سلامت، اصلی مهم در دولت دوازدهم خواهد بود

رئیس جمهور : سلامت، اصلی مهم در دولت یازدهم بوده است و در دولت دوازدهم نیز این​گونه خواهد بود.

کد خبر : 20629
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1396 - 9:43

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آقای روحانی در جشنواره عمران سلامت با اشاره به مشکلات دولت یازدهم در آغاز کار این دولت افزود: در آن مقطع شرایط اقتصادی سخت و پیچیده بود و با رکود تورمی، مساله تحریم، مشکلات محیط زیست و نارسایی ها در بخش سلامت مواجه بودیم.

رئیس جمهور گفت: در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ که آغاز مسئولیت دولت یازدهم بود تقریبا موفق شدیم برای مسایل مهم و اساسی کشور تصمیم گیری کنیم. برخی از این تصمیمات به موقع و در چارچوب زمان پیش بینی شده و برخی با تاخیر اجرا شد اما موردی نبود که ما نتوانیم از پیچ و خم ها و مشکلات عبور کنیم.
آقای روحانی افزود: نخستین مشکلی که لازم بود حل و فصل شود مساله تحریم بود گرچه بعضی در مقام شعار ممکن است حرف هایی بزنند اما حتی برای تامین تجهیزات پزشکی، داروها و مواداولیه داروسازی با فشار تحریم خارجی مواجه بودیم که بی رحمانه بر ملت ایران وضع شده بود.

رئیس جمهور فشار تحریم ها را به رغم ادعای غرب، فشار بر ملت ایران دانست و گفت: وقتی نفت ما تحریم می شود و درآمد کشور کاهش می یابد بر همه خدمات دولتی تاثیر می گذارد زیرا منبع خدمات دولت عمدتا از دو منبع فروش نفت و مالیات است و زمانی که درآمد و رشد اقتصادی نیست گرفتن مالیات نیز بسیار سخت و گاهی ناممکن می شود.
آقای روحانی افزود: تصمیم ما بر این شد که در مدت یکسال با مذاکره، تحریم ها را حل و فصل کنیم؛ خیلی حرف ها زده می شود اما من به این راه کاملا اطمینان داشتم و می دانستم که در این مسیر می توانیم موفق شویم البته ما به طور موقت و در چند ماه و کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت دست یافتیم.
رئیس جمهور گفت: برای توافق کامل هم پیش بینی زمان یکساله را کرده بودیم که این ممکن بود گرچه پیچ و خم هایی ایجاد شد و آن را طولانی تر کرد که اینجا جای بازکردن این مسایل نیست.

باید خودمان را برای همه سختی ها آماده کنیم
رئیس جمهور گفت: ملت ایران با قدرت، وحدت و پشتیبانی از دیپلمات ها نشان داد که در برابر نقشه قدرت های بزرگ جهانی، قدرت پیروزی دارد و این قدرت را به نمایش گذاشت.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جشنواره عمران سلامت افزود: البته هر وقت بخواهیم در امر مهمی پیروز شویم نیاز به حضور و موافقت مردم ،  هدایت و حمایت رهبری و  فداکاری کارگزاران داریم.
وی گفت: اگر بنا بود با چهار تا فحش و شعار ، وزیر خارجه ما از میدان خارج شود، برجامی تحقق پیدا نمی کرد.
رئیس جمهور افزود: بعضی ها در سایت ها و روزنامه های خود و در مراسم ۲۲ بهمن در خیابان های تهران به وزیر خارجه ما توهین کردند، آدم که نباید به خاطر شعار عده ای از میدان خدمت خارج شود.
آقای روحانی گفت: امام بزرگوار در حادثه ای قبل از انقلاب به نقل از یکی از یارانش فرموده بود که آدمی که می خواهد در جامعه خدمت بزرگ انجام دهد باید خود را برای فحش خوردن آماده کند.
وی افزود: اگر کسی مهم نباشد و کارش مهم نباشد برای چه به او فحش بدهند، فحش دادن و اهانت کردن یک عده محدود و معدود به خاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر برای کشور است.

