سرعین زمستان هم سرعین است

تابستان که می شود انبوه مسافران شهر گردشگری کوچک سرعین را پر می کنند، با پرشدن هتل ها و اقامتگاههای رسمی و غیر رسمی معابر نیز به چادرسراهایی تبدیل می شود که گردشگران در آن ماوی گزیده و از آب و هوای مطبوع و آب گرم های معدنی این شهر کوچک استفاده می کنند.

کد خبر : 56152
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1396 - 10:38

پایگاه خبر ججین

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، این تابلوی دلنشین اما تنها به تابستان محدود می شود و دیگر فصل ها بویژه در زمستان سرعین میزبان اندک مسافرانی است که از شهرها و استان های همسایه برای استفاده از آب های گرم به آن سفر می کنند.
سرعین در ۲۷ کیلومتری غرب اردبیل مهمترین منطقه گردشگری استان محسوب می شود ، شهری که به خاطر تنوع و تکثر آب های معدنی خود شهرت جهانی دارد، پذیرایی بیش از ۶ میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی آماری است که مسئولان برای این شهر اعلام می کنند. 
بیش از ۲۰ دهنه آب گرم معدنی گرم و سرد که بسیاری از آنها مدرن سازی و تبدیل به مجتمع های آب درمانی شده اند مهمترین جاذبه این شهر برای گردشگران است ضمن اینکه هوای مطبوع تابستانی و همسایگی با کوه سبلان که بخشی از آن با ایجاد پیست اسکی آلوارس گردش پذیر شده است نیز مسافران را به خود جلب می کند.
سرعین در کنار این جاذبه ها مکان های دیدنی تاریخی و عمدتا ناشناخته برای گردشگران را نیز در خود جای داده است که از جمله آن می توان به غارهای تاریخی در روستاهای همجوار آن اشاره کرد. 
با وجود این قابلیت های غنی در جذب گردشگران داخلی و خارجی مهمترین نقیصه سرعین تک فصلی بودن آن و به عبارتی تابستانی بودنش است.
به اعتقاد کارشناسان ، گرچه تابستان دارای مزایای خاصی برای گردشگران ایرانی است و عمده سفرها نیز به جز در ایام تعطیلات عید نوروز در این فصل صورت می گیرد اما سرعین منطقه ای است که در تمام فصول بویژه زمستان از جاذبه های ویژه ای برای جلب گردشگر برخوردار می باشد.
طبیعت سرعین در زمستان تا نیمه های بهار بسیار شبیه کشورهای شمال اروپا می باشد ، کشورهای همچون سوییس ، اتریش ، فنلاند و .. که بیشتر به گردشگری زمستانی خود شهره اند. 
گردشگری زمستانی یکی از اشکال فصلی گردشگری است که در گذشته معمولا طبقات مرفه جامعه می‌توانستند از آن استفاده کنند، ولی امروزه به ‌علت رونق این صنعت و وجود تسهیلات ارزان‌‌قیمت و همچنین عمومی شدن جریان‌۶های گردشگری مورد توجه دیگر اقشار مردم نیز واقع شده است.
شاید زمانی که صحبت از گردشگری زمستانی بود تصویر چند نمونه از ورزش‌های خاص همانند اسکی در ذهن متصور می شد اما امروزه زیرمجموعه‌های این رشته آنقدر متنوع شده است که به شمارش نمی‌آیند و بعضی از کشورها از آب و هوای سرد خود یا به اصطلاح عامیانه آن آب و هوای «خشن» استفاده کرده و محیطی گرم و آرام را برای استفاده گردشگران پدید آورده‌اند. 
به گفته کارشناسان ، وجود پیست اسکی آلوارس در ۱۲ کیلومتری سرعین در کنار چشمه های آب گرم که شنا در آنها در فصل سرما بسیار دلپذیرتر از فصل تابستان می باشد می تواند در صورت برنامه ریزی و تبلیغ مناسب بسیاری از گردشگران زمستانی را به سوی خود جلب کند.
با تمام تلاش هایی که تاکنون صورت گرفته شهر سرعین به عنوان کانون آبهای گرم معدنی استان سالیان سال است که از گردشگری تک فصلی خارج نشده و هنوز نتوانسته به صورت کامل از قابلیت های گردشگری خود استفاده نماید.
اجرای مجموعه برنامه های فرهنگی، ورزشی و تفریحی از چند سال پیش برای جلب گردشگر در فصل زمستان در سرعین آغاز شده اما تاکنون این برنامه ها نتوانسته موفقیت قابل توجهی کسب کند. 
اجرای برنامه های مختلف ورزش های زمستانی، برگزاری اردوهای ورزشی کوهنوردی و اسکی، راه اندازی تورهای گردشگری زمستانی، برگزاری جشنواره های زمستانی با هدف اطلاع رسانی و شناساندن ظرفیت های گردشگری سرعین از جمله راهکارهای توسعه گردشگری زمستانی در سرعین است که مسئولان و کارشناسان آن را برای تغییر وضعیت فعلی شهر سرعین پیشنهاد و یا دنبال می کنند.

