قاسم افشار:برای تلویزیون نمی‌خوانم

قاسم افشار (خواننده پاپ) معتقد است؛ هم‌نسلان او مورد توجه مسئولان نیستند و عملا حمایتی از آنها وجود ندارد. او می‌گوید: متاسفانه مرگ‌ هم‌نسلان من برای مسئولان تلنگر نیست و حسین زمان هم نه به دلیل سرطان بلکه به دلیل هفده سال کار نکردن جانش را داد.

کد خبر : 620780
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 7:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، موسیقی پژوهان و هنرمندان معاصر بارها دهه پنجاه را عصر طلایی موسیقی پاپ دانسته‌اند. خوانندگان و آهنگسازان معدودی در دهه شصت به به قوانین آن دوران تن دادند و آثاری را در قالب سرودهای مناسبتی و قطعا غیر عاشقانه مرسوم آن دوران ساختند و منتشرکردند. در دهه هفتاد اما شرایط متفاوت بود.

موسیقی پاپ عملا مجوز فعالیت دریافت کرد و در ادامه بود که آهنگسازانی چون بابک بیات و دیگران به ساخت آثار «پاپ کلاسیکــ» پرداختند و شاگردانی را تعلیم دادند. همزمان مرکز موسیقی صدا و سیما که نسبت به الان ساز و کاری متفاوت و درست داشت نیز از همان خوانندگان جوان، افرادی را انتخاب کرد و اینگونه بود که موسیقی پاپ کلاسیک دوباره پر رنگ شد. در این دوران فریدون شهبازیان و علی معلم دامغانی مرکز موسیقی صدا و سیما را مدیریت و اداره می‌کردند.

«پاپ کلاسیک» که بهترین شاخه پاپ محسوب می‌شود و این روزها مورد توجه نیست، به گونه‌ای اتلاق می‌شود که موسیقی‌اش را ارکستری با سازهای مختلف و متعدد اجرا می‌کند. این نوع موسیقی امروز به دلیل وجود نرم‌افزارهای کامپیوتری و سمپل‌های مختلف دیگر مورد توجه تهیه‌کنندگان نیست چون هزینه بسیار دربر دارد. خوانندگان مطرح نیز اغلب در سیطره تهیه کنندگان هستند و اینکه آنها با کدام نوازندگان همکاری کنند، تصمیمی است که در حیطه اختیاراتشان نیست.

اما در دهه هفتاد بر اساس همان روند دقیق‌تر خوانندگانی پا به عرصه حرفه‌ای گذاشتند که نامشان هنوز در اذهان باقی مانده است. قاسم افشار، خشایار اعتمادی، حمید غلامعلی، مهرداد شهسوار زاده، یاور اقتداری، علی کریمی، امیر تاجیک و البته زنده‌یاد حسین زمان خوانندگانی بودند که در دهه هفتاد و هشتاد برای احیای موسیقی پاپ تلاش و آثار متعددی در قالب آلبوم منتشر نمودند.

می‌توان گفت آخرین اتفاق برای نسل پاپ‌خوان‌های دهه هفتاد درگذشت حسین زمان است. او طی چند دهه مصائب بسیاری را تحمل کرد و پس از هفده سال سکوت و توقفِ کاری؛ سوم مردادماه سال نود و هشت اولین و تنها کنسرت خود را برگزار کرد. او در ادامه و در چهار سال آخر عمر به تولید چند تک‌آهنگ با هزینه شخصی بسنده کرد.

درگذشت حسین زمان بهانه‌ای شد برای گفتگو با یکی از خوانندگان پاپ دهه هفتاد و هشتاد. قاسم افشار طی چند دهه فعالیت چند آلبوم روانه موسیقی کرده و در برخی دیگر از آلبوم‌ها، در کنار دیگر خوانندگان هم‌نسلش قطعاتی خوانده است. او در مقاطعی با صدا و سیما همکاری‌های جدی داشته اما امروز نسبت به رسانه ملی و نحوه پرداختش به موسیقی انتقاد دارد. قاسم افشار ضمن توضیح درباره فعالیت‌های اخیر خود از نسلی گفت که برای موسیقی پاپ زحمات کشیده‌اند.

قاسم افشار با تلویزیون همکاری نخواهد کرد؟

من به دوستان آهنگساز هم گفته‌ام برای تلویزیون نمی‌خوانم. اما اگر بخوانم؛ یعنی اگر اثر باب سلیقه‌ام باشد و آن را دوست بدارم و همکاری صورت گیرد، کاری با کارشناسی سازمان ندارم و عدد خودم را می‌گویم. من رقم مورد نظرم را می‌گویم و پولم را می‌گیرم. مگر یک هنرمند چقدر بضاعت دارد؟ که بخواهند با او چنین رفتارهایی داشته باشند؟

شبکه‌های تلویزیونی سالانه سفارش‌هایی دارند و هستند خوانندگانی که پیشنهاد همکاری را بپذیرند.

بله پیشنهاد همکاری می‌دهند و وقتی ما نمی‌خوانیم، سراغ دیگران می‌روند. قاعدتا هستند افرادی که این نوع همکاری‌ها را قبول کنند.

آیا با مسئولان فرهنگی صحبتی دارید؟

در دوران کرونا همه ما اوضاع بدی داشتیم و حال ناخوشایندی را تجربه کردیم و هنرمندان هم برای چندین ماه بیکار بودند. می‌توان گفت نه فقط ما، بلکه تمام مردم دنیا درگیر این مسئله و بحران‌هایش بودند. قاعدتا حال و احوال من هم از بقیه مستثنی نبوده است. به هرحال خداراشکر که این چالش و فراز و نشیب‌هایش را پشت سر گذاشتیم. بعد این قضیه بلافاصله پس از آرام شدن موج کرونا ماه محرم و صفر را در پیش داشتیم. قاعدتا در این دو ماه موزیسین‌ها نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند. پس از پایان ماه‌های محرم و صفر با اتفاقاتی مواجه شدیم که در جامعه رخ داد و شش، هفت ماه به طول انجامید. کمی بعد هم اوضاع اجتماعی و ناآرامی‌ها هنر را به تعطیلی کشاند. به هرحال همه این موارد طی مدت زمانی سخت زندگی و اوضاع شغلی هنرمندان بخصوص موزیسین‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در چنین شرایطی حمایت از اهالی موسیقی باید در اولویت باشد.

اگر ناگفته‌ای مانده درباره‌اش توضیح دهید.

به شما قول می‌دهم، اگر متولیان موسیقی بخواهند برای نسل ما اجرایی در نظر گیرند؛ این اتفاق به راحتی رخ خواهد داد. اگر متولیان چنین چیزی بخواهند انجام آن قبل انجام و میسر خواهد بود. امیدوارم در بستر موجود جایی هم برای نسل من باشد. ما هنوز هستیم و سرپاییم و زنده‌ایم.


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.