ظریف: مارهایی که عربستان رها کرده، خودش را گزیده است

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک شبکه روسی از تلاش ایران برای فهماندن بی‌اثر بودن گزینه نظامی در حل مناقشات به کشورهای منطقه و برداشته شدن گام‌های مثبت اما بی‌نتیجه برای بهبود روابط با ایران سخن گفت.

کد خبر : 48417
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1396 - 21:04

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت زمان آن رسیده که عربستان سعودی به جای تولید «سازمان‌های تروریستی و دیکتاتورها» به ایجاد رفاه و آسایش روی بیاورد.

ظریف طی مصاحبه با شبکه «راشاتودی» با بیان اینکه عربستان سعودی پیشینه‌ای تاریخی در حمایت از گروه‌های افراطی دارد، گفت: «ما نبودیم که از صدام حسین حمایت کردیم، این ما نبودیم که از طالبان حمایت کردیم…ما از داعش یا النصره حمایت نکردیم…ما از افراط‌گرایی در جهان، حمایت مالی نکردیم.»

وی با اشاره به سرنوشت دیکتاتورها و گروه‌های تروریستی در خاورمیانه گفت: «گمان می‌کنم بهتر است هرچه سریعتر همسایه سعودی ما درک کند ماری که تولید کرده، تمام مارهایی که طی ۴۰ سال قبل تا کنون تولید کرده‌اند – چه صدام حسین، چه طالبان و چه داعش – در نهایت خود آنها را گزیده‌اند.»

وزیر خارجه ایران با توصیه به عربستان برای روی آوردن به ایجاد رفاه و توسعه، به جای تولید سازمان‌های تروریستی، تاکید کرد: «ائتلاف سعودی در حال نابودی یمن و کشتار مردم آن است. اکنون این یک درک مشترک بین‌المللی است که سعودی‌ها در جریان بمباران بی‌ملاحظه مناطق مسکونی یمن طی ۳۰ ماه گذشته، حتی از کشتار کودکان و سالمندان ابا نکرده‌اند.»

ظریف با بیان اینکه بحران یمن، نیاز به راهکاری سیاسی دارد، نه نظامی، افزود: «این ما نیستیم که یمن را بمباران می‌کنیم، آنها (سعودی‌ها) هستند.»

مجری برنامه گفت که «روسیه در جایگاهی نیست که در این مناقشه از کسی جانبداری کند ولی همتای عربستانی شما هم، بحث یمن را به حمایت شما از حزب‌الله تشبیه می‌کند.»

ظریف در پاسخ گفت: «حزب‌الله کسی را بمباران نمی‌کند، حزب‌الله یک سازمان سیاسی است. این ما نیستیم که نخست‌وزیر یک کشور را به کشورمان دعوت کنیم و وی را به استعفاء مجبور کنیم. ما در تلاشیم که از دوستان و نفوذ منطقه‌ایمان برای شکست تروریست‌های افراط‌گرا و حل سیاسی مسائل استفاده کنیم. ما در همه موارد با روسیه اتفاق نظر نداریم ولی مثلاً در سوریه، با روس‌ها و ترکیه برای ایجاد یک راهکار سیاسی همکاری می‌کنیم.»

مجری روسی با اشاره به تقدیر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه کشورش از تلاش عربستان برای ترغیب گروه‌های مسلح به شرکت در نشست ژنو، نظر وزیر خارجه ایران را در قبال این اقدام سعودی‌ها جویا شد.

ظریف در پاسخ گفت: «باعث تأسف است که سعودی‌ها فقط بعد از شکست نظامی به دنبال راهکار سیاسی می‌آیند و این راهکار نظامی آنها به از دست رفتن جان تعداد بسیار زیادی انسان منجر شد.»

مجری برنامه به مهم بودن برداشته شدن اولین گام برای از بین بردن خصومت میان دو کشور اشاره کرد و پرسید که آیا ایران برای چنین کاری آماده است؟

ظریف برای پاسخ، به گام‌های عملی ایران در این مسیر اشاره کرد و گفت: «ما به همه پیشنهادهای مطرح شده برای گفت‌وگو، پاسخ مثبت دادیم. حتی وقتی که شورای همکاری خلیج‌فارس یک نوبت از طریق قطر که آن روزها رئیس دوره‌ای این شورا بود و یک نوبت از طریق کویت، پیشنهاد گفت‌وگو را مطرح کرد، ما پاسخ مثبت دادیم. حتی هنگامی که کویت این پیشنهاد را از جانب شورا مطرح کرد، رئیس‌جمهور ما شخصاً به کویت رفت و با سران آن کشور گفت‌وگو کرد.»

وی افزود: «شما هم گفتید که باید گام‌های متقابل برداشت ولی بررسی کنید و ببینید که کدام طرف، همیشه پیشنهادات طرف مقابل را رد کرد. آنها به جای برداشتن گام متقابل، دست رد به سینه ما زدند.»

