مشکلات کشور نتیجه زاویه گرفتن مسئولان از گفتمان امام و رهبری است

قم – تولیت آستان قدس رضوی گفت: مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی در بخش‌هایی است که مدیران کشور با گفتمان‌های امام و رهبری زاویه گرفتند.

کد خبر : 64857
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1396 - 20:46

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم، اظهار کرد: رمز موفقیت علما این بوده است که سمت گیری‌های آن‌ها برخاسته از فقه بود و حرکاتشان جلوه در فقه داشته است.

وی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از دوران علمای دینی فقه حکومت نمی‌کرد، گفت: امروزه فقه حکومت می‌کند و با وجود بسیاری از شبهات و سؤالات که در حوزه‌های مختلف مطرح است باید با اجتهاد تمدن ساز پاسخ آن‌ها را داد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جامعه باید به وسیله فقه هدایت شود، افزود: آنچه حوزه‌های ما را تهدید می‌کند نگاه سکولار از نوع الهادی و نگاه سکولار از نوع معنوی نیست چون الهاد هیچ زمانی حوزه ما را تهدید نمی‌کند و تمام مباحث ما حول محور توحید است و عرفان‌های کاذب هم نمی‌تواند تهدیدی برای حوزه‌های علمیه باشد.

سکولاریسم اجتماعی حوزه را تهدید می‌کند

وی ادامه داد: سکولاریسم از نوع اجتماعی است که حوزه را تهدید می‌کند و این جایگاه دین در متن زندگی انسان معاصر را مورد سؤال قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: امروز با اینکه برخی به احکام پای بند هستند اما در اداره جامعه اسلامی، اقتصاد اسلامی و بخش‌های مختلف اجتماعی باور ندارند که دین می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای اجتماعی باشد و این باور گاهی در گفتار و قلم آن‌ها نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه در اوایل دهه چهارم انقلاب شاهد بیداری اسلامی در منطقه بودیم و این بیداری گسترده همچنان ادامه دارد، گفت: دشمن نمی‌خواست که پیام ایران اسلامی در دنیا منتشر شود اما این هدف محقق شده و بیداری اسلامی در جهان رقم خورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام، رهبری و بزرگان روحانیت اعتقاد عمیق داشته و دارند که فقیه می‌تواند تمام ابعاد جامعه را اداره کند و در موردش سخن داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه سکولاریسم اجتماعی سبب بی‌تفاوتی نسبت به رخدادهای نظام اسلامی می‌شود، افزود: فردی که با این نگاه زندگی خود را دنبال می‌کند نسبت به بناهای مختلف مدنیت و فرهنگ بی‌توجه است و این فرد بی‌توجه معتقد است که حوزه و نظام باید جدای از یکدیگر باشند در حالی که ما اعتقاد داریم، نظام برخاسته از حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه باید پای نظام باشد و برای این نظام کادرسازی کند و حامی آن باشد، ابراز کرد: یک سرنوشت برای حوزه و نظام در پیش است و لذا باید نسبت به مباحث نظام اسلامی حساس باشیم.

وی عنوان کرد: اگر این حساسیت از حوزه گرفته شود و نظام اسلامی راه حل مشکلات را در حوزه‌های علمیه نبیند دچار آسیب جدی می‌شود.

نگاه اشرافی در جامعه تهدید است

تولیت آستان قدس رضوی نگاه اشرافی که در جامعه ایجاد شده را تهدید دانست و افزود: بازگشت به عقب در صورتی است که اطاعت از بیگانگان و کفار صورت بگیرد و لذا رمز عقب‌گرد توجه به خواست بیگانگان است.

