سیلیکون ولی؛ بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸

«بانک سیلیکون ولی» یکی از بزرگترین بانک‌های آمریکا در حوزه فناوری و استارت آپ درحالی دچار فروپاشی ناگهانی شد که هم میلیاردها دلار سرمایه این شرکت‌ها را در وضعیت بلاتکلیف قرار داد و هم بازارهای جهانی را آشفته کرد.

کد خبر : 462731
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 9:55

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، گروه مالی «بانک سیلیکون ولی» (SVB) یکی از بزرگترین بانک‌های ایالات متحده روز جمعه به وقت محلی به طور ناگهانی سقوط کرد و نظم بازار جهانی را نیز بر هم زد، در این میان وضعیت میلیاردها دلار از دارایی‌ شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در این بانک نامشخص است.

نشریه پولیتیکو که سقوط این بانک را بزرگترین شکست بانکی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا دانسته است، گزارش داد: شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان، سپرده‌ها در این بانک را به یک نهاد جدید منتقل کرده است.

این گزارش ادامه می‌دهد: طی ۲۴ ساعت گذشته بر حجم هشدارهای سیاستگذاران آمریکایی از جمله ژانت یلن وزیر خزانه داری این کشور در مورد جنبه‌های سقوط این بانک افزوده شده است. دلیل اصلی این نگرانی‌ها می‌تواند ناشی از این باشد که حدود نیمی از از استارت‌آپ‌ها و بانک‌های بیوتکنولوژی آمریکا تحت حمایت «بانک سیلیکون ولی» بودند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ این مؤسسه مالی تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۵ میلیارد دلار سرمایه به صورت سپرده در اختیار داشت.

شبکه خبری «ان بی سی نیوز» در گزارشی نوشت: «بانک سیلیکون ولی» یکی از پیشگامان حمایت از حوزه فناوری به دلیل نگرانی‌ها از توانایی پرداخت بدهی‌های ملی توسط ناظران تعطیل شد.

این تصمیم که به دنبال آن روند فروش سهام این بانک در بازار را تشدید کرد، نگرانی‌هایی را در مورد خطر ورشکستگی سایر بانک‌های آمریکا ایجاد کرده است.

این گزارش در شرح چگونگی این شکست اقتصادی نوشته است: عصر روز چهارشنبه، «بانک سلیکیون ولی» پس از متحمل شدن زیان اقتصادی در بحبوحه رکودها در بخش فناوری و به منظور تقویت شرایط مالی خود از از برنامه این بانک برای جمع آوری ۲ میلیارد دلار خبر داد.

تا صبح روز پنجشنبه، بخش زیادی از سهام این بانک به فروش رفته بود. تا جاییکه مدیر عامل این بانک در در همان روز از سرمایه گذاران خود خواست تا آرمششان را حفظ کنند. اما تا پایان روز پنجشنبه ارزش سهام این بانک تا ۶۰ درصد سقوط کرده بود.

صبح جمعه، شبکه «سی‌ ان بی‌ سی» با اعلام این خبر که این بانک در اقدام برای جذب ۲ میلیارد سرمایه جدید ناموفق بوده، اعلام کرد به نظر می‌رسد با توجه به روند فزاینده فروش سهام‌ها این بانک به دنبال یک خریدار است.

به گفته سخنگوی پلیس نیویورک، این بانک حتی صبح روز جمعه به دلیل تجمع مشتریان برای پس گرفتن پول‌های خود با پلیس تماس گرفته است.

ظهر روز جمعه،‌ ناظران بانکی فدرال و ایالتی در کالیفرنیا اعلام کردند که کنترل سپرده‌های این بانک را بر عهده گرفته و آن‌ را در وضعیت «وصول» [وضعیتی که در آن شرکت در معرض ورشکستگی در اختیار یک گیرنده برای محافظت و جلوگیری از ورشکستی قرار می‌گیرد] قرار می‌دهند.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.