیات آلمان در قرن بیستم است. داستان مردی خودکامه و دشمن‌خو که در پی عشقی پیرانه سر به ورطه تباهی می‌غلتد و این تباهی برای او دستاویزی می‌شود که قید متانت و اخلاق دروغین را در برابر تمامی یک شهر کنار بگذارد و به تلافی تحمل اخلاق و آداب مصلحت‌جویانه قبلی، اینک به عقده‌گشایی از هرگونه دست بزند. این رمان از منظر روانشناختی و با این بن‌مایه، روحیه‌ای را در دوران آلمان قیصری به تصویر می‌کشد که دو دهه بعد در تکامل خود به فاشیسم منجر شد.

 

«با من رو رواست باش» رمانی نوشته جولیا کلیبورن جانسون با ترجمه روشنک ضرابی است که انتشارات کوله‌پشتی منتشر کرد. این رمان با پیشگفتاری از نویسنده که در واقع مدخل داستان محسوب می‌شود آغاز می‌شود. گفت‌وگوی دو نوجوان به اسم فرانک و آلیس که راهی بیمارستان برای ملاقات با مادر فرانک هستند.

«حلقه شکسته» نام رمانی است نوشته زهرا آخوندی که انتشارات حدیث قلم منتشر کرد. زهرا آخوندی در این اثر با توجه به دیالوگ‌‌نویسی موفق، نثر پاکیزه به کارگیری آگاهانه زبان داستان و فضاسازی و صحنه‌پردازی نشان داده که کار و تمرین پشت چنین آثاری پنهان است یا سیاه‌مشق‌هایش را نوشته و خط زده است. داستان آغازی چنین دارد که در جذب مخاطب بسیار مؤثر است. یعنی همه آن مؤلفه‌های پیش گفته را دارد. علاوه بر اینکه به جای گفتن، نشان می‌دهد.

«هزار پیشه» رمانی از چارلز بوکوفسکی با ترجمه علی امیر ریاحی است که مؤسسه انتشارات نگاه منتشر کرد. این رمان در واقع مثل اغلب رمان‌های این نویسنده با راوی و شخصیت اصلی مردی به اسم چیناسکی شروع می‌شود. آدمی بی‌قید و بند و بدون دلبستگی، چیناسکی وارد شهری می‌شود در جست‌وجوی کار. اما او از آن دست افرادی نیست که در یک جا پابند شود و مدت زیادی بر سر یک کار بماند. اهل یک جا نشستن نیست. بوکوفسکی که از منتقدان جوامع سرمایه‌داری و جامعه مصرفی امریکاست.

«طلسم‌های عجیب آرتور پپر» نام رمانی از فدراپاتریک با ترجمه مهدی نمازیان است که نشر نون منتشر کرده است. این رمان داستان مردی به نام آرتور را روایت می‌کند که هر روز ساعت هفت و نیم صبح بیدار می‌شود و صبحانه‌اش را می‌خورد. یک روز صبح که سراغ کمد لباس همسرش (مصادف با نخستین سالگرد وفات همسرش مریام) می‌رود و دستبندی پیدا می‌کند که تاکنون ندیده بود و در عین جست‌وجو که روی جاسوئیچی با نشان فیل حک شده شماره تلفن پیدا می‌کند از اینجا آغاز ماجراجویی مرد شروع می‌شود .

نشر مرکز جدیدترین رمان خود به نام «استونر» اثر جان ویلیامز با ترجمه سعید مقدم را منتشر کرد. جان ویلیامز که در نیروی هوایی خدمت می‌کرد و در جنگ دوم جهانی شرکت داشت، سه رمان و دو مجموعه شعر منتشر کرد که آخرین رمانش برنده جایزه ملی کتاب امریکا شد. پس از پایان جنگ و گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات انگلیسی مشغول تدریس در دانشگاه دنور شد. این رمان داستان مردی به نام استونر است که در نوزده سالگی به دانشگاه می‌رود. به دنیای ادبیات وارد می‌شود، سال‌ها بعد استاد دانشگاه می‌شود. ازدواج می‌کند اما در ازدواج شکست می‌خورد. با عشقی دیگر آشنا می‌شود. فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه می‌کند، استونر را رمانی تمام عیار ارزیابی کرده‌اند. چنان خوب روایت می‌شود که تأثیری عمیق بر مخاطب می‌گذارد و او را شگفت‌زده می‌کند. یکی از نویسندگان مشهور در ارزیابی خود آن را «رمانی زیبا» اکتشافی ارزشمند برای کسی که عاشق ادبیات است ارزیابی کرده است.

