مشکلات تحصیل در روستاها

کلاس‌های درس فرسوده و طی کیلومترها مسیر برای رسیدن به مدرسه، بخشی از مشکلات دانش‌آموزان روستایی استان مرکزی است

کد خبر : 51455
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1396 - 8:10

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، دختران دانش‌آموز روستاهای خنداب در استان مرکزی با فاصله اندک از مرکز کشور همچنان از تحصیل باز می‌مانند.  مدرسه شبانه روزی شهید مدرس قاسم آباد روستای «ارکوین» نیز فضایی برای پرورش زنبور عسل ومرغ در کنار محیط آموزشی می‌شود، در استان هنوز هم بچه‌ها در کانکس آموزش می‌بینند و در روستای «جلماجرد» که روزگاری بیش از ۱۶۰دانش‌آموز داشت، امروز ۱۶دانش‌آموز در پایه‌های تحصیل ابتدایی با یک مدیرآموزگار سال تحصیلی ۹۷- ۹۶ را سپری می‌کنند. این همه مشکلات بجز مدارس دو نوبته و کمبود تجهیزات و وسایل گرمایشی استاندارد  شاید ناشی از سهم اندک انان از عدالت آموزشی و نبود دغدغه در بین تصمیم گیران در سطح کلان و مسولان اموزشی در سطوح پایین تر باشد.
۱۶ دانش‌آموز و یک مدیرآموزگار
قصه محرومیت کودکان جلماجرد، روستایی قدیمی در ۲۵ کیلومتری شهر خمین، نخستین بار از طریق فضای مجازی گستره خبری یافت. دانش‌آموزانی که در پشت در مدرسه زیر بنری که از تعطیلی مدرسه با گذشت ۴۵ روز از سال تحصیلی خبر می‌داد، چشم به راه معلم نشسته بودند. این خبر البته بسرعت با جوابیه آموزش پرورش استان تکذیب شد و با پاسخ توجیهی بخشنامه‌ای که زیر ۲۰ نفر دانش‌آموز را با یک نیروی آموزشی وزارتخانه پوشش تحصیلی می‌دهد، سرو ته ماجرای محرومیت تحصیلی کودکان این روستا را با این عنوان که تقاضای روستاییان بیش از یک معلم بوده و تعطیلی مدرسه صحت ندارد، به هم آوردند. در جوابیه روابط عمومی آموزش پرورش با استناد به موضوع دستورالعمل وزارتخانه‌ای در ساماندهی نیروی انسانی، ضمن تکذیب اصل خبر آمده: «با توجه به انتشار خبر غیرواقعی در ارتباط با تعطیلی مدرسه روستای جلماجرد شهرستان خمین در استان مرکزی، این مدرسه دارای ۱۶ دانش‌آموز در ۴ پایه تحصیلی است که از ابتدای مهر به‌صورت منظم بدون هیچگونه وقفه فعال بوده است. طبق مقررات مندرج در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی، در مدارس روستایی با حداکثر ۲۰ نفر در سه یا چهار پایه
یک مدیر آموزگار اختصاص می‌یابد که در این مدرسه امکان بیش از یک نیروی آموزشی نیست.» مدیر آموزش پرورش خمین نیز عین همین توضیحات را به خبرگزاری‌ها داد. به گفته او ۱۰ واحد مدرسه یک کلاسه روستایی در این شهرستان با یک مدیر آموزگار در چهار پایه فعال هستند.
نقش آموزش پرورشدرکاهش جمعیت دانش‌آموزی
از اول مهر تاکنون سه نفر از دانش‌آموزان مدرسه «عفت» برای تحصیل به روستای نزدیک و خمین رفته‌اند. این موضوعی است که«علی غلامی» دهیار روستای جلماجرد اعلام کرد. وی با اشاره به جمعیت بالای دانش‌آموزی روستا تا ۱۰ سال پیش، افزود: تا ۱۰-۱۵ سال پیش بیش از
۱۶۰ دانش‌آموز دختر و پسر در این روستا اشتغال به تحصیل داشتند، اما امسال با مهاجرت روستاییان به شهر ابتدای مهر ۱۹ دانش‌آموز ثبت‌نام کردند که به‌دلیل پنج پایه در یک کلاس سه نفر از آنان به مدارس دیگر در روستای «قنیارق» و در شهر خمین رفته‌اند و روزانه در این مسیر تردد می‌کنند.
غلامی از دوران تحصیل خود در این مدرسه که بیش از سه دهه قدمت دارد، یاد کرد و گفت: کلاس‌ها با بیش از۳۰ دانش‌آموز تشکیل می‌شد، اما حالا ۱۶ دانش‌آموز در چهار پایه در یک کلاس با یک مدیرآموزگار درس می‌خوانند.

