مدیران پیگیری مسائل مردم را مهمترین وظیفه خود بدانند

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بودجه در ایجاد شغل خیلی تاثیر ندارد، گفت: مدیران باید مهمترین وظیفه خود را پیگیری مسائل مردم قرار دهند.

کد خبر : 51107
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1396 - 14:19

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین به نقل از خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در نشست سراسری استانداران گفت: توسعه کشور بسیار مهم و تعیین کننده است که استانداران می توانند نقش مهمی در این توسعه داشته باشند، از این رو جلسه امروز را برای دولت مهم می دانم.

وی افزود: ما کمترین تردید نباید داشته باشیم که وعده هایی به مردم داده ایم و مدیرانی که در سطح ملی و استانی انتخاب شده اند باید مهمترین وظیفه خود را پیگیری مسائل مردم قرار دهیم.

جهانگیری گفت: مردم نباید احساس کنند که صرفا جهت گیری هایی در ایام انتخابات انجام شد و بعد فراموش شده است. تدبیر و امید صرفا شعاری برای تکرار کردن نیست بلکه رنگ و مشخصه این دولت است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت کارهایش را با تدبیر انجام می دهد و سعی می کند که امید مردم به آینده نظام زیاد شود. استانداران چون نماینده حاکمیت در استان ها هستند، با دستگاه هایی که چندان ارتباطی با دولت ندارند، ارتباط مستحکمی دارند.

جهانگیری گفت: استاندار و سازمان های تحت امرش باید معرف این تدبیر و امید باشند؛ باید سیاست های دولت را محقق کنند.

وی تصریح کرد: استانداران باید در سطح ملی و در سطح استان ها با تدبیر، تهدیدات آنی و آتی را کاهش دهند و همگان تلاش کنیم که کارآمدی طوری باشد که گرهی از نظام باز شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت باید از تمام ابزارش هایش کمک بگیرد تا رنج های مردم کم شود. ما نباید نه دخالت بی جا کنیم و نه آنجایی که باید دخالت کنیم، کارها را رها کنیم.

وی افزود: مدیران بی انگیزه ای وجود دارند که دنبال این هستند که فلان نهاد نظارتی چه گفت تا او هم بگوید چشم. مسئول اجرایی مسئولیت می گیرد که گره ها را باز کند و قرار نیست کسی در تصمیم گیری اش دخالت کند. باید تصمیمات به موقع باشد. نباید فرصت خدمت به مردم هدر برود.

جهانگیری اضافه کرد: دولت در تصمیم گیری هایش نباید نه جای قوا و دستگاه های دیگر بنشیدند و نه اجازه بدهد که کسی جای آن قرار بگیرد. دولت باید توانمند باشد. احساس می کنم در مقطع فعلی مسئولیت اصلی که در سطح دولت بر دوش ماست این است که توانمندی دولت را به نمایش بگذاریم.

معاون اول رئیس جمهور تاگید کرد: هم به دلیل تحولات منطقه و برخی شیطنت های داخلی زمانی می توانیم از همه این تنگناها عبور کنیم که دولت مان توانمند باشد. دولت توانمند نظام را توانمند می کند.

جهانگیری تصریح کرد: حتما اگر دولت ضعیف شد نظام هم ضعیف می شود. باید قبول کنیم که نظرات سیاسی مختلفی در جامعه وجود دارد؛ نباید کسی را به برای نظر سیاسی اش منع کنیم.

وی افزود: نظر مردم باید در دستگاه های اجرایی کشور حاکم شود. البته هنر ما در این است که از تمام توانمندی های کشور برای پیشرفت استفاده کنیم. هیچ مدیر توانایی به این دلیل که گرایش سیاسی اش غیر از گرایش سیاسی ماست نباید از صحنه حذف شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: وظیفه فرسایش ناپذیر است شاید من فرسوده شده باشم اما مسئولیت نمی تواند با فرد بی انگیزه سر و کار داشته باشد باید با تمام توان در صحنه بمانیم بنابراین همه مدیران باید انگیزه مند باشند.

وی افزود: مدیران اگر انگیزه نداشته باشند، گرفتاری حاصل می شود. تدبیر و امید باید در همه دستگاه های ما ساری و جاری باشد. در گفتگو با جامعه نباید قناعت پیشه کنیم. دستگاه های ما باید با نخبگان و جریانات و بخش خصوصی ارتباط داشته باشند.

جهانگیری گفت: مدیران کل و فرمانداران بخشی را روزانه به دیدارهای مردمی اختصاص دهند تا مشخص شود جهت گیری مطالبات و اعتراضات مردم در چه زمینه ای است.

وی گفت: باید از دولت ، رئیس جمهور و برنامه های دولتی با صدای بلند دفاع شود. دیگران می خواهند ما را به انفعال بکشند این کشور از هر جهت پتانسیل بالایی دارد، ممکن است ما نتوانیم اداره کنیم ولی یعنی چه که نشود آن را اداره کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در استان ها دقت کنیم که شفافیت و پاسخگویی در برابر شهروندان مسئله مهم است. به روزمرگی در استانها گرفتار نشوید گاهی انقدر به روزمرگی می افتیم که یادمان می رود قرار بوده به جوانان، زنان و توسعه روستاها فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای دولت در حوزه اقتصادی زیاد بوده است گفت: سال گذشته بالای ۱۲درصد رشد اقتصادی داشتیم و بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم که این در دولت های گذشته یک روند بسیار مطلوب است. اقتصاد را بد کردند و حالا در مسیر صحیح افتاده که باید به این مسیر سرعت بدهیم در این زمینه نقش استانداران از وزرا هم مهمتر است.

