سرفه در بارندگی، نشانه آسم است / علائم تنگی کانال نخاعی کمری

اختلال در رشد ریه کودکان، عفونت ریوی و… از جمله عوارض آلودگی هوا در کلانشهرهایی همچون تهران است که خطر عفونت ریوی در کودکان و سالمندان بیشتر است

کد خبر : 54567
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 دی 1396 - 11:09

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، فوق‌تخصص ریه گفت: کاهش در عملکرد ریه‌های تنفسی، اختلال در رشد ریه کودکان، عفونت ریوی و… از جمله عوارض آلودگی هوا در کلانشهرهایی همچون تهران است که خطر عفونت ریوی در کودکان و سالمندان بیشتر است. سید‌علی جواد موسوی، فوق‌تخصص ریه در خصوص تاثیر منفی آلودگی هوا بر سلامت افراد افزود: آلودگی هوا روی همه انسان‌ها تاثیر دارد، اما تاثیر منفی بیشتر روی کسانی است که مبتلا به بیماری ریوی هستند؛ مثل مبتلایان به آسم، برونشیت مزمن و آمفیزم‌. همچنین روی سلامت کودکان و سالمندان تاثیر منفی دارد‌.

 

این افراد بیماری‌شان تشدید می‌شود.وی با بیان اینکه خطر عفونت ریوی در کودکان و سالمندان بیشتر است، ادامه داد: سیستم ایمنی‌شان تحت تاثیر قرار می‌‌گیرد و خطر عفونت به‌طور غیرمستقیم هم بالا می‌رود. این افراد نسبت به داروهایی که مصرف می‌کنند، مقاومت بیشتری دارند که نگران‌کننده است‌. درنتیجه بیماری‌شان تشدید می‌شود. سرفه و خلط چرکی بیشتر می‌شود. تنگی نفس به‌وجود می‌آید و بیمار نیاز دارد به اورژانس مراجعه کند.وی در خصوص تفاوت ریه افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند با ریه افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند، بیان کرد: آلودگی هوا عملکرد ریه‌ها را کاهش می‌دهد. حجم ریه این افراد کمتر است. آلودگی هوا باعث کاهش رشد ریه در کودکان درحال رشد می‌شود که در محیط آلوده زندگی می‌کنند.

 

چون ذرات هوا، میکروب‌ها را جذب می‌کند و با خودش میکروب را به ریه می‌برد و درنتیجه عفونت ریوی ایجاد می‌شود.این فوق‌تخصص ریه ا تاکید بر اینکه بخور رطوبت ایجاد می‌کند، گفت: استفاده از بخور خیلی توصیه نمی‌شود. ریختن دارو در بخور اصلا توصیه نمی‌شود. استفاده از بخور در شرایط استثنایی توصیه می‌شود؛ چون بخور محیط را برای رشد قارچ آماده می‌کند. قارچ خطر عفونت ریه و حساسیت را بیشتر می‌کند. خداوند بینی را آفریده که هوا را مرطوب وگرم کند تا به ریه وارد شود.وی در خصوص راه‌اهی پیشگیری از عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی در محیط‌هایی مثل کلاس افزود: استفاده از ماسک معمولی خطر انتقال عفونت را کم می‌کند؛ در مکان‌های عمومی استفاده از سیستم‌های تهویه بهترین است.موسوی با تاکید بر اینکه استفاده از دستگاه‌های تصفیه به‌طور کلی خوب است؛ اما ما نمی‌دانیم در چه محیطی زندگی می‌کنیم و چه نوع آلودگی در هوا وجود دارد، تاکید کرد: همچنین نمی‌دانیم از کدام دستگاه استفاده کنیم، ‌چون دستگاه‌ها انواع مختلف دارد که برای انواع آلودگی‌ها ساخته شده است‌. بتازگی دستگاهی درحال ساخت است که بر همه میکروب‌ها موثر است، ولی هنوز به بازار نیامده است.

 

وی با بیان اینکه در روزهای آلوده، فضای داخل ماشین یا داخل منزل هم آلوده است؛ اما با رقت کمتر نسبت به محیط بیرون، گفت: بهتر است افرادی که بیمار هستند در روزهای آلوده ترددشان کمتر باشد. استفاده از ماسک به آنها توصیه می‌شود. ماسک این افراد باید ازنوع ۹۵باشد و از داروخانه تهیه کنند. این ماسک‌ها باید هفته‌ای یک‌بار تعویض شود.این فوق‌تخصص ریه در خصوص آلودگی داخل منزل بیان کرد: آلودگی ناشی از پخت‌وپز، اسپری‌ها، افشانه‌ها و شوینده‌ها‌. ولی مهم‌ترین آن استعمال سیگار و قلیان و انواع دود و مواد مخدر است.وی در خصوص برونشیت مزمن و آلودگی هوا گفت: این بیماری باعث درگیری راه‌های هوایی می‌شود و عامل اصلی آن سیگار و قلیان و انواع دود است. علل دیگری هم دارد‌. درگیری راه‌های هوایی غیر قابل برگشت است‌. مهم‌ترین راه پیشگیری قطع مصرف سیگار و قلیان است.موسوی در ادامه تصریح کرد: درمان این افراد با استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و آنتی‌هیستامین است.