 

دهیار روستای جلماجرد اگرچه خشکسالی‌های اخیر را در افزایش مهاجرت به شهر دخیل دانست، اما افزود: برای جبران کم آبی علاوه بر مجوز حفر چاه مسیر روان آب‌ها را به رودخانه روستا هدایت کردند و اقدامات برای توسعه صورت گرفت، اما آموزش و پرورش بادستورالعمل‌های وزارتخانه‌ای زمینه مهاجرت را فراهم کرد. به گفته وی بیش از ۲۰ خانوار روستا را به‌خاطر ادامه تحصیل فرزندانشان ترک کرده و ساکن خمین شده‌اند. تعدادی از دانش‌آموزان هم در مسیر هر روزه به روستاهای نزدیک و شهر خمین درتردد هستند. غلامی بحث تعطیلی ۴۵ روزه مدرسه «عفت» را رد کرد و گفت: والدین بچه‌ها به‌دنبال یک معلم دیگر برای مدرسه هستند. چون معلم یک نفر است الان ۱۶ دانش‌آموز در پایه‌های دوم، چهارم، پنجم و ششم دختر و پسر در یک کلاس هستند و این موضوع برای آنان و خانواده‌هایشان مشکل ساز شده و نصب بنر هم با تقاضای یک معلم دیگر صورت گرفته است. به گفته وی در روز گذشته خانواده‌های دانش‌آموزان با بخشدار خمین و مدیر آموزش و پرورش این شهر نشستی برای حل مسأله داشتند که هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.
کمبود ۳۰۰ نیروی آموزشی
کمبود بیش از ٣٠٠ نیرو، خبری است که «شهریار فولادوند» مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در آستانه ماه مهر به آن اشاره کرده است. فولادوند این کمبود را حدود ٧٧ هزار ساعت نیروی انسانی در هفته اعلام کرده و همچنین از آمار ۸۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل خبر داده است.
به گفته وی در رابطه با ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنایی نیز استان با کمبود منابع مالی مواجه است و فقط ۵۰درصد این هزینه را می‌تواند پرداخت کند. ترک تحصیل دختران در خنداب به‌دلیل مشکلات مالی و نداشتن تمکن خانواده‌ها نیز موضوعی است که چندی پیش فرماندار این شهر از آن ابراز نگرانی کرده بود.
علاوه بر آنچه مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی و فرماندار خنداب از محرومیت‌های تحصیلی در استان مطرح کرده‌اند، «محمد صادق قائمی»، مدیرکل نوسازی مدارس استان، هم آمارهای تأمل برانگیزی از کمبودهای آموزشیداده است.  از ۲هزار فضای آموزشی فعال در استان ۲۰۶ مدرسه دو نوبته است و ازنزدیک به یک هزار و۷۰۰ کلاس درس در مجموع۳۵ درصد از فضاهای آموزشی استان نیازمند تخریب و بازسازی و تعمیراست.

برش
تحصیل چند پایه در یک کلاس
کودکان بازمانده از تحصیل، دخترانی که به‌دلیل تعصب والدین و معلم مرد در روستاها ازدواج در کودکی را به جای درس آموزی باید تجربه کنند، مدارس قدیمی و مخروبه و دانش‌آموزانی در چند پایه تحصیلی در یک کلاس که به نوبت آموزش می‌بینند و روستاهایی که به‌دلیل کمبود امکانات آموزشی با سیل مهاجرت به شهر خالی از سکنه می‌شوند؛ این قصه تکراری تحصیل در روستاهایی است که هرسال ازفهرست آمار تحصیلی کشور خارج می‌شوند. تحصیل بدون دغدغه شاید اصلی‌ترین خواسته دانش‌آموزان روستایی باشد. کلاس‌های درس فرسوده و طی کیلومترها مسیر برای رسیدن به مدرسه، بخشی از مشکلات دانش‌آموزان روستایی است.

 

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.