رئیس جمهور گفت: شما فکر می کنید اگر کسی بخواهد دراین کشور تحول ایجاد کند آمریکایی ها، اسرائیلی ها و برخی از کشورهای معاند منطقه او را آرام می گذارند و او را آزار نمی دهند؟

آقای روحانی با بیان اینکه ما باید خودمان را برای همه سختی ها آماده کنیم افزود: برای ما هدف، کشور، ملت ایران، منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی گفت: ما در منطقه و خارج از منطقه دشمن داریم و باید با هم حرکت کنیم و باید دست به دست هم بدهیم و نباید از عده قلیلی که بلندگو های بزرگ را متاسفانه  به ناحق در اختیار دارند  بترسیم.
رئیس جمهور افزود: ما یک ملت بزرگ و ایثار گر هستیم و نه تنها در برابر مشکلات روی پای خود ایستادیم بلکه به ملت های منطقه نیز کمک کردیم.
آقای روحانی گفت:در سخت ترین شرایط ما به ملت عراق کمک کردیم و در سخت ترین شرایط اقتصادی دولت به عراق کمک کردیم.
وی افزود: وقتی ما می گوییم کمک به ملت عراق برخی ها فکر می کنند فقط فداکاری جانی است  این درست است که عده ای با جان فداکاری می کنند و باید قدردانی کنیم اما حقوق و سلاح اینها را چه کسی تامین می کند؟ تمام سلاحی که دولت عراق برای مبارزه با داعش نیاز داشت در شرایط تحریم پول آن را چه کسی تامین کرد؟ نیازهایی که مردم سوریه داشتند پول آن را چه کسی تامین کرد؟
رئیس جمهور تصریح کرد: موشکی از خاک ما پرتاب شد و مراکزی از مراکز تروریست ها را هدف قرار داد و این درست است آنهایی که این موشک را پرتاب کردند تلاش و فداکاری کردند اما موشک را چه کسی درست کرده ، سازنده موشک دولت است، وزارت دفاع است که این موشک را می سازد.
وی گفت: پولش را چه کسی تامین کرد؟ بخش اقتصادی کشور است که آن را تامین می کند، کار عظیم و بزرگی در دولت یازدهم انجام گرفت.
رئیس جمهور افزود: یک بار وزیر دفاع ما اعلام کرد سلاح های راهبردی که در دولت یازدهم ساخته شده ۸۰ درصد کل سلاح هایی است که در دولت های قبل ساخته شده است، کار عظیم و بزرگی است، حالا ما در برخی از بخش ها نیاز نمی بینیم که برای مردم توضیح دهیم.
آقای روحانی در ادامه گفت: یکی از قدم هایی که از ماه های اولیه در دولت یازدهم ما تصمیم گرفتیم برداریم مسائل مهم بهداشتی و زیست محیطی بود چون این بحث درمان که می گوییم نخست بحث بهداشت است، نباید بگذاریم مردم مریض شوند اما اگر کسی بیمار شد باید به سراغ درمان برویم.

وی افزود: نخستین برنامه ریزی این است که بیمار را کاهش بدهیم و بیماران کاهش پیدا کنند و این نخستین قدم ما است و خیلی مهم است و به جسم و روح مردم مربوط است و تنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست که این بار سنگین را بر دوش دارد.
رئیس جمهور گفت: بسیاری از ارگان ها و دستگاه ها مسئول هستند یک بخش موسسه استاندارد مسئول است ، یک بخش وزارت صنعت، یک بخش وزارت کشاورزی مسئول هستند، همه مسئول هستند.
آقای روحانی افزود: در بخش بهداشت باید تلاش کنیم مردم ما سالم بمانند چون اصل بر سلامت است اصل بر مریضی که نیست، اصل بر این است که انسانی که سالم متولد شده سالم ادامه حیات بدهد اما اینکه چرا مریض می شود یک حادثه عارض می شود یا ضعف جسمی است یا ضعف روحی است و یا یک بیماری واگیر و خطرناکی آمده یا یک مسئله ارثی است عوامل و علل مختلفی به هر حال دست به دست هم می دهند که فرد مریض می شود.
طرح تحول سلامت را با همه مشکلات ادامه دادیم
رئیس جمهور با اشاره به طرح های اجراشده برای احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر دولت یازدهم برای دریاچه ارومیه به عنوان اولین کار، قدمی بر نمی داشت و مثل سالهای گذشته دریاچه رها می شد الان دریاچه ارومیه از بیش از یک سال پیش کاملا خشک شده بود.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جشنواره عمران سلامت با بیان اینکه دولت دو هزار میلیارد تومان برای احیای این دریاچه هزینه کرده است افزود: در این خصوص اقداماتی از جمله لایروبی مسیل ها ، رهاسازی آب سدها و کاهش کشاورزی  انجام شد و اگر دولت مثل دولت قبل بی تفاوت بود دریاچه خشک شده بود و بعدها هر طوفانی به طوفان نمک تبدیل می شد.
رئیس جمهور گفت: بحث آذربایجان شرقی و غربی ، قزوین، زنجان و استان های غربی نبود بلکه زندگی ۱۴ میلیون نفر از مردم غرب کشور تحت تاثیر طوفان نمک قرار می گرفت ، تمام محصولات کشاورزی غرب از بین می رفت، مردم مهاجرت می کردند و ما چطور می خواستیم این جمعیت را اداره ، درمان  و مواد غذایی آنها را تامین کنیم.