 

این افراد هنگام آلودگی از منزل خارج نشوند و از سبزیجات و میوه تازه استفاده کنند. مصرف غذای دریایی به‌ویژه ماهی به آنها توصیه می‌شود و به سیستم ایمنی آنها کمک می‌کند. افرادی که حساسیت دارند هیدراته کردن و مصرف مایعات هم به آنها کمک می‌کند.وی در پاسخ به این پرسش که به کسی که هنگام بارندگی دچار سرفه مزمن می‌شود، چه توصیه‌ای دارید؟، احتمالا دچار آسم است‌. هوای مرطوب آسم را تشدید می‌کند. باید این فرد به پزشک مراجعه کند و به احتمال زیاد آلرژی از نوع آسم دارد.این فوق‌تخصص ریه در برنامه رادیوو سلامت با بیان اینکه مردم ما نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند‌، اظهارداشت: بهتر است در روزهای آلوده از وسیله نقلیه عمومی استفاده شود. همچنین استفاده از سوخت الکترونیکی و برقی به جای سوخت فسیلی را توصیه می‌کنم. خانم‌های خانه دار که بیشتر وقت خود را صرف پخت غذا می‌کنند، در حداقل زمان این کار را انجام دهند. استفاده کمتر از شومینه به خانواده‌ها توصیه می‌شود. افراد سیگاری هم سیگار کشیدن را ترک کنند.




فوق تخصص ستون فقرات با اشاره به علائم تنگی کانال نخاعی کمری گفت: در موارد شدید با پیشرفت علائم تنگی کانال نخاعی کمری بیمار ممکن است با اختلال در کنترل ادرار و مدفوع روبه‌رو شود.حسن قندهاری در ارتباط با علائم تنگی کانال نخاعی کمری اظهارداشت: تنگی کانال نخاعی کمری بر اساس اینکه محل آناتومی درگیر در کدام مهره باشد و میزان درگیری در یک مهره یا مهره‌های متعدد باشد و همچنین بسته به اینکه کدام یک از انواع تنگی رخ داده متفاوت است.

وی افزود: ممکن است تنگی کانال نخاعی شدید یا خفیف باشد و علائم بروز کند یا علامتی دیده نشود. در تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمری ممکن است با کمر درد رو‌به‌رو شوید.متخصص ارتوپدی ادامه داد: البته بسیاری از بیماران نیز کمردرد را تجربه نمی‌کنند و علائم ناشی از تنگی کانال نخاعی را به مشکلات مربوط به پاها و گرفتگی‌های عضلانی نسبت می‌دهند در حالی که مشکل اصلی در ناحیه کمری است.فوق تخصص ستون فقرات عنوان کرد: شایع‌ترین علامت تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمری بروز درد مختصر در کمر همراه با درد تیر کشنده به باسن، ران، زیر زانو و ساق پا همراه با احساس گزگز، مورمور، سوزن‌سوزن‌شدن است. این علائم در هنگام ایستادن یا راه رفتن تشدید می‌شود.

وی گفت: بیمار در ابتدا درد چندانی حس نمی‌کند اما وقتی زمان ایستادن یا راه رفتن طولانی‌تر می‌شود؛ درد شدیدتر و غیر قابل تحمل می‌شود تا جایی که فرد را مجبور به نشستن یا دراز کشیدن می‌کند.قندهاری اظهارداشت: این افراد برای کاهش درد خود نشسته و خود را به جلو خم می‌کنند چراکه خم شدن به جلو باعث باز شدن سوراخ‌های فورامین (سوراخ‌های خروجی عصب در دو طرف مهره ها) و برداشته شدن فشار از روی ریشه‌های عصبی می‌شود.فوق تخصص ستون فقرات افزود: در بسیاری از موارد به دنبال این علائم به علت ضعف و بی‌حالی در پاها و مورمورشدن، این افراد بعد از چند دقیقه راه رفتن مجبور به لنگیدن می‌شنود که ممکن است با حس سوزش و گزگز در پاها همراه شود. در این نوع از لنگیدن که لنگش نروژنیک نام دارد، بیمار برای مقابله با درد ناشی از آن مجبور به نشستن و یا خم شدن به جلو است.وی بیان داشت: از آنجا که بسیاری از این بیماران مسن هستند ممکن است به نوع دیگری از لنگیدن که ناشی از ارتریواسکلروز عروق است، مبتلا باشند. این نوع از لنگیدن که لنگش عروقی نام دارد نباید با لنگش نوروژنیک اشتباه گرفته شود.

قندهاری گفت: این بیماران در موارد شدیدتر و یا با پیشرفت علائم ممکن است با اختلال در کنترل ادرار و مدفوع روبه‌رو شوند. در این وضعیت ممکن است بیمار با احتباس ادرار یا مدفوع و یا احساس نیاز به دفع مداوم ادرار و مدفوع رو‌به‌رو شود تا جایی که دفع ادرار به صورت قطره قطره و خارج از کنترل می‌شود.این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد:همچنین ممکن است فشار بر ریشه‌های عصبی باعث اختلال در فعالیت حرکتی عصبی عضلات شده تا جایی که بیمار نتواند مچ پای خود را بالا بیاورد.

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.