ششمین سفر روحانی به نیویورک و مساله مواجهه با ترامپ

احتمال حضور همزمان روسای جمهوری ایران و آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل موضوعی است که ناظران دیدگاه های مختلفی را درباره آن ارائه کرده اند.

کد خبر : 84730
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 8:01

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، سفر رئیس جمهوری به عسلویه برای افتتاح چند طرح پتروشیمی که سبب غیبت وی در پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری شد و عدم حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این اجلاسیه از نکاتی بود که هنگام گشایش آن در روز سه شنبه سیزدهم شهریور مورد توجه ناظران قرار گرفت.
در ادامه، این سخنان رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان بود که خبرساز شد. وی در کنار اشاره به مسوولیت قوا در برخورد با نابسامانی های اقتصادی گفت نقشه شوم دشمنان و بلندگوهای آنان در کشور این است که نابسامانی های اقتصادی را به گردن رهبر انقلاب بیاندازند.
بخشی از سخنان آیت الله «احمد جنتی» نیز معطوف به عملکرد و اهداف تصمیم گیران و کارگزاران سیاست خارجی بود. به گفته وی «ضعف مذاکره کنندگان و عدم رعایت خطوط قرمز رهبری توسط آنان از یک سو و تلاش عده‌ای برای مرتبط کردن مشکلات این مذاکرات به رهبری از مسائلی است که با آن روبه‌رو هستیم و ترامپ هم به دنبال شیطنت‌هایی است که در حاشیه اجلاس سازمان ملل با آقای روحانی دیدار کند، در حالی که رهبری هم مکررا گفته‌اند که هیچ مقامی حق ندارد با دولت آمریکا مذاکره کند و اعضای دولت که به سازمان ملل می‌روند به این رهنمودهای رهبری توجه کنند»
به نوشته روزنامه «آرمان» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سخنان اخیر آیت‌ا… جنتی مبنی بر قصد ترامپ برای دیدار با روحانی را بی‌پایه و اساس دانست. «محمود واعظی» در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آمریکا، اسرائیل و سعودی‌ها مثلثی هستند که برای جنگ روانی با هم هماهنگ شده‌اند تا روی ذهنیت مردم ما اثر بگذارند، گفت: در چنین شرایطی که نامش را جنگ اقتصادی آمریکا و هم پیمانانش با ایران می‌گذاریم، نیاز داریم که در داخل کشور همدلی بین همه دستگاه‌ها و قوا و نهادها بیشتر شود.
همزمان با این موضع گیری ها، «دونالد ترامپ» روز چهارشنبه در آستانه دیدار با امیر کویت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره احتمال دیدار وی با روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که هر چیزی امکان ‌پذیر است. وی اوایل مردادماه در حاشیه نشست خبری با نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید هم گفته بود آماده است که بدون پیش‌ شرط با رهبران ایران برای رسیدن به توافقی سازنده گفت‌وگو کند.
موضوع مذاکره در حالی دوباره مطرح شده که آمریکایی ها اقدامی تازه را برای تقابل در ایران در شورای امنیت تدارک می بینند. به نوشته روزنامه «مردمسالاری»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دیروز اعلام داشت که رئیس‌جمهوری این کشور قرار است ریاست یک نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را بر عهده گیرد. «نیکی هیلی» گفته که این نشست اواخر ماه سپتامبر در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با حضور رهبران جهان برگزار می‌شود. وی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، گفته که هدف از تشکیل این جلسه بررسی نحوه اعمال فشار بیشتر بر ایران به خاطر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است. برخی کارشناسان معتقدند اصرار ترامپ برای ریاست شورای امنیت سازمان ملل و طرح موضوع ایران در این نشست همگی در راستای طرح از پیش تعیین شده وی برای برهم زدن برجام و اجرای طرح «ماشه» است. در طرف مقابل،دیپلمات‌های می‌گویند، ایران می‌تواند درخواست کند در هفته‌ای که نشست مجمع عمومی برگزار می‌شود، در نشست ۲۶ سپتامبر در شورای امنیت سخنرانی کند.
در همین ارتباط، روزنامه «شرق» تیتر نخست خود را «ترامپ و روحانی در شورای امنیت» قرار داد و از احتمال حضور همزمان دو رئیس جمهوری نوشت. روزنامه «آفتاب یزد» تحت عنوان «دعوت آمریکایی از روحانی» آورد: مقرر شده جلسه ای در شورای امنیت سازمان ملل به ریاست آمریکا و ترامپ در خصوص ایران برگزار شود. ایالات متحده درخواست کرده حسن روحانی در این نشست حضور یابد. آیا رئیس جمهور ایران این نشست را می پذیرید؟ کارشناسان می گویند می شود از این جلسه برای دفاع از حقانیت کشور و دفع توطئه ها استفاده کرد.
«دعوت ایران به چالش بازی در زمین شورای امنیت» عنوان امروز روزنامه «ابتکار» در این باره بود. به نوشته این روزنامه هر چند با انتشار سخنان نیکی هیلی رسانه‌های خارجی با بیان اینکه ایران نیز می‌تواند برای حضور در این نشست تقاضای خود را مطرح کند اعلام کردند که ایران تاکنون به این موضوع واکنش نشان نداده اما محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی روز گذشته اعلام کرد: هنوز جلسه‌ای در این باره برگزار نکرده‌ایم که تصمیم بگیریم چه کاری می‌خواهیم انجام بدهیم. این موضوع مساله مهمی است که باید هدف‌گذاری آنها را از طرح آن ارزیابی کرده و پس از بررسی تمامی جوانب تصمیم خود را اتخاذ کنیم.
در بخشی از این گزارش می خوانیم: در همین رابطه گمانه‌زنی‌های مربوط به مساله ملاقات احتمالی میان روحانی و ترامپ در سازمان ملل با توجه به اینکه در یک روز قرار است در صحن عمومی سخنرانی داشته باشند و اینکه احتمال دارد ایران در جلسه چهارم مهرماه شورای امنیت خواستار حضور و ارائه توضیحات باشد از نظر ناظران بیشتر موضوعی با برد رسانه‌ای قلمداد می‌شود تا حصول یک نتیجه دیپلماتیک برای کاستن از بار تنش‌ها. چرا که این ملاقات اگر هم صورت بگیرد هر چند می‌تواند از منظر رسانه‌ای به تلطیف تنش‌ها کمک کند، اما به نظر نمی‌رسد که منجر به مطرح شدن مباحث اساسی میان دو کشور شود.
در همین ارتباط روزنامه «ایران» به توئیت اخیر وزیر امور خارجه پرداخت؛ «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان هیلی در توئیتر خود نوشت: «شورای امنیت تنها یک قطعنامه درباره ایران دارد و ترامپ آن را نقض کرده و با قلدری می‌خواهد دیگران را هم به نقض آن وادار کند. اکنون وی می‌خواهد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت موضوعی را که برای ۷۰ سال به فلسطین اختصاص داشته منحرف کرده و در آن جلسه ایران را برای اوضاع وحشتناکی که او و مشتریانش در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده‌اند متهم کند؛ وقاحت!»

 

 

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.