ظریف در مجلس: ۱۶ جلسه ویژه حقابه هیرمند برگزار شده است

وزیر امور خارجه گفت: موضوع حقابه ایران از هیرمند همواره از موضوعات اساسی گفت و گو با دولت افغانستان بوده است و تاکنون ۱۶ جلسه ویژه حقابه هیرمند برگزار شده است.

کد خبر : 74357
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 6:59

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، محمد جواد ظریف برای پاسخ به سوال احمدعلی کیخا، حبیب الله دهمرده و حسینعلی شهریاری نمایندگان مردم زابل، زهک، هیرند و زاهدان و همچنین ولی داداشی نماینده آستارا در مورد لزوم تنظیم روابط با کشور افغانستان در مورد سند اکوسیستم آبی در جلسه علنی امروز – یکشنبه – مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهارداشت : موضوع حقابه ایران از هیرمند و هریرود سال ها مسئله روابط ایران و افغانستان بوده است و قرارداد ۱۳۵۱ بعد از دهها سال مذاکره و گفت و گو به نتیجه رسید.
ظریف ادامه داد: از زمانی که جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی موضوع را پیگیری کرده تاکنون ۱۶ بار جلسه ویژه حقابه هیرمند برگزار شده است و در سفرهای رییسان جمهوری دو کشور به تهران و کابل یکی از موضوعات اساسی ما با دولت افغانستان حقابه ایران از هیرمند بوده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:البته مشکل آب کشور و مسئله آب سیستان بلوچستان همانطور که نمایندگان استان مستحضر هستند تنها از طریق حقابه حل نشدنی نیست و این باید برنامه جامعی باشد ولی آن موضوعات به وزارت امور خارجه نیست آن قسمت که مربوط به وزارت امور خارجه است پیگیری ویژه ای است که ما در این زمینه داشتیم.
ظریف ادامه داد: علاوه بر طرح موضوع در همه جلسات جلسات و علاوه بر جلسات ویژه ای که در این زمینه گذاشته شده در سفری که سال گذشته بنده با افغانستان داشتم با اشرف غنی رییس جمهوری توافق کردیم کمیته های پنج گانه برای بررسی وضعیت های مختلف دو کشور تعیین و کلیه روابط ما با افغانستان در یک بسته دیده شود که بحث حقابه هم یکی از موضوعات اصلی بود و یک کمیته ویژه برای بحث آب داشتیم.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.