مدارا و سهل‌شدن امور

از دیدگاه امام علی (ع) شخصی که مدارا را در امورش پیشه افکار و اعمالش قرار می‌دهد شخصی موفق، با روزی فراوان است

کد خبر : 55006
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1396 - 8:27

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین  ، در زندگی، بسیاری از امور در نهایت سختی انجام می‌گیرد، آنچه مهم است برخورد انسان نسبت به کیفیت انجام امور است. گاهی یک کار برای شخصی در نهایت مشقت و سختی انجام می‌گیرد و برای شخصی دیگر در کمال آرامش به پایان می‌رسد. مدارا عاملی است که کارها را آسان می‌کند؛

 

امام علی (ع) می‌فرماید: «الرِّفْقُ‏ یُیَسِّرُ الصِّعَابَ وَ یُسَهِّلُ شَدِیدَ الْأَسْبَابِ.» ؛ رفق سختی‌ها را آسان می‌کند و اسباب و عوامل دور دست را تسهیل می‌کند. مصائب و مشکلاتی که در زندگی برای انسان پدید می‌آید، بیش از اینکه به واقعیت بیرونی یک متغیر مربوط باشد به نوع نگاه و نظام فکری انسان نسبت به آن مشکلات مربوط است، ممکن است انسان‌ها در یک موقعیت خاص قرار بگیرند در حالی که یکی به شدت از آن شرایط احساس رضایتمندی و آرامش و دیگری به شدّت احساس غم و تنفر داشته باشد. باید گفت این احساس انسان و اتخاذ نوع تفکر اوست که در سختی و آسانی امور زندگی خود نقش اساسی دارد.

از دیدگاه امام علی (ع) شخصی که مدارا را در امورش پیشه افکار و اعمالش قرار می‌دهد شخصی موفق، با روزی فراوان است؛ که زندگی مسالمت‌آمیزی نیز دارد.پیامبر اسلام(ص) فرموده اند: سه خصلت است که اگر کسی از آن برخوردار نباشد کارش سامان نمی‌یابد: ۱- تقوایی که آدمی‌را از گناه باز دارد؛ ۲- اخلاقی که به کمک آن با مردم بسازد و مدارا کند؛ ۳-حلمی‌که نادانی جاهل با آن پاسخ داده شود.».

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.