**** استاندار اردبیل : باید از ظرفیت گردشگری زمستانی در سرعین بهره برد 
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل استفاده از ظرفیت های هوای پاک و مناطق کوهستانی استان بویژه سرعین را برای توسعه گردشگری زمستانی ضروری می داند.
بهنامجو گفت: برگزاری جشنواره های زمستانی در مناطق مختلف این استان به ویژه سرعین می تواند به عنوان گامی برای معرفی قابلیت های زمستانی منطقه محسوب شود و این به شرطی است که با محتوی غنی، تبلیغات مناسب و به واقع در حد یک جشنواره زمستانی برگزار شود تا بتواند جمعیت قابل توجهی را از مناطق مختلف کشور به خود جلب کند.
وی افزود: تقویت گردشگری زمستانی جز اولویت های اول توسعه صنعت گردشگری این استان است و یکی از راه های آن توجه ویژه به ورزش های زمستانی است.
وی بر لزوم مطالعه هر چه سریع تر طرح جامع گردشگری شهرستان سرعین و تدوین آن توسط مشاوران توانمند داخلی و خارجی تاکید کرد و افزود: حمایت از بخش خصوصی در راه اندازی پیست های اسکی جدید در مناطق مستعد می تواند سرعت بیشتری به رونق گردشگری در فصل زمستان بدهد که در همین باره توسعه سرمایه گذاری ها در پیست اسکی آلوارس که دارای سابقه فعالیت در این حوزه است در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار اردبیل بیان کرد: در سال های گذشته فاز نخست پیست اسکی آلوارس با یک تله سیژ افتتاح شده است و در حال حاضر تلاش می کنیم تا فاز دوم این مجموعه در قالب تله کابین گردشگری و فاز سوم با تله کابین ویژه اسکی بازان حرفه ای در آینده نزدیک راه اندازی شود.
بهنامجو با بیان اینکه سرمایه گذار مجموعه تفریحی آلوارس برای انجام سرمایه گذاری های بیشتر جهت توسعه این مجموعه اعلام آمادگی کامل کرده است افزود: استانداری اردبیل و دستگاه های مسئول با تمام توان از طرح توسعه این مجموعه با هدف توسعه ورزش های زمستانی حمایت می کنند.

*** تورگردانی در سرعین راهی برای جذب گردشگران در فصل سرد 
جهانگیر شهبازی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرعین هم گفت: برای توسعه گردشگری زمستانی در سرعین در سال های اخیر اقدام های خوبی انجام شده که نمونه آن برگزاری جشنوراه زمستانی همراه با تورگردانی در این شهر است.
وی افزود:همزمان با برگزای پنجمین جشنواره زمستانی سرعین که اسفند ماه آتی دراین شهر برگزار می شود تورهای ویژه میهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره نیز اجرا خواهد شد.
شهبازی بیان کرد: تورهای ویژه میهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره زمستانی شهرستان سرعین از محل برگزاری جشنواره به سمت مراکز تاریخی و گردشگری این شهرستان اجرا می شود و هدف از آن تورها پربارسازی برنامه های جشنواره و آشنایی میهمانان با جاذبه های متعدد تاریخی طبیعی سرعین و نیز آداب و رسوم محلی است که علاوه بر این، برنامه های متعدد دیگری نیز پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: نقش تور گردان ها به عنوان یک عامل انسانی در توسعه گردشگری بسیار مهم است که خدمات آنها منوط به داشتن دانش فنی و تجربه حرفه‌ای در فرآیند کار است.

**** ورزش های زمستانی و تاثیر مثبت آن در جذب گردشگران به سرعین 
ایوب بهتاج مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل هم در این باره گفت: یکی از راهکار های اصلی برای خروج سرعین از گردشگری تک فصلی اجرای برنامه های ورزشی در سرعین در فصل زمستان است .
وی افزود: برای توسعه گردشگری تمام فصول سرعین برگزاری مسابقات اسکی سراسری در پیست آلوارس را در برنامه داریم که همه ساله با استقبال جوانان مواجه می شود .
بهتاج بابیان اینکه برگزاری مسابقات السکی به تحرک بخشی حوزه گردشگری شهرستان سرعین در فصل زمستان کمک می کند افزود: پیست اسکی آلوارس بعد از پیست شمشک دومین پیست معتبر ایران است که در صورت پایان یافتن خط ۲ و ۳ تله کابین و امکانات اقامتی و خدماتی این مجموعه شاهد برگزاری مسابقات جهانی در این مجموعه خواهیم بود که به مراتب در توسعه گردشگری زمستانی تاثیرگذار خواهد بود .
بهتاج ادامه داد: بدون شک با سرمایه گذاری بیشتر در آلوارس و بهسازی جاده و ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی کافی ، شاهد توسعه ورزش های زمستانی و جذب گردشگران بیشتر داخلی و خارجی به استان در فصل زمستان خواهیم بود.