آقای روحانی با بیان اینکه برخی می گویند چرا به سایر دریاچه ها توجه ندارید گفت: همه این دریاچه ها باید احیا شوند و برای هامون نیز باید تلاش کرد و کارهایی شده است  ولی مساله دریاچه ارومیه یک فاجعه ملی می شد و این بود که دولت در این خصوص تصمیم گرفت.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به طرح تحول سلامت و اجرایی شدن آن از سال ۹۳ گفت: طرح در شرایط سختی و تحریم آغاز شد و سال ۹۳ تا آمدیم نفسی بکشیم با کاهش بی سابقه قیمت نفت مواجه شدیم و هنوز هم تحت تاثیر هستیم و به طوری که قیمت نفت از ۱۲۰ دلار امروز به یک سوم رسیده است و کشورهای نفت خیز دیگر مثل عربستان هم دچار مشکل هستند.
آقای روحانی اضافه کرد: با این حال دولت توانست به رغم همه این مشکلات طرح را اجرا کند و حتی از صندوق نیز استفاده نکرد و دولت یازدهم به رغم همه مشکلات ۴۰ میلیارد دلار پول هم به صندوق ریخت و این از عجایب تاریخ است.
رئیس جمهور گفت: صندوق برای روزهای سختی بود ولی در روزهای سختی هم پول به صندوق  ریختیم و در شرایط تحریم بیش از همه دولت های قبلی به صندوق پول ریخته شد و در عین حال توانستیم تورم را مهار کنیم و رشد اقتصادی داشته باشیم.
آقای روحانی افزود: رشد اقتصادی سال ۹۵ رشد فوق العاده ای بود و طبق آمارهای مرکز آمار هشت و سه دهم درصد و بانک مرکزی ۱۲ و نیم درصد بوده است و با این حال طرح تحول را با همه مشکلات و سختی ها ادامه دادیم ولی هنوز مشکلاتی نیز در این مسیر داریم.
سرمایه بزرگ کشور؛ نیروی مجرب، فداکار و مخلص‏
رئیس جمهور گفت: بحث طرح تحول سلامت، بحث پول و اراده دولت نیست اینها قدم های اولیه کار است.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: بخش بزرگی از بودجه عمرانی ما به رفاه، بازنشستگی ها و همینطور بخش های مختلفی که مستلزم کمک به   افراد محروم است مربوط می شود.

وی گفت: دومین بخشی که پرهزینه است بخش های آموزشی، بهداشتی و دفاع است و همه این صحبت هایی که می شود مبنی بر اینکه بودجه های جاری کم یا زیاد شده طرح تحول یکی از این بخش هاست و در آموزش و پرورش، آموزش به طور کلی یک بخش است و همچنین بخش دفاع یک بخش است در عین حال نگذاشتیم این طرح متوقف شود.

رئیس جمهور افزود: بحث طرح تحول سلامت، بحث پول و اراده دولت نیست اینها قدم های اولیه کار است زیرا اساس کار طرح تحول سلامت به اعتقاد من به پزشکان، پرستاران، مسئولان بیمارستان ها و روسای دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی و به تلاش نیروی انسانی ما بر می گردد و باید بدانیم آنجایی موفق می شویم که نیروی انسانی پای کار باشد، اینها با پول درست نمی شود گرچه پول یکی از لوازم مورد نیاز است.

آقای روحانی گفت: آقای وزیر اگر تلاش مضاعف نمی کرد، وی جزو پرکارترین وزرای ما در دولت یازدهم و جزو پرسفرترین وزرای ما بود، می دیدیم که وی در طول هفته شنبه شرق کشور است و یکشنبه غرب کشور و مدام در حال حرکت و تحرک برای دنبال کردن و سرزدن به طرح هاست زیرا حضور افراد بالای سر کار بسیار موثر است.

