عمران خان بازداشت و به ۳ سال حبس محکوم شد

دادگاه منطقه‌ای پاکستان امروز (شنبه) عمران خان، رئیس حزب «تحریک انصاف پاکستان» (PTI) را در پرونده «توشه‌خانه» محکوم و به سه سال زندان محکوم کرد.

کد خبر : 787600
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 - 10:26

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، رویترز اعلام کرد که پلیس پاکستان عمران خان نخست وزیر سابق را در لاهور دستگیر کرد، وکیل خان نیز گفته است که او در لاهور دستگیر شده است.

انصاف پاکستان تصمیم به زندانی کردن عمران خان را بسیار مغرضانه و نقطه سیاهی بر پیشانی عدالت دانست. این جنبش گفته است: این اقدام انتقام سیاسی و تلاشی مذبوحانه برای دستیابی به اهداف شرم آور با دستور کار مشخص است. مردم توطئه و تلاش برای انتقام از عمران خان را نمی پذیرند.

این بازیکن ۷۰ ساله کریکت که به سیاستمداری تبدیل شده بود متهم به سوء استفاده از مقام نخست وزیری خود برای خرید و فروش هدایایی در اختیار دولت بود که در سفرهای خارجی به ارزش بیش از ۱۴۰ میلیون روپیه پاکستان (۴۹۰۰۰۰ دلار) به وی اهدا شده است.

قاضی دلاور با رد دادخواست خان مبنی بر عدم پذیرش این پرونده، نخست وزیر سابق را به سه سال حبس محکوم کرد.

قاضی همایون در حکم خود گفت: اتهامات اظهاری نادرست دارایی علیه رئیس تحریک انصاف محرز شده است. او سپس خان را به سه سال زندان همراه با جریمه ۱۰۰۰۰۰ روپیه‌ای محکوم کرد و در عین حال حکم بازداشت فوری او را صادر کرد.

عمران خان متهم شده بود که برخی از این هدایای دولتی را اعلام نکرده و یا از فروش آن‌ها سود برده است.

عمران خان تنها نخست وزیر در تاریخ پاکستان است که دولت او با رای عدم اعتماد سرنگون شد، زیرا با پرونده‌های زیادی از جمله «تروریسم» و «پولشویی» علیه خود مواجه است.

توشه‌خانه یک اداره تحت کنترل بخش کابینه پاکستان است که مسئول نگهداری هدایا و سایر اقلام گران قیمتی است که به مقامات دولتی داده می شود و طبق قوانین آن، مقامات باید این هدایا را به بخش کابینه گزارش دهند.

براساس قوانین پاکستان، در حالی که نخست‌وزیر یا روسای جمهور می‌توانند هدایایی را که هزینه کمتر از ۳۰۰۰۰ پوند را دارند برای خود نگه دارند، و در برخی موارد آن‌ها می‌توانند هدایای گران‌قیمت‌تر را با کسب تخفیف دوباره خریداری کنند. طبق قانون پاکستان هدایای گران‌تر باید در توشه خانه نگهداری شوند.

پس از تشکیل پرونده توشه‌خانه در اوت ۲۰۲۲ توسط دولت ائتلافی به رهبری مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) علیه خان رئیس حزب تحریک انصاف که به دنبال رد صلاحیت مادام العمر وی به دلیل افشا نکردن اطلاعات هدایایی ارائه شده به خان بود، مشکل برای خان آغاز شد.


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.