سوال بعدی در خصوص تفاوت‌ها و شباهت‌های رویکرد ایران و روسیه در قبال آمریکا بود. مجری گفت: «هم ایران و هم روسیه، با آمریکا تقابل دارند و شما و آقای لاوروف روش‌های خیلی مشابهی برای فلسفه‌چینی در خصوص مسائل بین‌الملل دارید. اما تفاوت اساسی در رویکرد ایران و روسیه نسبت به دولت فعلی و دولت قبلی آمریکا وجود دارد. بنظر می‌رسد که ایرانی‌ها نظر محترمانه‌ای نسبت به تیم اوباما داشتند حال آنکه نسبت به دولت جدید، تا حدودی با تحقیر نگاه می‌کنند. روس‌ها اما در طرف مقابل، بی‌علاقگی خود را نسبت به اوباما مخفی نمی‌کردند ولی به هنگام انتقاد از اقدامات ترامپ که مشخصاً خام و ناپخته است، خویشتنداری می‌کنند.»

ظریف در پاسخ گفت: «ما هم روش به دولت اوباما و هم به روش دولت ترامپ برای تعامل با ایران، انتقاد داریم. تفاوت این بود که در دوره اوباما، ما با آمریکایی‌ها بر سر میز مذاکرات هسته‌ای بودیم و نتیجه آن، چیزی شد که بنظر می‌رسد یک توافق تاریخی است. روسیه نقش مهمی در این توافق داشت و ما قدردان روسیه و اروپا هستیم. آمریکا هم البته در این توافق نقش داشت که به مثبتی نقش روسیه یا اروپا نبود ولی مثبت‌تر از آنی بود که ما صورت تاریخی از آمریکایی‌ها انتظار داشتیم. اما حالا، آمریکا دشمنی و خصومت با ایران را از سر گرفته؛ دولت جدید به لفاظی‌های قدیمی علیه ایران روی آورده که البته اوباما هم هیچ‌گاه آن را کنار نگذاشته بود. متأسفانه دولت فعلی آمریکا، هیچ یک از رفتارهای مورد قبول جامعه بین‌الملل را برای تعامل با ایران، قبول نمی کند و اقدامات ایران، فقط واکنشی است به این رفتارهای آمریکایی‌ها.»

مجری برنامه به کارشکنی‌های آمریکا در ایجاد روابط اقتصادی میان ایران و اروپا در پسابرجام اشاره کرد و گفت که آیا ایران با دیدن این کارشکنی‌ها، هنوز هم خواهان ماندن در برجام است؟

ظریف در پاسخ گفت: «ما تاکنون به همه تعهدات برجامی خود عمل کرده و نشان داده‌ایم که یک طرف قابل اعتماد در عرصه بین‌الملل هستیم. ما نشان دادیم که وقتی در مذاکرات حرفی می‌زنیم، به آن پایبند می‌مانیم. هم در دولت اوباما و هم در دولت فعلی آمریکا، برخی حلقه‌های خاص قدرت در این کشور، تلاش کرده و می‌کنند که از ایجاد روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورها جلوگیری کنند که البته این کار در دوره دولت اوباما با پنهان‌کاری بیشتر و در دولت ترامپ، با پنهان‌کاری کم‌تری صورت می‌گیرد زیرا این کار، سیاست اعلام‌شده رئیس‌جمهور جدید این کشور است.»

وی افزود: «تا جایی که به ما مربوط است، شرایط را می‌سنجیم که آیا ادامه اجرای این توافق در راستای منافع ملی ما هست یا نه و اگر روزی به این نتیجه برسیم که امتیازات مورد انتظار از توافق را کسب نمی‌کنیم، تصمیم مقتضی خواهیم گرفت.»

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: «این یک توافق بین‌المللی است. اگر آنها (آمریکا) تصمیم بگیرند که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند، به نفعشان است. اگر آنها تصمیم بگیرند توافق بین‌المللی را نقض کنند، اول از هر چیز به جهان نشان می‌دهند که قابل اعتماد نیستند، اینکه هیچ‌کسی نمی‌تواند با آنها معامله یا مذاکره کرده و به توافقی به هر کدام از رؤسای جمهور آمریکا برسد زیرا رئیس جمهور بعدی ممکن است آن توافق را از پایه نقض کند.»

ظریف تاکید کرد: «این پیام خوبی نیست که آنها به جامعه جهانی می‌فرستند اما اگر آنها تصمیم بگیرند چنین پیامی را بفرستند، آنگاه ایران نیز گزینه‌های خود را داشته و این گزینه‌ها نیز محدود نیستند. من گمان نمی‌کنم آن گزینه‌ها چندان برای آمریکا خوشایند باشد.»

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.