عراق/ از درخواست الکاظمی برای حفظ آرامش تا واکنش حکیم به اقدام صدری‌ها

روند تحولات عراق به‌دنبال تحرکات طرفداران صدر و اصرار هیئت هماهنگی بر نامزدی السودانی، با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

کد خبر : 140619
تاریخ انتشار : شنبه 8 مرداد 1401 - 11:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با مطرح شدن فراخوان‌هایی برای تظاهرات در عراق، نخست وزیر این کشور با یادآوری تقدس ماه محرم از همگان خواست که حکمت پیشه کنند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، با انتشار توئیتی به‌مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، این مناسبت را دارای پیامی انسانی با ارزش‌های تسامح و صلح برای بشریت دانست.

او نوشت: در آغاز ماه محرم الحرام، تقدس این ماه را به همگان یادآور می‌شویم و از همه می‌خواهیم که حکمت پیشه کنند و از خداوند نعمت مهرورزی و ثبات را طلب می‌کنیم.

این درخواست الکاظمی در حالی مطرح شده است که شب گذشته، گروهی از هواداران جریان صدر به دفاتر گروه‌های سیاسی عراق به‌طور خاص جریان حکمت ملی عراق حمله کردند.

همزمان گروه‌های نزدیک به صدر در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی را برای اجرای تظاهرات علیه دستگاه قضائی عراق مطرح‌ کرده‌اند.

از شب گذشته نیز گروهی از این افراد در میدان التحریر تجمع کردند.

از سوی دیگر «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق به‌مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، تأکید کرد: ماه محرم ماه اصلاحات است. با حلول ماه محرم از خداوند می‌خواهیم که این سال را سال امنیت و ثبات قرار دهد. ماه محرم ماه اصلاحات و رویارویی با ظلم و پیروزی خون بر شمشیر است.

بیانیه چارچوب هماهنگی و درخواست از کُردها برای معرفی سریع نامزد ریاست‌جمهوری

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد که ماه‌هاست برای اصلاح روند سیاسی در عراق تلاش می‌کند که قصد بر این بود به مسیرهای نامعلوم و به‌دور از خواست ملت و شرکت‌کنندگان در انتخابات هدایت شود.

این بیانیه می‌افزاید که در ادامه این تلاش‌ها، چارچوب هماهنگی خواستار دستیابی به تفاهم میان همه نیروهای سیاسی است و بار دیگر از جریان‌های کُرد می‌خواهد گفتگوهای بیشتری را با هدف توافق بر سر نامزد ریاست‌جمهوری برگزار کنند.

چارچوب هماهنگی بر خواسته خود مبنی بر اینکه همه نیروهای ملی موضع منسجمی را در قبال تشکیل دولت جدید تا پیش از برگزاری جلسه پارلمان عراق با موضوع انتخاب رئیس‌جمهوری اتخاذ کنند، تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است که تیم مذاکره‌کننده‌ای که چارچوب هماهنگی تشکیل داده است گفتگوهای خود را با جریان‌های سیاسی و دیگر طرف‌ها با هدف دستیابی به تفاهم‌های داخلی در جهت تقویت توان دولت آینده، شروع می‌کند.

شامگاه پنجشنبه گذشته، چارچوب هماهنگی از تشکیل یک تیم مذاکره‌کننده برای گفتگو با همه نیروهای سیاسی در خصوص تشکیل دولت عراق خبر داد.

چارچوب هماهنگی پیشتر نیز «محمد شیاع السودانی» را به‌عنوان نامزد نهایی خود برای پست نخست‌وزیری عراق معرفی کرده بود.

تغییر السودانی محال است

«رفیق الصالحی» از رهبران هیئت هماهنگی عراق اعلام کرد که تغییر «محمد شیاع السوداانی» محال است.

وی به بغداد الیوم گفت: امکان ندارد که هیئت هماهنگی نامزد نهایی برای تصدی پست نخست‌وزیری را تغییر دهد زیرا با اجماع روی آن توافق شده است و مورد حمایت گروههای سنی و کُردی هم هست.

الصالحی تأکید کرد: با وجود تظاهرات طرفداران صدر و مخالفت آنها با نامزد هیئت هماهنگی، السودانی همچنان نامزد نهایی هیئت هماهنگی است.

وی افزود که هیئت هماهنگی منتظر توافق کُردها روی یک نامزد برای ریاست‌جمهوری هستند.

از سوی دیگر «حیدر الموسوی» تحلیلگر عراقی گفت: هیئت هماهنگی هرگز از نامزدی السودانی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی با این حال احتمال داد: السودانی تحمل فشار زیاد را ندارد و احتمالاً از تشکیل کابینه انصراف دهد، در این صورت فرصت برای گفتگو درباره نامزد مورد رضایت همه طرفها فراهم می‌شود. سناریوی دیگر ابقای الکاظمی و دولتش با انجام اصلاحاتی در قانون انتخابات و کمیساریا و مشخص کردن موعد انتخابات جدید است.