رئیس جمهور افزود: گاهی اوقات وقتی به برخی از استان ها می رویم گزارش می دهندکه مثلا فلان کار به خاطر اینکه شما آمده اید انجام شده است و یا فلان کار ناقص بوده و به خاطر حضور شما تکمیل شده است، حالا یکی از آثار سفر هم به هر حال همین است یعنی اگر سفری هم رفته می شود به خاطر این است اگر کار ناقصی است زودتر کامل شود و یا اگر مشکلی باشد زودتر در جریان قرار بگیریم و آن را حل کنیم.

وی اضافه کرد: در بخش بهداشت و درمان همراهی همه کادر پزشکی و درمانی در سراسر کشور بسیار مهم بود تلاش و ایثار پزشکان ما همه جا به ویژه در نقاط محروم اگر این حرکت ها انجام نمی شد این طرح ناموفق بود و به ثمر نمی رسید.

رئیس جمهور گفت: اینکه از لحاظ زیرساختی توانسته ایم تحولی بزرگ و از لحاظ تجهیزات تحول بسیار خوبی در بخش پزشکی  ایجاد کنیم البته ما نیروی مجرب، فداکار و مخلص داشتیم، داریم و خواهیم داشت و این سرمایه بزرگ کشور است؛ امروز بحمدالله نیازی نمی بینیم که بیماران بسیار سخت ما حتی نیازمند خروج از کشور برای درمان باشند، بلکه اینجا الان مرجع و ملجأ برای بسیاری از ایرانیان خارج از کشور شده که برای عمل جراحی به ایران می آیند و این باعث افتخار ماست.

آقای روحانی به تفاوت های زمان ابوعلی سینا و پزشکی نوین امروز اشاره کرد و افزود: وسایل تشخیص بیماری اکنون بسیار پیشرفت کرده است و همچنین پزشکان ما عادت به این وسایل دقیق تشخیص دارند؛ پس ما به تجهیزات و بیمارستان امروز نیاز داریم و الحمدلله در این بخش هم حرکت بسیار خوبی انجام شده است.

وی گفت: این رقم ۲۱ هزار تخت از ابتدا آقای دکتر هاشمی می گفت که می توان در این دولت این تعداد تخت را تجهیز و آماده کرد و البته برخی ها هم به این موضوع شک داشتند که یک چهارم تخت بیمارستانی تاریخ کشور را بتوانیم در یک دوره ۴ ساله انجام دهیم که کاری بسیار سخت و سنگین بود.

راه تحول سلامت را ادامه خواهیم داد
رئیس جمهور گفت: این مسیری که در آن سلامت به عنوان یک اصل مهم برای دولت های یازدهم و دوازدهم است، به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

آقای روحانی در مراسم عمران سلامت افزود: یک چهارم تخت های بیمارستان های کشور در یک دوره چهار ساله به انجام رسید و بر اساس گفته وزیر بهداشت تا پایان دولت یازدهم شاهد بهره برداری از ۲۵ هزار تخت بیمارستانی خواهیم بود.

وی گفت: کار بسیار مهمی است که با همکاری وزارت راه و شهرسازی در این زمینه تلاش کردند، همچنین خیران عزیز، مردم، علما و استاندارها و تمام کسانی که در جمع خیران حضور داشتند تلاش کردند تا بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و امروز به این آمار و ارقام بسیار خوب دست یابیم.

رئیس جمهور افزود: جای تقدیر دارد از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند تشکر کنیم.

آقای روحانی گفت: ما مسیر تحول سلامت را ادامه خواهیم داد و این مسیر یک اصل مهم برای دولت های یازدهم و دوازدهم است.

وی افزود: از همه کسانی که به دولت یازدهم برای این امر مهم کمک کردند می خواهم با آمادگی، اخلاص و انرژی بیشتر خودشان را آماده کنند برای خدمت در دولت دوازدهم، زیرا خدمت پزشکی و سلامت، خدمت بسیار ارزشمندی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تا انسان مریض نشود و به بیمارستان نرود، رنج بیماری و بستری بودن در بیمارستان را  حس نمی کند گفت: به خصوص کسانی که درمانشان طولانی است و مدتی زیادی در بیمارستان هستند دلشان می خواهد حتی یک ساعت زودتر خوب شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم دردی را که بیمار دارد کاهش دهیم این یک ثواب بسیار بزرگی است و این همان تعبیری است امیرالمومنین (ع) برای پیغمبر اسلام (ص) به کار برد و در آن پیغمبر اسلام (ص) را طبیبی معرفی کرد که خود به سراغ بیمار می رود، پس معلوم است طبابت شغل بسیار بزرگ و مقدسی است.

