قزوین / ایدز ، فراتر از یک بیماری

ایدز در نگاه اول به عنوان یک بیماری خودنمایی می کند ولی در واقع باید آن را مشکلی چند وجهی دانست که علاوه بر رنج و درد بیماری، مبتلایان را با مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز روبه رو می سازد.

کد خبر : 47365
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1396 - 20:36

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ،  از حالات چهره و به هم فشردن دست هایش می شد فهمید تا چه حد از صحبت کردن در مورد این مساله پریشان و دارای دغدغه است، چند سالی بود که از ابتلای همسرش به ویروس اچ آی وی می گذشت.
همسرش از طریق اعتیاد دچار بیماری شده بود و با دیدن آگهی های سلامت برای دریافت مشاوره درباره بیماری خود به کلینیک مراجعه کرده بود و حالا مرتب به این کلینیک رفت و آمد می کرد، می گفت همسرش قبل از آمدن به کلینیک یرای مصاحبه اصرار کرده مراقب باشد تا اسمی از او به میان نیاورد.
تقصیری هم نداشت چون هر بار که به طور اتفاقی از بیماریش مطلع شده بودند، عاقبت کار به اسباب کشی و خانه به دوشی ختم شده بود تا شاید در مکان و محلی دیگر ناشناس بمانند و با آرامش زندگی کنند.
وی که در بین هر جمله اش هر از گاهی نسبت به افشای مشخصاتش ابراز نگرانی می کرد و همسرش هم مدام با تماس تلفنی این موضوع را به او یادآور می شد از خدمات مداوم کلینیک بیماری های رفتاری اظهار رضایت داشت، مرکزی که تنها جایی است که او می تواند به راحتی مسایل بیماری همسرش را اظهار کرده و نگران فاش شدن آن نباشد. 
پنهان ماندن اطلاعات بیمار مشکل اکثر بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی است، آنان ناچارند به دلیل دور ماندن از انگ رسوایی، بیماری خود را از دیگران پنهان کنند درحالی که این خود یک معضل بزرگ اجتماعی و فرهنگی است و خطرهای جبران ناپذیری برای جامعه دربر دارد.
با توجه به آن که این ویروس از طریق اعتیاد تزریقی و یا رفتارهای جنسی پر خطر امکان انتقال می یابد، مبتلایان این ویروس از ترس طرد شدن توسط اجتماع از عیان کردن بیماری خود پرهیز می کنند.
همین اصرار به پنهان ماندن این ویروس موجب شناسایی نشدن عده بسیار زیادی از مبتلایان در ایران شده است.
در سال های اخیر حتی در الگوی انتقال ویروس نیز شاهد تغییرات بوده ایم به گونه ای که اکنون انتقال از طریق روابط جنسی نامطمین از روش اعتیاد تزریقی در حال پیشی گرفتن است.
این تغییر در الگوی انتقال به این معنی است که زنان جامعه ایران نیز به اندازه مردان و حتی بیشتر در معرض تهدید هستند و همین می تواند این بیماری را گسترش دهد.

**شناسایی ۲۲۳ بیمار مبتلا به ایدز در قزوین 
به گفته معاون فنی مرکز بهداشت قزوین از سال ۶۵ تاکنون ۲۲۳بیمار مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده اند اما بدون شک آمار مبتلایان بسیار بیشتر از این رقم است.
دکتر ناهید یزدی، انتقال ویروس از طریق اعتیاد تزریقی را بین افراد شناسایی شده ۶۲ درصد و از طریق رابطه جنسی ۲۷ درصد عنوان کرد و افزود: نکته مهم و قابل توجه در این زمینه آن است که متاسفانه در سال های اخیر روند ابتلا از طریق روابط جنسی رو به افزایش گذاشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون زنان ۲۳ درصد مبتلایان به ایدز را در قزوین تشکیل می دهند، گفت:این موضوع زمانی نگران کننده تر می شود که بدانیم بسیاری از زنان مبتلا که اعتیاد نیز دارند می توانند در دوره بارداری ویروس را به جنین خود انتقال دهند.

**ایدز مرحله پیشرفته اچ ای وی 
مسئول کنترل ایدز مرکز بهداشت استان قزوین نیز درباره این بیماری گفت: ویروس اچ آی وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن را با نام ایدز می شناسند در حالی که ایدز آخرین مرحله این ویروس است که در صورت درمان به موقع چه بسا افراد وارد این مرحله نشوند.
دکتر بهزاد نجف پور با بیان اینکه با تشخیص و درمان به موقع افراد مبتلا به اچ دای وی آنان می توانند عمر طبیعی داشته باشند،گفت: رفتارهای پرخطری همچون اعتیاد تزریقی، رفتارهای جنسی غیرایمن و انتقال از مادر آلوده به ویروس به نوزاد از راه های اصلی انتقال این بیماری به شمار می روند.
وی همچنین با اشاره به ضرورت شناسایی افراد مبتلا به این بیماری و اجرای فعالیت های درمانی بر روی آنها، گفت: به دلیل مسایل فرهنگی و اجتماعی، براساس برآوردها تا سال گذشته در کشور ما تنها ۳۰ درصد از مبتلایان به ویروس اچ آی وی شناسایی شده اند و ۷۰ درصد آنها همچنان پنهان مانده اند.
نجف پور ادامه داد: البته خوشبختانه در استان قزوین گلوگاه های بسیار مهمی برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی شکل گرفته به طوری که با دیده وری مرتب از زندانیان در زندان ها ، کمپ های ترک اعتیاد، مرکز ویژه زنان آسیب پذیر و کلینیک مشاوره بیماری های رفتاری گام های بسیار موثری در تشخیص و شناسایی افراد مبتلا برداشته شده است.
وی همچنین افزود: حتی در بخش خصوصی نیز حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر استان به تست های ایدز مجهز شده اند.

