سفرهای استانی دولت کار پسندیده‌ای که بی‌نتیجه می‌ماند

سفرهای استانی دولت با هدایت صحیح منابع مالی و استفاده از سرمایه‌های انسانی موجود در شهرستان‌ها، می‌تواند شاه کلیدی برای گشایش اقتصادی و بومی سازی تولیدو اشتغال باشد.

کد خبر : 52177
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1396 - 8:05

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین  ،  سفرهای استانی روسای کشور در نگاه مردم امری پسندیده است؛ چرا که شرایط دیدار با حاکمان سرزمینشان را برایشان مهیا می‌کند. این جنس سفرها علاوه براینکه مسئولان را از نزدیک در جریان معیشت مردم قرار می‌دهد، نوعی تقویت روانی و نشاط اجتمانی برای اقشار مختلفی که دور از پایتخت زندگی می‌کنند، خواهد بود.

سنت پسندیده سفر استانی علاوه بر این، اشل واقعی‌تری از مشکلات خارج از پایتخت را به برنامه‌ریزان و برنامه سازان می‌دهد و ترسیم چشم‌اندازهای کشور را برای آنان اصولی‌تر می‌کند.

خروج رئیس جمهور از مقر حکومتش به منظور سرکشی از ولایات دیگر یا همان سفر استانی مشهور؛ اما همواره با عطر و گل و گلاب و فریادهای خوش‌آمدی! همراه نیست؛ چرا که نبود پشتوانه‌ برای تحقق وعده‌هایی که در جریان این سفرها به مردم داده می‌شود، خود به معضلی برای دولت تبدیل خواهد شد.

پایگاه خبر ججین

فاصله گرفتن مدیران از مردم دغدغه‌ امروز کشور

محمدرضارضایی‌کوچی در همین زمینه با مطلوب دانستن اینگونه سفرهای هیأت دولت به آنا می‌گوید: معتقدم حداقل نتایج این سفرها این است که وقتی رئیس‌جمهور میان مردم می‌رود آنان احساس می‌کنند فاصله زیادی با رئیس دولتشان ندارند. وی اضافه می‌کند: وقتی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور وارد استانی می‌شود، مدیران آن استان به طور ویژه فعال می‌شوند که این نکته بسیار حائز اهمیت است. البته سفرهای استانی و مصوبات آن قطعا توقعات و امیدی را برای مردم بوجود می‌آورد و تحقق نیافتن این وعده‌ها با حاشیه‌‌هایی همراه خواهد شد که گاه مردم را نسبت به دولت و هیأت حاکمه دلسرد می‌کند.

وی معتقد است که گاهی رفع نیازها منوط به پول بردن به یک استان نیست، باید دانست که پول تحت اختیار رئیس جمهور محدود است و نباید توقع داشت که به محض ورود به یک استان آن را توزیع کند، بلکه رئیس جمهور باید بر پول‌های توزیع شده و پروژه‌ها نظارت کرده و درستی تصمیمات مدیران استانی و رفتارشان با مردم را بسنجد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی فاصله گرفتن مدیران از مردم را دغدغه‌ امروز کشور عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: رئیس جمهور باید در سفرهای استانی خود بر روان بودن کارها و ارتباط مدیرانش با مردم تاکید کند که این امر امتیازات مثبتی چون اعتماد مردم به مدیران اجرایی کشور را در پی داشته خواهد داشت.

پایگاه خبر ججین

رهبر حکیم انقلاب در بیاناتی در دیدار رئیس و اعضای دولت یازدهم اهمیت این نکته را گوشزد کرده و فرمودند: «کار کارشناسی، مطالعه‌ درست، ملاحظه‌ جوانب و آثار و تبعاتِ یک اقدام و حتّی گاهی تبعات یک اظهارنظر، تأثیرات سوئی می‌گذارد که این تأثیرات را اگر انسان بخواهد برطرف کند، مبالغی بایستی کار کند؛ همان قضیّه‌ سنگِ توی چاه است؛ و بایستی سنجیده اظهارنظر کرد.»

رئیس جمهور وعده‌هایی بدهد که از پس عمل به آن بر آید

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر هم با انتقاد از وعده‌هایی که عملیاتی نمی‌شوند به آنا می‌گوید: توقع داریم آقای رئیس‌جمهور وعده‌هایی را به مردم بدهد که از پس عمل به آن برمی‌آید، زیرا اعلام وعده‌هایی که در توان و عهده‌اش نیست چندان جالب نیست.

