ضربه جدید آفریقا به فرانسه/ احتمال کودتا در یک کشور آفریقایی دیگر

یک روزنامه آلمانی با اشاره به افول نفوذ فرانسه در کشورهای غرب آفریقا از احتمال وقوع یک کودتای ضد فرانسوی دیگر در یکی از کشورهای آفریقایی خبر داد.

کد خبر : 865715
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 9:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، روزنامه آلمانی اشپیگل گزارش داد که نظام «فرانس آفریک» (طرح همکاری‌های فرانسه با مستعمرات سابقش در غرب آفریقا) به مرحله افول رسیده است. در سنگال شاهد آن هستیم که جوانان این کشور از فرانسه دور و دورتر می‌شوند چرا که از گروهی که دور «مکی سال» رئیس جمهور این کشور هستند مأیوس شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: مکی سال در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی با هدف انتخاب مجدداً در پست ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد. مردم سنگال به مکی سال به عنوان عروسک دست فرانسه و عنصر اصلی سیاست‌های پاریس در آفریقا نگاه می‌کنند.

اشپیگل همچنین نوشت: روابط تنگاتنگ نامزد انتخابات ریاست جمهوری با فرانسه در تعیین نتایج انتخابات بسیار مؤثر است. این روابط باعث شده صندوق‌های اخذ رأی در غرب آفریقا عملاً ناکارآمد باشد.

جریان‌های مخالف در سنگال از ژوئن گذشته تظاهرات گسترده‌ای علیه محکومیت عثمان سونکو رهبر خود برگزار کرده‌اند و هزاران تن از مردم این کشور طی همان ماه به خیابان‌ها آمدند.

این تظاهرات و اعتراضات در برخی مناطق به درگیری‌های خشونت بار انجامید به طوری که در جریان این درگیری‌ها چندین تن کشته شدند. تظاهرات کنندگان علاوه بر اعلام حمایت از سونکو به پاساژهای بزرگ فرانسوی و محل‌های وابسته به غول نفتی فرانسه (توتال) حمله کردند.

جدیدترین کشورهای آفریقایی که علیه مقامات دست نشانده فرانسه در این کشورها دست به کودتا زده‌اند، گابن و نیجر به شمار می‌روند؛ تا به امروز هشت مستعمره سابق فرانسه در غرب و مرکز آفریقا تنها ظرف سه سال به دست حاکمان نظامی افتاده است. تغییراتی که هر کدام با موجی از احساسات ضد فرانسوی همراه بوده‌اند که البته ریشه آن به ادامه دخالت فرانسه در سرزمین‌های استعماری سابق خود برمی‌گردد. نمونه آن در مالی، جایی که نیروهای فرانسوی از این کشور اخراج شدند و روابط دیپلماتیک آن با فرانسه قطع شد. مالی همچنین زبان رسمی خود را از فرانسوی به زبان مالی تغییر داد.

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.