** اجرای برنامه جلوگیری از انتقال ایدز از مادر مبتلا به نوزاد در قزوین
نجف پور در ادامه از اجرای برنامه جلوگیری از انتقال ایدز از مادر مبتلا به کودک (PMTCT) با هدف جلوگیری از تولد نوزادان از مادر مبتلا به ویروس ایدز در قزوین خبر داد و گفت: این برنامه از سال جاری در تمام مناطق حاشیه شهر آغاز شده و در راستای آن با انجام تست رپید ایدز، تمام مادران باردار مشکوک به ویروس به مرکز مشاوره ارجاع و در صورت قطعی بودن بیماری، بسته خدمات پزشکی به آنها ارائه می شود.
وی همچنین گفت: احتمال ابتلای جنین به ویروس ایدز از طریق مادر مبتلا در صورت مداخله نشدن پزشکی بین ۲۵ تا ۳۵ درصد می باشد اما در صورت مداخله پزشکی این رقم بین ۲ تا پنج درصد است.
نجف پور افزود: در استان قزوین با چنین مداخلاتی در سال های اخیر پنج نوزاد سالم از مادران آلوده به ویروس اچ آی وی متولد شده اند.

**تصورات نادرست جامعه از اچ ای وی و ایدز 
وی، تصوراتی چون ‘اچ آی وی همان ایدز است’، ‘اچ آی وی فقط در افراد با رفتار جنسی پرخطر و یا افراد با سابقه تن فروشی احتمال ابتلا دارد’ ، ‘ انتقال ویروس اچ آی وی از طریق گزش حشرات امکان پذیر است’، ‘مرگ زود هنگام مبتلایان به اچ آی وی’، ‘انتقال ویروس اچ آی وی از طریق روبوسی ‘ را از جمله باورهای نادرست درباره این بیماری اعلام کرد و افزود: لازم است با اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و آموزش مردم، اطلاعات آنان را افزایش داد چرا که بخش زیادی از انگ های اجتماع نسبت به بیماران مبتلا به ایدز ناشی از ناگاهی مردم درباره راه های انتقال این ویروس است.

**مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مکانی برای پیشگیری و درمان اچ ای وی 
پزشک کلینیک بیماریهای رفتاری استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت کنترل و گسترش این ویروس خطرناک موجب شده تابا تاسیس و راه‌اندازی مراکزی به نام مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در استان ها برای کاهش ابتلا به این بیماری در کشور اقدام شود.
این مسئول همچنین گفت: در قزوین نیز مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در مرکز بهداشت شهید بلندیان راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: این مرکز با چندین هدف از جمله فراهم کردن امکان دسترسی مردم به مکانی مطمئن برای کسب اطلاعات درباره راه های انتقال و پیشگیری از اچ آی وی و امکان دسترسی آسان گروه‌های در معرض بیشترین خطر ابتلا به خدمات آموزشی، مشاوره و تشخیص اچ آی وی و همچنین کاهش آسیب، مراقبت و درمان بیماری های آمیزشی راه اندازی شده است.
دکتر زینب شریفی افزود: فراهم کردن امکان دسترسی مبتلایان و خانواده آنها به خدمات آموزشی و مشاوره با مراقبت و درمان و کاهش آسیب، افزایش امکان دسترسی افراد با مواجهه شغلی و غیر شغلی مانند افراد تماس گرفته با خون و ترشحات آلوده به ویروس اچ آی وی به خدمات تشخیصی و پیشگیری از دیگر اهداف فعالیت این مرکز است. 
وی اضافه کرد: این مرکز تمام خدمات پیشگیری و مراقبت و درمان اچ آی وی بویژه ارائه واکسیناسیون و درمان های مناسب برای بیماران مبتلا به ایدز ، خدمات کاهش آسیب از جمله سرنگ و سوزن و آموزش، مشاوره و آزمایش های بین افراد در معرض آسیب را کاملا محرمانه، داوطلبانه و رایگان ارائه می‌دهد.
شریفی افزود:وجود این مراکز یک وضعیت برد-برد را رقم می زند چرا که هم فرد بیمار می تواند با سیر درمان،بیماری خود را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کند و هم از گسترش بیماری به خانواده فرد مبتلا و جامعه جلوگیری می شود.
۱۰آذر برابر با اول دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.