آقای روحانی گفت: البته باید بگویم منابع کشور و دولت محدود است و ما در مدیریت بخش درمان باید ببینیم کوتاه ترین راه، ارزان ترین راه برای اینکه کسی بیمار نشود و اگر بیمار شد بیماری اش درمان شود، با کمترین ارجاع به بخش های تشخیص در حد ضرورت، با کمترین مصرف دارو در حد ضرورت، با کمترین بستری شدن در بیمارستان در حد ضرورت، باید ببینیم چطور می توانیم همین خدمات را با مخارج کمتر انجام دهیم.

رئیس جمهور افزود: این کار شدنی است یا خیر؟ من قادر به قضاوت نیستم و بخش متخصص این کار باید بنشیند و برای آن راه حل پیدا کند زیرا امکانات دولت و منابع دولت محدود است و در همه دنیا هم امکانات محدود است لذا تلاش می کنند این مخارج را محدود کنند.

وی گفت: اینکه چطور این مهم امکان پذیر می شود و چطور می توانیم بار بیمه گر و بیمارستان را کاهش دهیم، اینها نیاز به کار کارشناسی دارد که در این زمینه کار های کارشناسی زیادی در سال های گذشته انجام شده است.

آقای روحانی افزود: باید از کمک خیران و انجمن ها برای طرح تحول سلامت بیشتر استفاده و بهره برداری کنیم، زیرا اینها نقش بسیار ارزشمندی در سلامت بر عهده دارند بخشی از سلامت به فرهنگ و به سبک زندگی مردم بستگی دارد وکارهای زیادی باید در کنار هم انجام گیرد تا بتوانیم جامعه ای سالم و پرنشاط داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: اگر بعضی ها بگذارند که مردم ما نشاط داشته باشند بسیار خوب است البته یک کار فرهنگی هم برای این دوستان باید انجام دهیم که نشاط چیز بد و حرامی نیست.

وی افزود: نشاط مردم، فعال بودن مردم، امیدوار بودن مردم به آینده خودشان و کشورشان خوب است، بعضی ها هر روز صبح که از خواب بیدار می شوند جزو وظایف خود می دانند که بذر یأس در جامعه بپاشند، نمی دانم آنها این بذر یأس را از کجا پیدا کرده اند، هر روز در روزنامه هایشان، رسانه هایشان در سایت هایشان بذر یأس در جامعه می پاشند؛ چرا در کنار هم نباشیم؟ چرا وحدت نداشته باشیم؟ چرا مردم ما نشاط نداشته باشند؟ چرا لبخند روی  صورت مردم، ما را خوشحال نکند؟

آقای روحانی گفت: اینکه یک احتمالی برای یکی دو سال بعد وجود دارد همیشگی است و همیشه احتمال بروز مشکلات وجود دارد ما که غیبگو نیستیم، ما که آینده را نمی دانیم، ما باید تلاش خود را بکنیم و به آینده امیدوار باشیم و راه خود را ادامه دهیم، نباید مردم را مأیوس کرد، امید، نشاط و سلامت جسم مردم می تواند جامعه سالم تری برای ما بسازد که از طریق آن بتوانیم به اهداف بلندمدت خود دست پیدا کنیم.

وی افزود: امروز شرایط کشور از دیروز بهتر است، هر چه می خواهند بگویند گوش مردم ما بدهکار بعضی از سخنان و حرف های غیر دقیق نباشد، کشور ما امروز از دیروز بهتر است وفردا از امروز بهتر خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: طرح تحول سلامت زنده است، راه خود را ادامه می دهد و دولت دوازدهم با همه تلاش با کمک همه شما ان شاءالله این راه را ادامه خواهد داد و ما شاهد جامعه ای پرنشاط تر و سالم تر خواهیم بود.

در این جشنواره گزارش هایی در زمینه  طرح تحول نظام سلامت با محوریت ارتقاء سطح کمی و کیفی در امور عمرانی حوزه سلامت ارائه می شود و قرار است از مسئولان دولتی و تلاشگران این عرصه، ارگان ها، سازمان ها و نهادهای خیریه  فعال در  طرح تحول نظام سلامت تقدیر شود.
همچنین در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از دستاوردهای دانشگاه‌های علوم پزشکی و طرح های عمرانی تاثیرگذار بر خدمات رسانی به آحاد مردم در بخش سلامت به نمایش گذاشته ‌شده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.