قوی‌ترین پاسپورت‌‌های جهان در سال ۲۰۲۳/ پاسپورت ایران در جایگاه ۹۹ جهان

بر اساس آخرین داده‌های اطلاعاتی برترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۳ متعلق به کشور ژاپن و ضعیف‌ترین آن نیز متعلق به کشور افغانستان است. در این میان ایران در رتبه ۹۹ از این فهرست قرار گرفته‌ است.

کد خبر : 334572
تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 - 8:38

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، بر اساس آخرین داده‌های شرکت “مشاور شهروندی و اقامت جهان” (Henley & Partners) مستقر در کشور لندن، گزارشی مبنی بر اعلام برترین گذرنامه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است که مطابق آن ۳ گذرنامه نخست متعلق به کشورهای آسیایی است.

بر اساس این گزارش، کشور ژاپن با دریافت بهترین ویزا در سال ۲۰۲۳ به شهروندان خود این امکان را می‌دهد که بدون اخذ ویزا به ۱۹۳ کشور سفر کنند. در ادامه کشور سنگاپور و کره جنوبی با اخذ رتبه دوم به صورت مشترک، این امکان را برای ۱۹۲ کشور در اختیار شهروندان خود قرار داده است.

با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی دوباره مرزهای بر روی گردشگران بین‌المللی در آسیا و اقیانوسیه، شهروندان این مناطق بار دیگر از آزادی سفر به نقاط مختلف جهان استفاده خواهند کرد.

طبق گزارش اخیری که با استفاده از اطلاعات انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) منتشر شده، آمار سفرهای جهانی اکنون به ۷۵ درصد از سطح پیش از همه‌گیری کرونا رسیده است.

بعد از ۳ کشور برتر آسیا، جایگاه‌های بعدی متعلق به تعداد زیادی از کشورهای اروپایی است. آلمان و اسپانیا با امکان سفر بدون ویزا به ۱۹۰ مقصد در رتبه سوم و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی با ۱۸۹ مقصد در جایگاه چهارم قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار گرفته‌اند.

بعد از آن نیز اتریش، دانمارک، هلند و سوئد همگی در رده پنجم قرار دارند و فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا در رده ششم جای گرفته‌اند. همچنین نیوزلند و ایالات متحده در کنار بلژیک، نروژ، سوئیس و جمهوری چک رده هفتم را به خود اختصاص داده‌اند.

کشور افغانستان بار دیگر در انتهای این فهرست قرار گرفته و اتباع آن نیز تنها با دسترسی به ۲۷ کشور بدون نیاز به اخذ ویزا، ضعیف‌ترین پاسپورت جهان را دارد.

در این میان جایگاه ایران در فهرست برترین گذرنامه‌های جهان با امکان دسترسی بدون ویزا به ۴۳ مقصد در جایگاه ۹۹ قرار گرفته است؛ این در حالی است که سال گذشته گذرنامه ایران در جایگاه ۱۰۲ این فهرست قرار داشت.

فهرست Henley & Partner یکی از چندین گزارشی است که شرکت‌های مالی برای رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهانی و بر اساس میزان دسترسی شهروندان به مقاصد مختلف منتشر می‌کنند.

گزارش شرکت Henley & Partner امسال ۱۹۹ پاسپورت را بر اساس تعداد مقاصدی ارزیابی کرده که شهروندان هر کشور می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها سفر کنند. این فهرست در طول سال و با ایجاد تغییرات در سیاست‌های صدور ویزا به‌روز رسانی می‌شود.

بهترین پاسپورت های سال ۲۰۲۳ بر اساس شاخص پاسپورت هنلی به ترتیب شامل کشورهایی از جمله  ژاپن با ۱۹۳ مقصد، سنگاپور، کره جنوبی (۱۹۲ مقصد)  آلمان، اسپانیا (۱۹۰ مقصد) فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ (۱۸۹ مقصد)  اتریش، دانمارک، هلند، سوئد (۱۸۸ مقصد) فرانسه، ایرلند، پرتغال، بریتانیا (۱۸۷ مقصد)  بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس، ایالات متحده، جمهوری چک (۱۸۶ مقصد)  استرالیا، کانادا، یونان، مالت (۱۸۵ مقصد) مجارستان، لهستان (۱۸۴ مقصد) و لیتوانی، اسلواکی با ۱۸۳ مقصد است.

بر اساس شاخص پاسپورت هنلی، بدترین پاسپورت‌های سال ۲۰۲۳ متعلق به چندین کشور در سراسر جهان است که امکان دسترسی اتباع آنان به ۴۰ کشور یا کمتر بدون نیاز به اخذ ویزا هنگام ورود وجود دارد.

این کشورها شامل کره شمالی با ۴۰ مقصد، نپال و قلمرو فلسطین (۳۸ مقصد)، سومالی (۳۵ مقصد)، یمن (۳۴ مقصد)، پاکستان (۳۲ مقصد)، سوریه (۳۰ مقصد)، عراق (۲۹ مقصد) و افغانستان  تنها با ۲۷ مقصد به ترتیب دارای بدترین پاسپورت‌های سال ۲۰۲۳ هستند.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.