«علاء الخطیب» تحلیلگر سیاسی عراقی هم گفت: تظاهرات پیامی بود که آشکارکننده حوادث روزهای آتی بود مبنی بر اینکه بدون خواست جریان صدر دولتی تشکیل نخواهد شد.

واکنش حکیم به بستن دفاتر جریان حکمت ملی

عمار حکیم در واکنش به بسته شدن برخی دفاتر جریان حکمت از سوی طرفداران جریان صدر، آیه قرآنی«لَئِن بَسَطتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی مَا أَنَا بِبَاسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ ۖ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ»، را توئیت کرد.

وی عبارت کلّا للفتنه (فتنه هرگز) را به کار برد.

درخواست صدری‌ها برای برداشتن موانع سیمانی از منطقه الخضراء

«حازم الاعرجی» از رهبران جریان صدر از فرماندهان نیروهای امنیتی عراق خواست که فوراً بلوک‌های سیمانی را که در ورودی منطقه الخضراء قرار داده‌اند، بردارند.

وی اضافه کرد: این تناقض در مواضع چیست؟ در حالی که از عدم وجود جلسه خبر داده می‌شود اما بلوک‌های سیمانی همچنان برقرار است، نیروهای امنیتی سریعاً این بلوک‌ها را بردارند.

از سوی دیگر جریان صدر ساعت ۱۰ صبح را موعد تجمع طرفداران صدر در میدان تحریر اعلام کرد.

رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان عراق چه گفت؟

از سوی دیگر «محمد عنوز» رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان عراق در سخنانی اعلام کرد: ۱۰ ماه از روند انتخابات می‌گذرد ولی همچنان اختلافات سیاسی در خصوص تشکیل دولت وجود دارد و ما منتظر نتیجه مذاکرات فعلی هستیم.

رئیس کمیسیون حقوقی مجلس عراق با اعلام اینکه پارلمان عراق فردا جلسه‌ای را برگزار نمی‌کند، گفت که برگزاری جلسه مستلزم حضور نامزدها برای برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری است ولی برادران کُرد هنوز برای معرفی نامزد مورد توافق خود، به تفاهم نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه باید مجلس در ماه ۸ جلسه را برگزار کند، خاطرنشان کرد که شرایط سیاسی کشور باعث شده است برگزاری جلسات مجلس با اختلال مواجه شود و از ابتدای کار این دور از پارلمان در ژانویه گذشته تاکنون بیش از ۱۲ جلسه برگزار نشده است.

بازداشت عامل موساد حین تجمع هواداران جریان حکمت ملی در بغداد

منابع عراقی اعلام کردند که یک شهروند اردنی که دارای گذرنامه نیوزیلندی است هنگام عکاسی از تجمع هواداران جریان حکمت ملی به‌رهبری سید عمار الحکیم در میدان «الخلانی» بغداد دستگیر شد.

گفته می‌شود این فرد دستگیرشده برای سازمان موساد اسرائیل کار می‌کند و از اقدامات امنیتی که به‌مناسبت روز اول محرم از سوی جریان حکمت ملی عراق در میدان الخلانی برگزار می‌شود، عکاسی کرده است.

حمایت حزب دموکرات از نامزدی السودانی

ازسوی دیگر «شیرزاد قاسم» عضو حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد: حزب دموکرات کردستان عراق از نامزدی محمد شیاع السودانی در راستای موفقیت روند سیاسی عراق استقبال می‌کند و اعتراضی به السودانی ندارد.

وی درباره نشست «بافل طالبانی» رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان هم آن را مفید و مثبت خواند و از معرفی نامزد واحد از سوی این دو حزب خبر داد.

 برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری جدید طبق حکم دادگاه عالی فدرال مستلزم حضور دوسوم نمایندگان پارلمان (۲۲۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ عضو پارلمان) است.

اهمیت انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آن‌جاست که وی بر اساس قانون اساسی مسئول مأمور کردن نامزد فراکسیون اکثریت برای تشکیل کابینه است.

منصب ریاست‌جمهوری عراق دارای هیچ‌گونه اختیارات اجرایی نیست و بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵ میلادی که به همه‌پرسی مردمی گذاشته شد، همه اختیارات اجرایی به رئیس دولت (نخست وزیر) اعطا شده است و رئیس‌جمهوری وظایف تشریفاتی نظیر امضای قوانین، اعطای نشان‌های حکومتی، ارائه پیش‌نویس قوانین، نمایندگی عراق در محافل بین‌المللی و معرفی نامزد فراکسیون اکثریت در پارلمان برای تشکیل دولت را به‌عهده دارد.


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.