**** برای خروج سرعین از گردشگری تک فصلی تلاش می شود 
کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم دراین باره به ایرنا گفت: عمده قابلیت برای توسعه گردشگری زمستانی، رونق ورزش‌های زمستانی است که هرچند زیر ساخت های لازم در این زمینه فراهم نیست ولی می توان اقدام های موثری برای جذب گردشگران با برگزاری ورزش های زمستانی انجام داد.
وی اضافه کرد: برگزاری مسابقات رالی کوهستان ،اسکی و کوهنوردی در منطقه کوهستانی سبلان از جمله ورزش های زمستانی مورد نظر است که در بین جوانان و ورزشکاران طرفداران زیادی دارد.
حاجی زاده سرمایه گذاری در طرح های گردشگری زمستانی را یادآور شد و گفت: بخش خصوصی می تواند طرح های مختلفی را در زمینه گردشگری زمستانی اجرا کند و دولت هم آمادگی دارد از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه حمایت کند .
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه جشنواره زمستانی سرعین یک برند ملی برای استان است افزود: گردشگری در این استان در حال حاضر فصلی است و فقط در فصل تابستان شاهد حضور خیل گردشگران در این استان هستیم.

**** ضرورت تداوم برگزاری جشنواره های زمستانی در سرعین 
عاطف ناصری فرماندار سرعین هم در این باره گفت: خروج سرعین از گردشگری تک فصلی یکی از خواسته های اصلی شهروندان و کسبه وبازار بود که دولت هم در این زمینه حمایت های لازم را برای خروج این شهر از گردشگری تک فصلی انجام می دهد .
وی افزود: یکی از برنامه های ما برای توسعه گردشگری سرعین د ر فصل زمستان برگزاری جشنواره زمستانی است که تا کنون چهار باردر سرعین برگزار شده و بسیازی از ورزشکاران و هنرمندان هم از این جشنواره استقبال کردند .
ناصری بیان کرد: این جشنواره همه ساله در شهر توریستی سرعین و با هدف معرفی پتانسیل گرشگری زمستانی این شهر برگزار می شود وامسال هم شاهد برگزاری این جشنواره در ۱۸ اسفند خواهیم بود . 
ناصری به تدارک بخش های متنوع در این جشنواره از جمله مسابقات ورزشی، جشنواره آدم برفی، بازی های بومی محلی، شعر و موسیقی، دعوت از هنرمندان به نام و محبوب کشوری و معرفی توانمندی های شهر سرعین اشاره کرد و گفت: ثبت این جشنواره با عنوان «جشنواره زمستانی سرعین» در دست اقدام بوده و در صورت ثبت، جشنواره های ورزشی در فصول بهار و تابستان نیز برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد:سرعین کانون آبهای گرم معدنی است که متاسفانه در زمستان رونق بیشتری ندارد و دلیل آنهم استقبال کم مسافران و گردشگران از آبهای گرم در فصل سرد است و ما برای اینکه بتوانیم به رونق آبهای گرم معدنی در سرعین کمک کنیم بهترین راهکار را برگزاری جشنواره های زمستانی می دانیم تا شاهد حضور بیشتر گردشگران در این شهر باشیم .
قادر تقی زاده معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم از برگزاری پنجمین دوره جشنواره ملی زمستانی شهر توریستی سرعین در اسفند ماه با هدف رونق گردشگری زمستانی در سرعین خبر داد و گفت: جشنواره زمستانی در سال های گذشته با استقبال قابل توجه همراه بود و در چهار دوره قبل در بهمن و اسفند ماه برگزار شد و امسال هم برای جذب گردشگران نوروزی زمان آغاز جشنواره از ۱۸ اسفند ماه انتخاب شده و تا پایان نیمه اول فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: این جشنواره در نظر دارد قابلیت های گردشگری زمستانی سرعین را معرفی کرده و زمینه رونق سفرهای گردشگری در زمستان را تسهیل کند. 
وی بیان کرد: به مانند دوره های گذشته بخش خصوصی، جامعه مراکز اقامتی، شهرداری، شورای شهر، انجمن صنفی آب های درمانی، شرکت آب منطقه ای و میراث فرهنگی استان در برگزاری جشنواره مشارکت می کنند. 
تقی زاده اضافه کرد: امسال معرفی جشنواره به آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی استانی و کشوری اطلاع رسانی شده و در کنار برگزاری جشنواره ۲رویداد ورزشی ملی و بین المللی ورزشی شامل مسابقات اسکی بانوان در تمامی رده ها و مسابقات بین المللی اسکی نیز برگزار می شود.
وی ادامه داد: مسابقات متنوع از جمله مسابقه نقاشی ، آدم برفی ، برنامه های متنوع و شادی از جمله شعر و موسیقی، دعوت از هنرمندان تلویزیون، دعوت از مجری های به نام و سرشناس ملی مسابقات ورزشی، کوهنوردی و جشنواره آدم برفی از جمله برنامه های این جشنواره می باشد.
به هر حال با اتفاق نظر تمامی مسئولان و کارشناسان در باره ضرورت احیای گردشگری زمستانی در سرعین اقدام ها و برنامه های مختلفی در این زمینه در حال اجرا می باشد و انتظار می رود با تکمیل زیرساخت های لازم زمینه جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی به سرعین در فصول سرد سال بیشتز از این فراهم شود. 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.