عوامل آلودگی هوا در تبریز / یک‌سوم اتوبوس‌های شهر فرسوده هستند

بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوای تبریز در روزهای اخیر باعث شد تا اعضای شورای شهر تبریز عوامل آلوده‌کننده هوای تبریز را بررسی کنند.

کد خبر : 53431
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1396 - 12:11

 

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، هفدهمین جلسه علنی شورای پنجم، با محوریت دستور جلسه مبتنی بر ارائه گزارش‌هایی درخصوص آلودگی هوا، طرح ترافیک و طرح گوزل تبریزیم برگزار شد. محمد اشرف نیا، عضو شورا ضمن اشاره به طرح فضای سبز ضلع جنوبی شهیدکسایی گفت: این طرح در دوره شهردار وقت یعنی نوین مصوب شده است و باید فضای سبز می‌شد، اما اکنون همان‌گونه که واقف هستید گاراژ شده است. محمدباقر بهشتی؛ رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار این شورا با انتقاد از ارائه آمارهای متناقض و تاکید بر ارائه آمارهای درست اظهار کرد: درخصوص آلودگی گزارش‌های متفاوت ارائه می‌شود و گزارش می‌شود که ۷۴ درصد آلودگی هوا متعلق به خودروها است. این در حالی است که در جلسه‌ای که با استادان دانشگاه صنعتی سهند داشتیم، دکتر یگانی از استادان فرهیخته این دانشگاه که سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز هست، گفت که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی متعلق به دریاچه ارومیه است.وی ادامه داد: سوخت ما حتی یورو۲ هم نیست و با این کیفیت و وضعیت نامتناقض آمارها نمی‌توان انتظار هوای پاک داشت و داشتن هوای پاک و رهایی از آلودگی هوا مطالعه جامع و علمی‌تر از اینها را می‌طلبد و جا دارد تحقیق و مطالعه شود که چرا تبریز و ارومیه آلوده‌ترین شهرهای ایران شدند؟

 نوسازی ۴۳۰۰ تاکسی

در حاشیه جلسه شورا، ایرج شهین‌باهر؛ شهردار تبریز با اشاره به اینکه ۵۳۰۰ تاکسی فرسوده داشتیم و ۴۳۰۰ دستگاه از آنها نوسازی شده است، ادامه داد: در کنار نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ۶۰۰ دستگاه از ۸۰۰ دستگاه اتوبوس شهری نوسازی شده ناوگان اتوبوسرانی نیز در شهر تردد دارند.شهردار با بیان اینکه همه می‌دانند که نیروگاه حرارتی تبریز و پتروشیمی عامل آلودگی شهر هستند، متذکر شد: در این میان، شهرداری مظلوم واقع شده است و جا دارد یادآور شوم که اکنون خودروهای متعلق به ۲ دهه پیش جمع‌آوری شده‌اند، اما باید قبول کنیم که در تولید خودروهای تازه ساخت نیز مشکل داریم و در برطرف‌سازی مشکلات موجود و مشهود نباید با هیچ دستگاهی تقابل داشته باشیم.وی با تکیه بر شرایط توپوگرافی خاص تبریز، گسترش و تنوع صنایع، توسعه شهری و جمعیتی در دو دهه اخیر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ به شکل استانی، تردد بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو شخصی و عمومی را از عوامل آلودگی هوا بر شمرد.

 توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴

مدیرکل محیط زیست استان با تاکید بر توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ در تبریز و بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات دولت در سال ۹۳ مقرر شده بود بنزین با کیفیت و گازوئیل کم گوگرد از مرداد در تبریز توزیع شود، ادامه داد: خوشبختانه امسال این توزیع زودتر از موعد انجام شد و با توزیع بنزین یورو ۴، میزان آلودگی هوای تبریز در مقایسه با سال ۹۲ و ۹۳ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت. وی با تکیه بر آخرین آمار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان اظهار کرد: سال گذشته ۲۳۱ میلیون لیتر و در ۹ ماه نخست سال جاری ۲۵۵ میلیون لیتر در تبریز توزیع شده است و پیشنهاد می‌کنیم به منظور کاهش آلودگی هوا این میزان افزایش یابد.  قاسمی در این زمینه عمده دلایل آلودگی هوای شهر تبریز را در نبود زیرساخت‌های دولت الکترونیک، عدم راهکار مناسب با توجه به الزامات قانونی به منظور خارج‌سازی خودروهای فرسوده، تردد خودروهای کاربراتوری و دیزلی، بسته شدن کریدورهای شهری و بلندمرتبه‌سازی دانست و با انتقاد از کمبود شدید سرانه فضای سبز تبریز ادامه داد: در مقایسه با شهرهای تهران، اصفهان و شیراز، فضای سبز تبریز بسیار کم است و در حدود هشت مترمربع است.