«روزهای روز» رمانی از مهدیه کسائی‌زاده است که انتشارات کویر منتشر کرده است. نویسنده این رمان پژوهشگری است که سعی کرده در این رمان با روایتی از هفت روز زندگی یک بانوی شهروند جوان دقت فلسفی و اجتماعی ما را نسبت به برخی ابعاد زندگی حال حاضر برانگیزد و در عین حال نشان دهد که در هر شرایطی می‌شود با نشاط، اخلاقی و پرسشگرانه زیست.

داستان «روزهای روز» زندگی بانویی است نویسنده که هفت روز زندگی خود را در حالی می‌نویسد که گویی هنگام نگارش به دست ناشر رسیده است. از نگاه او همه روزهای زندگی در یک روز جریان دارد که سراسر همین امروز است.

«من هنوز بیدارم» مجموعه شانزده داستان کوتاه نوشته مریم ایلخان است که از سوی انتشارات مروارید منتشر شد. داستان نخست کتاب که عنوان کتاب از آن گرفته شده تصویری از زندگی زن و شوهری را نشان می‌دهد که زن با هر حرکت و اقدام همسرش خیالبافی می‌کند، فکر می‌کند طبقه بالای آپارتمانش زنی است به اسم سلیمه که مرد پس از خواب کردن زن به خانه او می‌رود. زن در خیال، شیوه برخورد با آن زن را روایت می‌کند که چگونه او را زیر مشت و کتک می‌گیرد، لباس‌هایش را پاره می‌کند و… تا سطرهای آخر داستان خواننده متوجه می‌شود که زن بیمار روانی است و در حالی که مشغول چک کردن گوشی همسرش است همسرش می‌آید او را با قرص‌هایش و لیوانی آب به سمت تختخواب هدایت می‌کند. هنر نویسنده این است که خواننده تا آخرین سطرها فکر می‌کند با زنی سلیطه مواجه است که هوو دارد و برایش نقشه می‌کشد.

«خاطرات تاریکی: مبهم‌های کوتاه تاریک تلخ» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه مارسل بئالو نویسنده فرانسوی با برگردان مسعود قارداش‌زاده و طراحی ساعد مشکی است که نشر مشکی منتشر کرده است. مارسل بئالو (۱۹۰۸-۱۹۹۳) در این داستان‌های کوتاه هم متأثر از سوررئالیسم است و هم از ادبیات فانتاستیک بهره می‌برد، در این داستان‌های بسیار کوتاه با نثری شاعرانه، توصیف‌های بدیع و خلاق، تصاویر غریب و فضاسازی گیرا مواجهیم. نویسنده ابتدا با توصیف فضایی روزمره و آشنا شروع می‌کند و به مرور و با زبانی کم و بیش سرد به امری غریب و فضایی عجیب می‌لغزد. داستان‌های این مجموعه را رمان مینیاتوری خوانده‌اند و خود نویسنده به آنها خرده رمان گفته است.

«فرهادی و سینمای پرسش» کتابی به قلم اسدالله غلامعلی است که نشر ورا منتشر کرد. این کتاب در چهار فصل به روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است و مانند سینمای فرهادی به‌دنبال پاسخ مسائل نیست، چرا که نویسنده کتاب معتقد است در جهان معاصر پاسخ‌ها نیستند که نجات بخش‌اند این پرسش هاست که انسانی را به بازاندیشی در خویش سوق می‌دهد. هر فصل از این کتاب حاوی تأویلی از سینمای اصغر فرهادی است. نویسنده در بخشی از کتاب به این نتیجه می‌رسد که آخرین فیلم فرهادی یعنی فروشنده بر مفاهیمی همچون روشنفکری، آزادی و نبرد من با من تأکید دارد. در فصل چهارم شباهت‌های اندیشه فرهادی با داستایوفسکی و باختین بررسی می‌شود.

 

 

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.