عوامل تاثیرگذار شغلی و محیطی در ناباروری مردان

وزارت بهداشت ۸۵ درصد هزینه های مرتبط با خدمات ناباروری را تحت پوشش قرار می دهد

کد خبر : 44110
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1396 - 20:41

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، وقتی زوجی فرزند می‌خواهند، قاعدتا باید در سال اول بعد از اقدام، بارداری اتفاق بیفتد و در صورتی که با تاخیر مواجه شود، زوج به این فکر می‌افتند که شاید مشکلی وجود دارد. خوب است بدانید همیشه همزمان زن و شوهر باید برای یافتن علت ناباروری اقدام کنند، درخصوص مردان اگر مشکلی در جواب این آزمایش وجود داشته باشد، بررسی‌ها آغاز می‌شود. در این مطلب آفتاب یزد در گفتگو با دکتر ناصر امیر جنتی –اورولوژیست و دانشیار پژوهشگاه ابن سینا به عوامل تاثیرگذار شغلی و محیطی در ناباروری مردان می پردازد که اغلب اوقات با درمان برمی‌گردد ولی مواردی وجود دارد که فرد دچار کاهش باروری می شود، گرچه برای این موارد هم اقدام‌های حمایتی وجود دارد که در ادامه می خوانید :

وی در ابتدا گفت : زندگی ناسالم در ایجاد ناباروری دخالت دارد .از مولفه های زندگی ناسالم می توان به آلودگی های محیطی ،تماس های شغلی و سبک زندگی اشاره نمود . در خصوص سبک زندگی ، سیگار ، چاقی ، مصرف مواد مخدر ، استرس و حتی استفاده از نادرست و بدون حد و مرز از موبایل را می توان اشاره کرد که طبق مطالعاتی که در خصوص تک تک آنها صورت گرفته تاثیرات منفی ثابت شده ای بر روی توان باروری مردان دارند .
این دانشیار پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد : هر فعالیت شغلی که فرد را در معرض تماس با سموم و مواد شیمیایی قرار دهد با ناباروری ارتباط دارند که برخی از آنها عبارتند از : جوشکاری ، باطری سازی ، لحیم کاری ، تراشکاری ، ریخته گری ، رنگ سازی ، نقاشی ،جواهر سازی ، صنایع نظامی و چاپخانه ها و پمپ بنزین ها و حتی مامور راهنمایی و رانندگی و… را می توان نام برد .
دکتر امیر جنتی ادامه داد : استرس وایجاد حرارتی که باعث افزایش درجه حرارت در ناحیه تناسلی شود می تواند باروری مردان را تهدید کند .
این اورولوژیست خاطرنشان کرد : به طورکلی ثابت شده که سبک زندگی کم تحرک و پوشش های تنگ ، تاثیر سویی بر روی باروری دارند .افرادی که نانوایی ، خبازی ، جوشکاری ، کارگران صنایع فلزی ، شیشه ، سرامیک و نیز شغل هایی که با بی تحرکی و نشستن طولانی مدت همراهند مثل رانندگی و یا افرادی که با کامپیوتر کار می کنند درمعرض خطر ناباروری هستند .
وی ادامه داد : افرادی که با سموم و آفت کش هایی که در کشاورزی استفاده می شوند در تماس هستند مثل کارگران گلخانه ها، پارک ها،بزرگراه‌هاو کارگران صنایع سموم سازی و افرادی که در باغ های میوه و مزرعه های سبزی به جمع آوری آنها مشغولند نیز در معرض آسیب از لحاظ باروری هستند.
این دانشیار پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد : تماس با مواد شیمیایی در کارگران کارخانجات شیمیایی و نیز افرادی که در ترافیک های سنگین ساعت ها حضور دارند چه به عنوان شاغل این قسمت یا عضوی از ترافیک نیز در معرض خطر ناباروری هستند .
وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که در داروسازی کار می کنند نیز در معرض ناباروی هستند، بیان کرد : افرادی که در کارخانجات فرآورده های هورمونی مثل قرص های ضد بارداری کار می کنند و همچنین مصرف داروهای نیرو زا و استروئید ها که در بدن سازی های توسط جوان های ورزشکار استفاده می شوند و افرادی که به غول سرطان پیروز شدند و امروزه با عوارض شیمی درمانی که ناباروری است مراجعه می کنند و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و داروها که بر روند اسپرم سازی اثر سوء دارند همگی در معرض مشکل ناباروری هستند.
وی ادامه داد: آلوده کننده های محیطی به طور مختلف از جمله خوراکی ( مثل آب و غذا ) و استنشاقی و حتی تماس پوستی ، تاثیرات خود را بر باروری مردان اعمال می کنند . این موارد در هر مقطعی از زندگی می توانند اثرات سوء روی باروری داشته باشند . مثلا جنین پسری که در رحم مادر است ولی مادر در معرض آلودگی محیطی باشد . تکامل بیضه این جنین ممکن است تهدید شده و مسیر طبیعی را طی نکند یا نوزاد شیرخوارو یا حتی کودکان قبل از سنین بلوغ ، همگی در معرض آسیب محیطی وآلوده کنندگان محیطی هستند و می تواند برروی توان باروری شان اثر گذار باشد . نکته مهم آن است که هرچه سن تماس پایین ترباشد احتمال آسیب دائمی و برگشت ناپذیری روی بیضه ها بیشتر خواهد بود.
