سیستم‌ چهارچرخ متحرک چیست؟

سیستم چهارچرخ متحرک، سامانه‌ای است که در سال ۱۹۴۲ طراحی شد و هدف از آن انتقال نیروی موتور به چهار چرخ اتومبیل بود.

کد خبر : 39413
تاریخ انتشار : جمعه 14 اردیبهشت 1397 - 23:00

به گزارش پایگاه خبری “ججین،  سیستم چهارچرخ متحرک، سامانه‌ای است که در سال ۱۹۴۲ طراحی شد و هدف از آن انتقال نیروی موتور به چهار چرخ اتومبیل بود. سیستم‌های چهارچرخ متحرک در ۲ دسته کلی ۴WD و AWD قرار می‌گیرند که هر کدام از این دسته‌ها نیز به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شوند.

سیستم چهار چرخ ۴WD

سیستم چهار چرخ ۴WD، اولین سیستمی بود که توسط مهندسان آمریکایی برای خودرو‌های جنگی و نفر بر ارتش ایالت متحده آمریکا طراحی شد. در ابتدا سیستم ۴WD، یک سیستم کاملا فیزیکی بود که نیروی تولید شده بوسیله میل لنگ‌هایی به ۴ چرخ اتومبیل انتقال پیدا می‌کرد.

اولین سیستم‌های ۴WD، به نام (( Part Time 4WD )) شناخته می‌شوند، در این مکانیزم مهندسان با قرار دادن هدایت‌گر اضافی دنده، به راننده این اجازه را می‌دهند که بین سیستم ۲WD ، ۴WDLO و ۴WDHi یکی را به عنوان مکانیزم اصلی برای تقسیم نیرو موتور انتخاب کند.

در ۴WDLO نیروی تولید شده از موتور تفاوتی نمی‌کند و به طور مساوی بین چهار چرخ تقسیم می‌شود. در مکانیزم ۴WDHi سوخت بیشتری به موتور تزریق می‌شود که همین امر باعث افزایش توان و قدرت موتور می‌باشد و در نتیجه نیروی بیشتری به چرخ‌های اتومبیل انتقال پیدا می‌کرد.

به طور کلی مکانیزم ۴WDLO برای زمانی است که اتومبیل برای حرکت به نیروی مضاعف نیازی ندارد و می‌تواند به راحتی به حرکت خود ادامه دهد؛ معمولا مکانیزم ۴WDLO برای زمانی است که خودرو در سراشیبی قرار دارد و نیروی جاذبه موافق با جهت حرکت خودرو است؛ اما مکانیزم ۴WDHi برای زمانی است که خودرو در مسیر‌های سربالایی قرار دارد و باید از طریق انتقال نیروی بیشتر به چرخ‌ها به نیروی جاذبه غلبه کند.

در نظر بگیرید این نمونه از سیستم‌های ۴WD، باعث بالا رفتن وزن خودرو می‌شود و همچنین حرکت اتومبیل را در جاده‌های صاف و هم‌سطح دشوار می‌کرد، به همین دلیل مهندسان همراه با این سیستم، قابلیت انتخاب مکانیزم ۲WD را نیز برای خودرو در نظر می‌گرفتند تا رانندگان این اتومبیل‌ها در جاده‌های هم‌سطح به مشکل بر نخورند.

نوع دیگر سیستم‌های چهار چرخ متحرک ۴WD، (( Full Time 4WD )) می‌باشد؛ در این مکانیزم دیگر خبری از ۲WD نیست و خودرو در جاده‌های صاف و هم‌سطح دچار مشکل نخواهد شد؛ این مکانیزم وزن کمتری نسبت به (( Part Time 4WD )) که باعث می‌شود خودرو سوخت کمتری مصرف کند.

سیستم چهارچرخ متحرک AWD

مکانیزم سیستم AWD مشابه ۴WD دائمی است، با این تفاوت که فاقد تنظیم گشتاور و یا در واقع الگوی ضریب دنده است؛ به زبان ساده‌تر در سیستم AWD نیازی نیست فرد سیستم را بین ۴WDLO و ۴WDHi تغییر دهد و خود مکانیزم بر اساس فشاری که بر روی چرخ‌ها وارد می‌شود، حداکثر گشتاور و قدرت موتور را تغییر می‌دهد.

مکانیزم سیستم AWD به دو دسته متقارن و نام متقارن ( اتوماتیک ) تقسیم می‌شود؛ در حالت متقارن نیروی منتقل شده به چرخ‌ها کاملا یکسان است و به هر چهار چرخ به یک مقدار نیرو وارد می‌شود، اما در سیستم‌های AWD اتوماتیک، مکانیزم کلی به این شکل است که هر چه فشار بر روی یک چرخ بیشتر باشد، نیروی منتقل شده به آن چرخ نیز بیشتر است؛ به زبان ساده‌تر، در سیستم AWD اتوماتیک چرخ‌ها به همان مقدار که نیاز دارند از موتور نیرو دریافت می‌کنند که همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت در اتومبیل می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.