شمار قربانیان سونامی اندونزی از مرز ۲۸۰ تن گذشت

دولت اندونزی اعلام کرد که شمار کشته شدگان سونامی بامداد یکشنبه در این کشور از ۲۸۰ تن گذشته و تعداد زخمی ها به بیش از یکهزار نفر رسیده است.

کد خبر : 91638
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 دی 1397 - 7:35

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «سوتوپو پورو نوگروهو» رئیس سازمان بلایای اندونزی اعلام کرد که شمار کشته شدگان سونامی در این کشور به بیش ۲۸۱ تن رسیده است.
سونامی بامداد یکشنبه در تنگه سوندا که سواحل غربی جاوا و سواحل جنوبی سوماترا دو جزیره تشکیل دهنده اندونزی را در نوردید، همچنین به گفته نوگروهو تاکنون ۱۰۱۶ زخمی برجاگذاشته است.
هنوز از سرنوشت دست کم ۵۷ نفر خبری نیست و گروه های امداد و نجات به دنبال اجساد قربانیان این سونامی هستند که بدون هیچ هشدار قبلی روی داد.
همچنین منابع خبری گزارش دادند که اندونزی درپی هشدار زمین شناسان ، دو روز پس از وقوع سونامی هولناک تنگه ‘سوندا ‘درسواحل غربی، میان جزایر سوماترا و جاوه ، برای مقابله احتمالی با سونامی سهمگین دیگری درهمین مکان به حالت آماده باش درآمده است.
امواج سونامی در تنگه سوماترا روز شنبه به علت فعالیت کوه آتشفشانی آناک کراکاتائو Anak Krakatau بوقوع پیوست و به علت این که این فعالیت تداوم یافته و بیشتر شده کارشناسان زیست محیطی هشدار دادند که احتمالا سونامی دیگری دراین منطقه بزودی رخ می دهد.
براین اساس بیشترین خسارات و تلفات در استان کوچک بانتن واقع در جزیره جاوه در غرب تنگه سوندا رخ داده که گروههای امدادگر در حال فعالیت شبانه روزی در این منطقه هستند. تنگه سوندا میان دو جزیره جاوه و سوماترا در شرق و غرب اندونزی و محل تلاقی جاوه در اقیانوس آرام به اقیانوس هند است.
‘دیوید رورتی’ از دانشگاه اوپن انگلیس دراین زمینه گفت که به نظر می رسد امواج سهمگین سونامی دراثر فروپاشی بخشی هایی از کوه آتشفشان کراکاتائو و لغزش زمین در زیر آب های اقیانوس ایجاد شده است.
آناک کراکاتوا جزیره جدیدی است که دراثر فعالیت آتشفشانی کوهی به همین نام در نزدیکی تنگه سوماترا در آبهای اقیانوسی این محل در سال ۱۹۲۸ پدیدار شد.
آخرین فعالیت ها و فوران های گسترده این آتشفشان در سالا ۱۸۸۳ دستکم ۳۶ هزار نفر از بومیان منطقه را قربانی کرد.
این آتشفشان از اواسط ماه ژوئن سال جاری (خرداد) نیمه فعال شده و از آن زمان تاکنون کارشناسان در مورد فعالیت کامل این کوه و خسارات و تلفات گسترده آن هشدار داده بودند.
سونامی تنگه سوندا، سومین سونامی خطرناک و گسترده در سواحل اندونزی درنیمه دوم سال جاری میلادی بوده است.
این سونامی درحالی بوقوع پیوسته که سواحل و جزایر مختلف این کشور در آستانه تعطیلات به مناسبت سال نو میلادی شاهد حضور صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
اندونزی ۱۲۷ کوه آتشفشان فعال دارد که همه انها بر روی گسل ها و در یک حلقه آتش در خط ساحلی اقیانوس آرام قرار گرفته اند و هر نوع فعالیت آنها که عمدتا با زلزله و یا سونامی نیز همراه می شود، خسارات و تلفات گسترده ای را در جزایر این کشور به همراه دارد.
کوه کراکاتوا از کوههای آتشفشان در تنگه سوندا میان دو منطقه پرجمعیت جزایر سوماترا و جاوه در غرب اندونزی واقع شده است.
‘ریچارد تئو’ زمین شناس و استاد دانشگاه پورتسموث انگلستان در گفت وگو با رسانه های اندونزی هشدار داد که فعالیت این کوه بسیار شدید است و امواج سونامی حاصل از آن کاملا کشنده و مخرب است.
تاکنون مالزی ، اندونزی و سنگاپور سه کشور همسایه اندونزی برای ارسال کمک های انساندوستانه و اولیه برای سانحه دیدگان در آستانه سال نو میلادی اعلام آمادگی کرده اند.
به گزارش ایرنا، مردم اندونزی در ماه های اخیر زلزله های مرگبار زیادی را تجربه کردند. زلزله پرقدرت ۷٫۵ ریشتری و پس لرزه های بالای ۵ ریشتری آن در ماه سپتامبر ( شهریور) سال جاری در شهر پالو جزیره سولاوسی ۲ هزار و ۲۰۰ کشته و یک هزار نفر مفقود و هزاران نفر بی خانمان برجای گذاشت.
مجمع الجزایر اندونزی که محصور در آبهای اقیانوس آرام است، همچنین در مرداد سال جاری شاهد زلزله پرقدرت بالای ۶ ریشتر در جزیره لومبوک در شرق این کشور بود که بیش از ۵۵۰ کشته و هزاران بی خانمان در پی داشت.
این کشور با بیش از ۱۷ هزار جزیره در کمربند آتش و زلزله در اقیانوس آرام واقع شده که وقوع فجایع طبیعی متعدد و مهیب اعم از زلزله، آتشفشان و سونامی هر ساله شمار زیادی قربانی و خسارات بسیار زیادی برجای می گذارد.
زلزله سال ۲۰۰۴ در جزیره سوماترا موجب بروز سونامی سهمگین در سراسر اقیانوس هند شد که ۲۲۶ هزار تن را در ۱۳ کشور، از جمله بیش از ۱۲۰ هزار شهروند در اندونزی را قربانی کرد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.