جهانگیری گفت: موتور حرکت دولت در استانها استانداران هستند باید وزرا را به استانها ببرند و نشان دهند که استان در حال طی کردن روند توسعه است.

وی گفت: در این دوره سیاست های اقتصاد مقاومتی برگ مهم کمک دولت برای پیشبرد سیاست های اقتصادی بود. امروز حل مشکلات اقتصادی در کشور نیاز به اجماعی دارد که همه بخش ها از جمله قوا و دستگاههای مختلف آن را قبول داشته باشند. اقتصاد مقاومتی در اولویت اول است البته انتظار داریم در این حوزه حمایت ها ادامه داشته باشد. البته اینجور نیست که جایگاه اقتصاد مقاومتی آنطور که باید وجود داشته باشد باید این جایگاه به اقتصاد مقاومتی داده شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: هرجا استانداران ایده های نو داشتند حمایت کردیم این اقتصاد مقاومتی این فرصت را داده تا از ایده های خود و نخبگانتان در استان استفاده کرده و این سیاست ها را اجرا کنید.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مسئله آب سیاسی شود گفت: باید این مسئله در استانها حل شود وگرنه استانها در برابر هم قرار خواهند گرفت مسئله آب بسیار اهمیت دارد.

جهانگیری در ادامه اظهارات خود درباره تولید اشتغال گفت: من از مجموع عملکرد بانک ها در واحدهای کوچک و متوسط راضی هستم. امسال هم برای این مساله ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده است. برای طرح هایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، ۱۰ میلیارد و برای نوسازی بخش صنعت منابع بانکی پیش بینی شده است.

وی خطاب به استانداران گفت: طرح هایی که فکر  می کنید، امکان حیات شان نیست، به بانک ها معرفی نکنید. سیاست های خوب گذشته رد می شوند و می روند اما درباره طرح های بد صحبت نمی شود تا آسیب شناسی شوند.

جهانگیری گفت: با پول نمی توانیم مساله اشتغال را حل کنیم بلکه با تدبیر می توانیم حل کنیم. در اشتغال باید تولید و سرمایه گذاری اتفاق بیفتد. باید بخش خصوصی فعال و تولید داخل ایجاد شود.

وی تصریح کرد: امسال به دلیل تغییر دولت و تغییر و تحول وزرا و استانداران، یک مقدار این کار کند شده است. البته گزارشی که دیروز بانکها دادند خوب بود چون در جلسه سال گذشته تصمیم گرفتیم که واحدهای کوچک و متوسطی که بانک می تواند خودش با آن ها حل کند، دلیلی ندارد که در استانداری در نوبت کارگروه قرار بگیرند.

وی با اشاره به بودجه ۹۷ گفت: صدای بودجه بیشتر از نمودش بود برای اولین بار ردیف های بودجه ای شفاف شد و جوانان با استفاده از فرصت فضای مجازی، همه چیز را بیرون گذاشتند. در برخی جلسات دوستان عصبانی بودند که چرا این چنین شده و دارند علیه دولت جوسازی می کنند. من گفتم حالا اینکه جوسازی هست یا خیر را کاری ندارم اما ما بالاخره این پول ها را می دادیم.

وی اضافه کرد: اگر این شفافیت نبود هیچ کسی هم نمی فهمید و ما این پول را می دادیم و سال بعد یا ما یا مجلس هم بیشتر می کردیم. یا آن کسی که این پول را می گیرد افتخار می کند یا اگر زشت می داند بیاید و پول را پس بدهد. هر کسی فکر می کند که نباید از دولت پول بگیرد، بیاید اعلام کند. ما هم با طیب خاطر پس می گیریم و در جاهای دیگر خرج می کنیم اما اگر پول را می گیرند، اینقدر علیه دولت جوسازی نکنند.

وی افزود: در ضمن اگر پولی را می گیرند به مدیر بالادستی گزارش بدهند که پولی که گرفتیم خرج این کارها کردیم و نروند از این پول ها حقوق های آنچنانی بدهند تا بعد ما را متهم کنند که حقوق نجومی میگیرید.

وی گفت: یکی از بحث های بودجه ۹۷ اشتغال است. کارهایی که ما فکر می کنیم برای اشتغال می توانیم انجام دهیم دوپینگی است. ظرف موجود نشان داده که ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می شود هنر ما این است که بتوانیم این ۷۰۰ هزار تا شغل را به ۸۰۰ هزار یا بیشتر برسانیم.

جهانگیری ادامه داد: بودجه در ایجاد شغل خیلی تاثیر ندارد سرمایه گذاری و تولیدی که در کشور شکل می گیرد نقش مهمی در اشتغال دارد که باید هوای آنها را در استانها داشته باشید.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است قیمت برخی حامل های انرژی افزایش پیدا کند اما این جفاست در حق ملت که برخی کالاها افزایش قیمت پیدا کند. ما طرفدار این هستیم که قیمت ها در بازار باشد اما دولت نمی تواند قیمت ها را رها کند باید کنترل کرد تا قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی افزایش پیدا نکند.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.