وی می‌افزاید: بیشتر مصوبات سفرهای استانی روی کاغذ است و فقط ۲۰ درصد آن عملیاتی می‌شود که این سبب نارضایتی نمایندگان مجلس و مردم شده است. وزیر راه سه بار به منطقه‌ پیرانشهر آمده و برای جاده‌ها مصوباتی داشته؛ اما ریالی تخصیص پیدا نکرده است. لااقل از ۳۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده بگویند ۱۰ میلیارد آن را می‌دهند، در صورتی که چنین نمی‌کنند و این امر نارضایتی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

قول دولت دوازدهم برای پیگیری طرح‌های نیمه کاره

نمایندگان در حالی چنین سخنانی را بیان می‌کنند که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در ابتدای کار دولت دوازدهم به مردم قول داده بود که پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه کاره از اولویت‌های دولت باشد. اما به طور حتم با وجود رکود اقتصادی‌ که در دنیا و به تبع آن در کشور ما حاکم شده است، دولت به راحتی و در زمان کوتاه نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند و این مطلب نباید تلاش دولت‌ها برای ساماندهی اقتصاد کشور را کتمان کند.

پایگاه خبر ججین

تأکید رهبری بر انعکاس نقاط مثبت کارهای دولت

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت که شهریور ماه سال ۹۵ انجام شد، با بیان اینکه «خوب است که نقاط مثبت در کارهای دولت منعکس شود»، فرمودند: «اعتماد و امید مردم سرمایه دولت‌هاست و باید این کارها [انعکاس گزارشها] در رسانه‌ ملّی صورت پذیرد و دیگران هم بگویند تا مردم بشنوند.»

ایشان می‌افزایند: «اینکه کارهای مثبتی وجود دارد، معنایش این نیست که کمبود نیست، مشکلات نیست. این تنوع، این گسترش، این انتظارات به‌جا و گاهی هم -بعضاً ممکن است- نابه‌جا در سرتاسر کشور، خرابی‌ها و چیزهایی که در طول زمان در کشور متراکم شده، اینها طبعاً کار را مشکل می‌کند.»

رهبر معظم انقلاب تصریح می‌فرمایند: «کارهایی که انجام گرفته را برای مردم و نخبگان توضیح بدهید؛ بدون اغراق و مبالغه؛ این لحن صادقانه و لحن حاکی از واقع‌نگری و واقع‌گرایی، مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

سفرهای استانی به مناطق محروم برای دولت نتایج بهتری خواهد داشت

با توجه به این منویات رهبر معظم انقلاب با اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم به گفت‌وگو نشستیم؛ این نماینده مجلس معتقد است با اینکه در این پنج سال رئیس جمهور و وزیر بهداشت فقط یکبار به اصفهان سفر کرده‌اند؛ اما این حضور نتایج و ثمرات خوبی در پی داشته است.

او رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان، گازکشی و رسیدگی به حوزه کشاورزی منطقه را ناشی از حضور رئیس دولت در حوزه انتخابیه‌اش می‌داند و می‌گوید: امیدوارم اینبار زودتر از سفر مجدد کابینه به اصفهان آگاه شویم تا بتوانیم مشکلات کلان حوزه این استان را دسته بندی کنیم تا تصمیمات خوبی در شورای استان برای مردم اتخاذ شود.

نماینده مردم سمیرم اضافه می‌کند: هیأت دولت بیشتر به مراکز استان‌ها سفر می‌کنند، حال آنکه بهتر است رئیس جمهور بازدید از مناطق محروم را از اهداف سفرهای استانی خود قرار دهد تا نتایج بهتری در سفرهای استانی حاصل شود.

چیزی که مسلم است مسئولان اجرایی کشور به عنوان خادمان مردم موظفند معیشت را به گونه‌ای که در شأن ملت ایران است فراهم کنند و در این راه هیچ بهانه‌ای از آنان قابل قبول نخواهد بود و پر واضح است که شالوده گشایش در اشتغال و معیشت، استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های بومی است که دولت وظیفه دارد با هدایت صحیح منابع مالی و استفاده از سرمایه‌های انسانی به آن دست یابد و در این راستا سفرهای استانی و برنامه‌های مدونی که در این سفرها باید پیگیری شود، می‌تواند به شاه کلید درهای بسته اقتصاد کشور تبدیل شود.

 

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.