قتل دو کارگر معترض در اندونزی/آمازون در اعتصاب

دو کارگر معترض کارخانه ذوب نیکل اندونزی در جریان درگیری‌های پس از اعتصاب در این کارخانه کشته شدند.

کد خبر : 416430
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 7:25

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، دست‌کم دو کارگر اندونزیایی هفته گذشته در جریان اعتراض در یک کارخانه ذوب نیکل در جزیره سولاوسی اندونزی جان خود را در اثر برخورد پلیس و نیروهای امنیتی این کشور از دست دادند.

کارگران شاغل در کارخانه در مورولی، در جزیره سولاوسی مرکزی به دلیل شرایط بسیار نامناسب ایمنی کار و نپرداختن دستمزد ناچیزشان دست به اعتصاب زدند. درگیری‌های خشونت‌آمیز در هفته گذشته توسط اعتصاب‌کنندگان روی داد که منجر به کشته شدن یک کارگر اندونزیایی و یک کارگر چینی مهاجر شد. ۹ نفر دیگر به شدت مجروح شدند و نیاز به مداوا در بیمارستان داشتند.

تولید در کارخانه ذوب صنعت نیکل گانباستر (GNI) متعلق به شرکت چینی جیانگسو دلونگ است که در جریان اعتصاب این کارخانه، درگیری‌ها با دستگیری ۷۱ نفر توسط پلیس برای بازجویی متوقف شد. بیش از ۵۰۰ پرسنل نظامی و پلیس در روزهای پس از اعتراض به این مرکز مستقر شدند. لیستیو سیگیت پرابوو، رئیس پلیس ملی اندونزی، گفت که نیروهای کمکی بیشتری ارسال خواهد شد.

پلیس ادعا کرد که کارگران اعتصابی خودروهای شرکت، خوابگاه‌ها و سایر تجهیزات را به آتش کشیدند و خودشان عامل مرگ دو کارگر بودند. مدیریت شرکت به همراه پلیس محلی تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده‌اند.

اگرچه جزئیات آنچه که منجر به خشونت در کارخانه Morowali شد همچنان نامشخص است، اما این اعتراض به دلیل افزایش خشم نسبت به شرایط کار وحشتناک در کارخانه‌های ذوب نیکل در سولاوسی افزایش یافت.

بیش از ۱۲۰۰۰ کارگر در کارخانه مشغول به کار هستند که ۱۳۰۰ آن از کارگر ماهر چینی هستند. این شرکت قصد دارد با افزایش تولید، تعداد کارگران اندونزیایی را به ۳۰۰۰۰ نفر افزایش دهد.

مانند سایر تأسیسات معدنی در سراسر سولاوسی غنی از مواد معدنی، مقررات ایمنی عملاً در کارخانه و معدن وجود ندارد. کارگران طی سال گذشته چندین حادثه مرگبار ازجمله برخورد موتور با دیگر ماشین آلات سنگین را گزارش کرده‌اند.

همچنین کارگران این شرکت مدت‌ها بود که با مشکل حقوق معوق مواجه بوده و به نسبت سایر کارگران اندونزیایی کمتر دریافت می‌کردند.

بیش از ۳۱۰ کارمند شرکت آمازون قرار است دوباره اعتصاب کنند. 

این کارکنان اولین گروهی در بخش فروش آنلاین انگلستان بودند که ماه گذشته اعتصاب کردند و حالا به دلیل‌ عدم وصول به خواسته‌های خود قرار است در هفته آینده اعتصاب کنند.

طبق این گزارش کارگران آمازون در انباری در کاونتری در ادامه تلاش خود برای افزایش دستمزدهایشان، هفته آینده اعتصاب خواهند کرد.

به گفته اتحادیه کارگران و کارکنان آمازون، بیش از ۳۱۰ کارمند در یک مرکز غول پیکر در شهر میدلندز غربی در ۲۸ فوریه، ۲ مارس و دوباره از ۱۳ تا ۱۷ مارس اعتصاب خواهند کرد.

کارمندان این خرده‌فروشی آنلاین در بریتانیا اولین گروهی از کارکنان آمازون بودند که در ۲۵ ژانویه دست به اعتصاب زدند. آن‌ها خواهان دستمزد عادلانه متناسب با سختی کار خود هستند. آن‌ها همچنین از شیوه‌های مدیریتی سختگیرانه و ساعات کار طولانی شکایت دارند.

تهدید اعتصاب در حالی مطرح شد که کارگران در سراسر بریتانیا به دلیل تورم بالا با کاهش شدید دستمزد واقعی مواجه شدند. با این حال، به دنبال اعلام ماه گذشته اندرو جاسی (مدیر اجرایی آمازون) این شرکت در پاسخ به کاهش رشد اقتصادی پس از رونق فناوری‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی، ۱۸۰۰۰ فرصت شغلی خود را در سراسر جهان تعدیل خواهد کرد.

احتمال تعدیل نیرو نیز از دلایل اعتصاب کارکنان آمازون است. آمازون هنوز اتحادیه کارکنان خود را در انگلستان را به رسمیت نشناخته است و به الگوی خصومت خود با سایر کارکنان خود در دیگر کشورها وفادار مانده است. این شرکت تهدید کرده است که کارکنان آن نباید دارای هیچ اتحادیه‌ای شوند.

کارگران اعتصابی کاونتری، اقلیتی از ۱۴۰۰ پرسنل شاغل در انبارهای آمازون، به دنبال حقوق ساعتی ۱۵ پوند هستند که ۴۳ درصد نسبت به نرخ ۱۰ پوندی دریافتی فعلی آن‌ها بیشتر است. آمازون ۵ درصد افزایش حقوق را به عنوان پیشنهاد بعد از اعتصاب اول مطرح کرده بود که کارکنان آن را توهین‌آمیز خواندند.

آمازون قبلاً گفته بود که در کریسمس به کارکنانش ۵۰۰ پوند کمک هزینه عید پرداخت کرده است. با این حال در آستانه عید کریسمس برخی کارکنان انگلیسی آمازون در تحصنی دوباره صدای اعتراض خود را به مدیران رساندند. در تجمع آن‌ها روی برخی پلاکاردها نوشته شده بود: «من ربات نیستم»!

آماندا گیرینگ، یکی از سازمان‌دهندگان اعتصاب می‌گوید: «این اعتصاب بی‌سابقه یک هفته‌ای خشم پرسنل آمازون در انگلیس را نشان می‌دهد. آن‌ها برای یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان کار می‌کنند، با این حال باید شبانه روز کار کنند تا خود را سرپا نگه دارند. این کسالت‌آور است که کارگران آمازون در کاونتری فقط ۸ درصد بیشتر از حداقل دستمزد در آوریل ۲۰۲۳ با کاری بسیار فشرده و سنگین دریافت خواهند کرد. روسای آمازون می‌توانند با انجام کار درست و مذاکره برای افزایش حقوق مناسب با کارگران، این اقدام کارکنان به اعتصاب را متوقف کنند.»

آمازون یکی از مهمترین و ثروتمندترین شرکت‌های چند ملیتی در مرکز آمریکا است که جزء ۵ شرکت اول جهان در زمینه سرمایه انباشته شناخته می‌شود و مالک آن جف بزوس سومین مرد ثروتمند جهان بعد از برنارد آرنالت و ایلان ماسک محسوب می‌شود.


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.