شکست آزمایش موشکی زیردریایی هسته‌ای انگلیس

رسانه‌های انگلیسی از شکست آزمایش پرتاب یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط نیروی دریایی بریتانیا با شلیک از زیر دریایی خبر دادند.

کد خبر : 1269874
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 اسفند 1402 - 6:09

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آزمایش یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای توسط نیروی دریایی بریتانیا با شلیک از زیردریایی شکست خورد. رسانه های انگلیسی گزارش دادند که موشک ترایدنت ۲ مجهز به کلاهک ساختگی پس از پرتاب از زیردریایی هسته ای “اچ ام اس ونگارد” اشتباه شلیک کرد و در سواحل فلوریدا به دریا افتاد.

وزارت دفاع انگلیس تأیید کرد که یک “ناهنجاری” در طول این آزمایش در ۳۰ ژانویه رخ داده است. بر این اساس خطا مربوط به این بود که این یک شلیک آزمایشی بوده است. این وزارتخانه مدعی شد که با این وجود بازدارندگی هسته‌ای، سنگ بنای دفاع بریتانیا، «ایمن و مؤثر» باقی می‌ماند.

روزنامه سان گزارش داد، موشک طبق برنامه با استفاده از گاز فشرده در لوله پرتاب به هوا پرتاب شد، اما سپس بوسترهای مرحله اول مشتعل نشدند و ترایدنت که مجهز به کلاهک های ساختگی بود در دریا فرو رفت و غرق شد. شبکه اسکای نیوز به نقل از یک منبع گفت که این پرتاب اگر واقعاً با کلاهک هسته ای انجام می شد موفقیت آمیز بود.

اسکای نیوز از “شکست شرم آور” برای نیروی دریایی سلطنتی صحبت کرد. این دومین آزمایش ناموفق یک موشک هسته‌ای ترایدنت بود؛ یک خطا قبلاً در سال ۲۰۱۶ رخ داده بود. روزنامه سان نوشت که هم گرانت شاپس، وزیر دفاع و هم بن کی، فرمانده نیروی دریایی این کشور برای مشاهده این آزمایش در کشتی ونگارد بودند. اپوزیسیون در این باره ابراز نگرانی کردند.

این زیردریایی یکی از چهار زیردریایی به اصطلاح وانگوراد است که از دهه ۱۹۹۰ در خدمت بوده است. این زیردریایی ها قرار است در دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی های کلاس Dreadnought بزرگتر جایگزین شوند. به گفته کتابخانه مجلس عوام، بین ۳۱ تا ۴۱ میلیارد پوند (۳۶ تا ۴۸ میلیارد یورو) برای این کار در دسترس قرار گرفته است.

روزنامه تلگراف انگلیس گزارش داد که در ژوئن ۲۰۱۶ نیز پرتاب آزمایشی یک موشک هسته‌ای توسط نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در سواحل ایالات متحده آمریکا به شکست منجر شد.

در گزارش روزنامه «سان» یک منبع که نامش را فاش نساخت، گفت: این موشک زیردریایی را ترک کرد اما در فاصله کمی از آن به داخل آب سقوط کرد.

طبق این گزارش، تحقیقات انگلیس برای پی بردن به اینکه نقص فنی در کجا رخ داده و جستجو برای بازیابی فن‌آوری پیشرفته موشک از بستر دریا در دست انجام است.

قرار است وزارت دفاع انگلیس یک بیانیه کتبی درباره وضعیت تسلیحات هسته‌ای این کشور را در مجلس عوام پارلمان ارائه کند.

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.