وی با بیان اینکه یک جامعه برای رسیدن به آرمان شهر باید سالم باشد، عنوان کرد: سنگ زیربنای شهر سالم توحید است و اساس ارتباطاتش مبتنی بر اخلاق معنویت، عقلانیت و عدالت اجتماعی است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه بعد از توحید هیچ مفهومی گسترده‌تر از عدالت وجود ندارد، گفت: باید در تمام زوایای اجتماعی شاهد این عدالت باشیم.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه امام مسلمین که در جامعه اسلامی باید عادل باشد مسئولانی که در جامعه خدمت می‌کنند نیز باید عادل باشند تا مردم این عدالت را حس کنند و ببینند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه گفتمان امام و رهبری یکی است، ادامه داد: هیچ کدام از امامان و پیشوایان دینی با ظلم کنار نیامدند، ارزش‌ها تغییر نکرده است و تنها روش‌ها هستند که تغییر می‌کنند.

وی گفت: از اول انقلاب در هر بخشی که این گفتمان‌ها عمل و رعایت شده موفق بوده‌ایم و مشکلات اعم از اقتصادی جایی است که دست اندرکاران کشور با گفتمان‌های امام و رهبری زاویه گرفتند.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: امروز باور عالم این است که مدنیتی در ایران مبتنی بر دین ایجاد شده و مبارزه با ظلم و استبداد می‌تواند در متن جامعه قرار گیرد و می‌توان درس چگونگی زندگی کردن را به دنیا آموزش دهد.

وی با بیان اینکه برخی از زیاده خواهی‌ها، تبعیض‌ها و فسادها زیبنده نظام اسلامی نیست، افزود: می‌توان جامعه را با همین امکانات و بدون فساد آباد کرد و می‌توان با ساز و کارهای نظام اداری سالم با بسیاری مفاسد هم به صورت پیشگیرانه و هم برخوردی مبارزه کرد.

مردم با نداشتن می‌سازند اما با تبعیض نمی‌سازند

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه مردم با نداشتن می‌سازند اما با تبعیض نمی‌سازند، گفت: دفاع امام راحل و رهبری از دولت‌ها دفاع از گفتمان‌ آن‌ها بوده و شخص مورد نظر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون رهبری هیچ دستگاه و دولتی را به صورت مطلق مورد تأیید قرار نداده‌اند، گفت: امام و رهبری عملکرد دولت‌ها را با گفتمان انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داده‌اند به همین علت هر جایی که دولتی و شخصی عملکرد درستی داشته مورد تقدیر و حمایت قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام رئیسی اخلاص، استکبار ستیزی، دشمن‌شناسی و توجه به ولایت فقیه را متن خط امام خمینی(ره) دانست و اظهار داشت: به همین علت فردی نمی‌تواند نسبت به سخنان رهبری بی‌توجه باشد و خود را پیرو خط امام بداند.

وی با بیان اینکه روشنفکر کسی است که بیش از دیگران نیاز جامعه را درک کند و متناسب با آن عمل نماید، افزود: جریان روشنفکری در کشور اسلامی ناسالم متولد شد و این روند همچنان ادامه دارد و اکنون افرادی که از تمدن اسلامی فاصله دارند را روشنفکر می‌خوانیم در حالی که در کشورهای همسایه ما جریان روشنفکری تمایل به آموزه‌های دینی است نه جریانی که در مقابل فرهنگ غربی از خود باخته است.

حجت‌الاسلام رئیسی روشنفکر واقعی، طلبه و دانشجوی سیاسی را کسی دانست که نیاز جامعه را به خوبی تشخیص دهد و متناسب با آن عمل کند و به نسبت به نظام احساس مسئولیت داشته باشد و حاضر به خطر و ریسک کردن باشد.

وی افزود: ما به عنوان طلبه مأموریت داریم که در برابر مسائل هرگز سردی و تردید در دل راه ندهیم و به وظیفه خود عمل کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در برابر همه توطئه‌ها و نفوذها باید ایستادگی داشته باشیم و بدانیم در این مسیر استواری لازم است، افزود: با این نیروی عظیمی که بخش اعظمان در حوزه‌های علمیه است می‌توان در این مسیر گام‌های بلندی برداشت که مورد تأیید خداوند و امام زمان(عج) باشد.

وی ابراز کرد: با این روحیه انقلابی خیلی مشکلات کشور حل می‌شود و بسیاری از گره‌ها گشوده می‌شود.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.