سفر دومین گروه از انسان‌ها به ماه در سال ۲۰۲۷

ناسا در حال برنامه‌ریزی دومین فرود بشر بر روی ماه طی ماموریت آرتمیس ۴ است.

کد خبر : 143188
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 - 13:38

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از اسپیس، این آژانس فضایی پیش از این اعلام کرده بود که ساخت ایستگاه فضایی عظیم دروازه ماه(Lunar Gateway) نسبت به دومین فرود بشر بر ماه پس از ماموریت آرتمیس ۳ در اولویت قرار دارد.

مقامات آژانس فضایی ناسا در گزارشی تایید کردند که دومین فرود بشر روی ماه در ۵۰ سال گذشته طی ماموریت آرتمیس ۴ انجام خواهد شد.

اما اکنون به دنبال تغییراتی در قرارداد فرود ماه استارشیپ اسپیس‌ایکس، یک جابه‌جایی در برنامه‌ها رخ داده که در نتیجه‌ی آن چهارمین ماموریت برنامه آرتمیس زودتر انجام می‌شود و دومین گروه از انسان‌ها را در سال ۲۰۲۷ به ماه می‌برد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین فرود روی ماه از سال ۱۹۷۲ تاکنون توسط ماموریت آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ رخ خواهد داد و به دنبال آن ماموریت آرتمیس ۴ انجام خواهد شد.

با این وجود، تمامی این تاریخ‌ها آزمایشی هستند و به آماده بودن سیستم‌هایی مانند فرودگر ماه و لباس‌های فضایی و تکمیل موفقیت‌آمیز سایر ماموریت‌ها بستگی دارند. از چالش‌های قابل توجه این ماموریت می‌توان به تعویق مکرر پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ اشاره کرد که اکنون قرار است در روز ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان) بدون سرنشین به مدار ماه پرواز کند و یک موشک استارشیپ نیز در انتظار دریافت تاییدیه برای انجام اولین ماموریت مداری خود است.

مارک کراسیچ(Mark Kirasich)، معاون مدیر توسعه کمپین آرتمیس در ناسا، می‌گوید که ماموریت آرتمیس ۴ به جای ادامه ساخت یک ایستگاه قمری پشتیبان انجام خواهد شد.

پیش از این، ناسا ایده فرود آرتمیس ۴ بر روی ماه را رد کرده و استدلال کرده بود که رساندن یک ماژول قابل سکونت به ایستگاه فضایی دروازه ماه، اولویت بیشتری نسبت به فرود بشر روی سطح ماه دارد. کراسیچ در سخنرانی خود اضافه کرد که علت تغییر در این برنامه‌ و ارسال زودهنگام گروه دوم انسان‌ها به ماه، تغییر گزینه‌ای در قرارداد استارشیپ است.

اسپیس‌ایکس تحت قراردادی موسوم به سیستم فرود بشر(HLS) که در ماه آوریل ۲۰۲۱ به آن اعطا شده است، با ناسا همکاری می‌کند.

ناسا برای انطباق با درخواست کنگره در حال کار بر روی اضافه کردن یک شرکت دیگر به قرارداد سیستم فرود بشر است، زیرا پیش از این انتقاداتی مبنی بر اینکه این قرارداد به جای دو شرکت، تنها به یک شرکت واگذار شده است، مطرح شده بود. کراسیچ می‌گوید: فرودگر جدید، تا زمان پرتاب ماموریت آرتمیس ۵ آماده نخواهد بود.

تمام جدول‌های زمانی ایستگاه فضایی دروازه‌ ماه نیز مشابه برنامه آرتمیس نامشخص هستند، اما ماژول قابل سکونت آن به نام “I-Hab” در مسیر ساخت با همکاری مقامات اروپایی و ژاپنی قرار دارد. با این حال، موشک عظیم سامانه پرتاب فضایی ناسا در پرتاب این ماژول عظیم به فضا با مشکلاتی مواجه خواهد بود و یک مرحله فوقانی جدید، به نام مرحله بالایی اکتشاف(Exploration Upper Stage)، برای حمل این ماژول عظیم نیاز خواهد داشت.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.