 ضرورت راه‌اندازی مرکز پایش آلودگی هوا

وی در ادامه در تشریح اقدامات اداره کل محیط زیست استان به منظور کنترل و پیشگیری از آلودگی هوای تبریز، محدود کردن سوخت مازوت در شعاع ۳۰ کیلومتری شهر، پیگیری توزیع سوخت‌های یورو ۴، پیگیری اجرای طرح LEZ اجرایی شده از آذر، کنترل و پایش شبانه‌روزی صنایع، الزام صنایع به استفاده از فیلترهای مناسب و استفاده از سیستم‌های پایش آنلاین را بخشی از اقدامات دانست. مدیرکل اداره محافظت از محیط زیست استان با تکیه بر مقایسه وضعیت کیفی هوای تبریز در ۹ ماه نخست سال ۹۵ و ۹۶ بر حسب روز ادامه داد: از نظر کیفی تعداد روزهای پاک تبریز در سال ۹۵، ۸۸ روز بوده و در سال جاری ۱۰۵ روز بوده و سال گذشته ۲ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها داشتیم و امسال ۹ روز آلوده برای تمامی گروه‌ها داشته‌ایم. وی در پایان خواستار راه‌اندازی مرکز پایش آلودگی هوای تبریز با همکاری و مشارکت شهرداری تبریز شد. در حاشیه جلسه، حمید قاسمی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز در تبیین عملکرد این سازمان درخصوص آلودگی هوا اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، تردد بالغ بر ۹۰۰ هزار خودرو در سطح شهر داشتیم و متاسفانه فرسودگی ناوگان عمومی معضل بزرگی است و در این رابطه با ۸۷۲ دستگاه اتوبوس فرسوده و با داشتن بیش از ۱۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده می‌توان گفت که یک سوم اتوبوس‌های ما فرسوده‌اند و ۱۱۶۰ دستگاه تاکسی رده خارج ما منجر به آلودگی هوا می‌شوند.

 ۷۴درصد آلایندگی مربوط به خودروها

وی با تکیه بر سهم منابع مختلف در آلودگی هوای تبریز ادامه داد:۷۴درصد آلایندگی هوای تبریز مربوط به تردد خودروها، ۲۱ درصد متعلق به صنایع و معادن و ۵ درصد سهم مصارف خانگی است.وی با تکیه بر شرایط توپوگرافی خاص تبریز؛ گسترش و تنوع صنایع، توسعه شهری و جمعیتی در دو دهه اخیر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ به شکل استانی و تردد بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو شخصی و عمومی را از جمله عوامل آلودگی هوا بر شمرد.

 همکاری با اجرای طرح زوج و فرد

سرهنگ میکائیلی، رئیس پلیس راهور استان نیز با اعلام اینکه با اوضاع فعلی تبریز، «شهر اولین‌ها» شعاری بیش نخواهد بود، خواستار تصویب طرح زوج و فرد، استفاده از برنامه تبریزیم برای فرهنگ‌سازی اجرای طرح LEZ، تکمیل پیاده‌راه‌سازی جمهوری برای تاثیرگذاری آن در کاهش ترافیک، ساماندهی مشاغل مزاحم، انتقال گاراژها به خارج از شهر، انتقال گمرک تبریز به خارج از شهر، افزایش دوربین‌ها در شهر، انتقال مراکز معاینه فنی به خارج شهر، تخصیص هزینه معاینه فنی برای نصب دوربین‌ها و افزایش خودرو‌های دوربین‌دار در شهر شد.فریدون بابایی‌اقدم، دیگر عضو این شورا درخصوص وضعیت حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی گفت: اتوبوسرانی به حدی بدهی دارد که بدون حمایت شهرداری زمینگیر خواهد شد و نباید فراموش شود که شهرداری تعهداتش را عمل می‌کند و جا دارد سوال شود که بودجه دولتی برای طرح‌هایی همچون مترو کجاست؟ شهرداری با این وضع چه می‌تواند بکند؟

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.