مسئولیت ناتو در قبال افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان

تولید مواد مخدر در افغانستان که بخش های زیادی از آن تحت سیطره آمریکا و متحدانش در سال های گذشته بوده از زمان اشغال این کشور با رشدی بی سابقه در سال ۲۰۱۶ رکورد زده است.

کد خبر : 48007
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1396 - 5:21

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  به نقل از خبرگزاری مهر، کنفرانس بین المللی پارلمانی مبارزه با مواد مخدر که از روز ۴ دسامبر (۱۳ آذر) کار خود را در مسکو آغاز کرده است به بررسی نقش پارلمان کشورها در موضوع مبارزه با مواد مخدر می پرردازد.

روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به هنگام ورود به مسکو برای شرکت در این کنفرانس به مسئله مواد مخدر و ابعاد مختلف آن صنعتی و غیر صنعتی آن و همچنین گسترش بازار توزیع این مواد در سطح جهان اشاره کرده و بر لزوم کنترل تولید و قاچاق مواد مخدر از کشور افغانستان است تاکید کرد و از آمریکا و ناتو که در حال حاضر بر این کشور جنگ زده سیطره دارند خواست تا به مسئولیت های خود در این خصوص توجه کنند.

تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در دهه گذشته درآمدی چند میلیارد دلاری را برای عاملان آن به همراه داشته است. ۹۰ درصد تریاک جهان که تغذیه کننده بازار هروئین جهان است در کشور افغانستان تولید می شود.

بر اساس گزارشی که پروفسور مایکل چوسودوفسکی استاد دانشگاه تورنتو کانادا در می ماه ۲۰۰۵ منتشر کرد در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ (قبل از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان به بهانه مبارزه با القاعده) هماهنگی های صورت گرفته بین دولت افغانستان و سازمان ملل موجب شده بود تا کشت و تولید تریاک در این کشور تا ۹۰ درصد در سال ۲۰۰۱ کاهش داشته باشد اما بعد از حملات ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم موجب شد تا مجددا روند کشت تریاک  و تولید مواد مخدر در این کشور روند صعودی در پیش گیرد.

گزارش دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در وین نشان می دهد که کشت خشخاش در سال ۲۰۱۲ در ۱۵۴ هزار هکتار از زمین های افغانستان انجام شده است که نسبت به سال قبل آن ۲۰۱۱ رشد ۱۸ درصدی داشته است. همچنین سخنگوی این نهاد وابسته به سازمان ملل اذعان داشته است که تولید تریاک در سال ۲۰۱۳ رکورد بی سابقه ای نیز داشته است.

بنا به گزارش همین نهاد وابسته به سازمان ملل کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیز رشدی بی سابقه داشته است هر چند در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کاهش مختصری داشته است که به اعتقاد کارشناسان کاهش قابل ملاحظه ای نمی باشد و صرفا ناشی از کاهش بارش ها و وضعیت نا مساعد آب و هوا بوده است.

گزارش مشترک وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان و دفتر سازمان ملل در امور مبارزه با مواد مخدر و جرایم در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که تولید تریاک در افغانستان دارای رشدی ۴۳ درصدی بوده و به ۴ هزار و ۸۰۰ تن در سال ۲۰۱۶ رسیده است و سطح زیر کشت آن نیز به ۲۰۱ هزار هکتار رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۵ رشدی ۱۰ درصدی داشته است.

تولید مواد مخدر از سال ۲۰۰۱ از زمان حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان رشد چشمگیری در این کشور داشته است. از آنجائیکه ناتو و ائتلاف تحت رهبری آمریکا مدعی این هستند که حضور نظامی شان در افغانستان با هدف ایجاد صلح و ثبات در این کشور است لذا این ائتلاف می بایست به تولید و کشت مواد مخدر در مناطق تحت سیطره خودش در این کشور کنترل داشته باشد زیرا بر اساس ادعاهای ناتو هرگونه تهدیدی علیه دولت افغانستان تهدیدی علیه این حضور نظامی نیروهای ائتلاف در این کشور نیز می باشد و علاوه بر این تولید مواد مخدر در افغانستان تهدیدی برای جمعیت کشورهای عضو این ائتلاف در داخل این کشورها می باشد.

بر اساس گزارشی سیمبل ادمونز که در ماه آگوست ۲۰۱۱۷ در گلوبال ریسرچ منتشر شده است در سال ۲۰۰۱ قبل از حمله آمریکا و ناتو به افغانستان ۱۸۹ هزار مصرف کننده هروئین در آمریکا بوده اند که در سال ۲۰۱۶ این تعداد به ۲ و نیم میلیون نفر رسیده است . همچنین شمار کشته های ناشی از مصرف هروئین ۱۷۷۹ نفر در سال ۲۰۰۱ به ۱۰۵۷۴ نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است.

همچنین رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در دیدار با همتای سوئیسی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با دادن ۳۷ هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر هزینه صلح و امنیت جهانی را می پردازد.

تولید مواد مخدر در کشور افغانستان که بخش های زیادی از آن تحت سیطره آمریکا و متحدانش در ناتو می باشد تنها چالشی دراز مدت برای کشور افغانستان نیست بلکه چالش و تهدید برای تمامی کشورهای جهان، همسایگان افغانستان و مناطق مجاور این کشور مثل آسیای میانه است.

برای رفع این چالش که تهدیدبرای جامعه بین المللی است، در کنار دولت افغانستان مسئولیت اصلی متوجه آمریکا و متحدانش در ناتو است که بخش های مهمی از این کشور را تحت سیطره خود دارند، ائتلافی که با حمله خود به این کشور موجبات گسترش تولید مواد مخدر در این کشور جنگ زده را فراهم آورده اند.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.