دکتر امیر جنتی در پایان گفت : آنچه که نگران کننده است افزایش بروز ناباروری مردان در سال های اخیر است . این واقعیت نقش عوامل محیطی و سبک زندگی در تکامل اولیه دستگاه تولید مثل و نیز عملکرد آن را به ما گوشزد می کند . باید در این خصوص هوشیار بود . تمامی اصحاب رسانه و نیز کارشناسان مربوطه مانند متخصصین طب کار و پزشکی اجتماعی باید به تاثیرات منفی سبک زندگی نوین و محیط و شغل بر باروری مردان اطلاع رسانی کنند تا هدف کلی که حفظ باروری است تامین شود.
کدام ناباروری‌ها درمان می‌شوند؟ ناباروری در بانوان علل مختلفی دارد اما یک نوع ناباروری شایع با مصرف دارو و در مدت زمان مشخصی بهبود می‌یابد.شهین یار احمدی رئیس اداره غدد وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ؛ بیان کرد : غده هیپوفیز در مغز همه انسان‌ها وجود دارد و به نوعی مرکز فرماندهی بدن به شمار می رود. وی با بیان اینکه هورمون‌های مختلفی برای کنترل وضعیت بدن توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود، گفت: پرو لاکتین یا هورمون شیر از جمله این هورمون‌ها است که به طور طبیعی در اواخر دوران بارداری و پس از زایمان ترشح آن برای شیر دهی مادر تا چند برابر افزایش می‌یابد. رئیس اداره غدد وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی موارد به علت ایجاد نوعی کیست‌های بسیار ریز موسوم به آدنوم در اطراف غده هیپوفیز، این غده دچار نوعی اختلال عملکرد در زمینه تولید پرولاکتین می‌شود که در نتیجه آن میزان ترشح پرولاکتین در فرد افزایش می‌یابد، مسئله ای که شایع ترین اختلال هیپوفیزی در بیشتر کشور های جهان علی الخصوص ایران به شمار می رود که عموما بین جنس مونث شیوع بالایی دارد.
این متخصص غدد همچنین با تاکید بر اینکه توده‌های آدنوم هیپوفیز و ناباروری‌های ناشی از تولید بالای پرولاکتین درمان‌پذیر ترین و خوش‌خیم‌ترین اختلالات هیپوفیزی هستند، افزود: توده های آدنوم تشکیل شده در کنار غده هیپوفیز عموما با دارو به راحتی درمان می‌شوند و فقط در موارد نادر به علت حجم بالای توده، کار به جراحی می کشد تا به واسطه آن تومور یا کیست آدنوم برداشته و غده هیپوفیز آزاد شود. یار احمدی با اشاره به نحوه تاثیر اختلال هیپوفیزی ناشی از تشکیل کیست و توده آدنوم در کنار غده هیپوفیز، ادامه داد: در این زمان میزان ترشح پرولاکتین بدون اینکه فرد باردار باشد افزایش می‌یابد و در کنار آن نظم عادات ماهیانه بهم خورده و حتی فرد می تواند بدون پرخوری دچار اضافی وزن نیز شود. وی بیان کرد : در واقع با افزایش تولید هومورن پرولاکتین در بدن به نوعی مغز تصور می‌کند که فرد باردار است در حالیکه اصلا این چنین نیست و طبیعتا در این شرایط (حین بارداری ) فرد باردار نمی‌شود و این دقیقا علت ناباروری ناشی از ترشح بالای پرولاکتین را در زنان و حتی دختران ایجاد می‌کند.
در همین حال دکتر علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست مشترک وزیر بهداشت با معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، یکی از اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت برای سلامت زنان و مادران را ارائه خدمات اورژانس مامایی بیان کرد و گفت: یکی از مباحث اصلی ما ترویج زایمان ایمن در مناطق محروم و دور افتاده با استفاده از تربیت افراد دوره دیده و راه اندازی واحدهای تسهیلات زایمانی است.وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از زوج های ایرانی دچار ناباروری هستند، افزود: بسیاری از ناباروری ها به شیوه زندگی، افزایش سن افراد و عوامل محیطی بر می گردد و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این زمینه آموزش گرفته اند و کتاب هایی با محتوای سن باروری، ارتباط شیوه صحیح زندگی و ناباروری، رابطه ناباروری با بیماری های تخمدان و پلی کیستیک در میان زوج های نابارور توزیع شده که در میان دانش آموزان دبیرستانی هم توزیع می شود.
وی با تاکید بر این که وزارت بهداشت ۸۵ درصد هزینه های مرتبط با خدمات ناباروری را تحت پوشش قرار می دهد، افزود: شناسایی زنان در معرض خطر بارداری پرخطر از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است که ۱۰ درصد جمعیت زنان در سنین باروری، در بارداری های پرخطر قرار می گیرند که این افراد شناسایی می شوند و آموزش های لازم را می بینند.معاون وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی اتاق های LDR و افزایش تسهیلات زایمان طبیعی طی ۴ سال گذشته، گفت: این اقدامات در دولت یازدهم باعث شد که میزان سزارین از ۵۶.۷ درصد در کشور به ۵۰ درصد کاهش یابد و امیدواریم این روند کاهشی میزان سزارین نیز در سال های آینده افرایش یابد و به آمار مطلوب برسیم.

 

 

 


telegram.me/jajinnews

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.